Turisme
Economia26/09/2024

Impulsa aposta per canviar el rumb cap a un turisme "regeneratiu, més social i ambiental"

El director tècnic de la plataforma Impulsa, Antoni Riera, parla de canvi de model mentre que la presidenta del Govern, Marga Prohens, considera un èxit haver crescut un 6% en el nombre de turistes durant aquesta temporada

Sebastià Vanrell
i Sebastià Vanrell

ManacorActius com la tecnologia, el talent i un sentit comunitari i col·laboratiu del futur model turístic entre empresaris i Administració han marcat aquest dijous la celebració a la Rafa Nadal Academy de Manacor del desè aniversari d'Impulsa Balears, la plataforma de coneixement estratègic amb l'objectiu de determinar els nous models econòmics del tercer sector i així tractar d'avançar-se al que vindrà. "Durant dècades hem mirat el turisme en termes de nous mercats i creixement. Ara ja sabem que la gran transformació ha de venir a través del benestar social i ambiental", ha explicat el director tècnic d'Impulsa i expert en la matèria, Antoni Riera.

Cargando
No hay anuncios

L'economista manacorí ha parlat de la importància del que anomena sistema turístic circular, "basat en els actius, la tecnologia i el talent", per passar d'una economia lineal ja obsoleta a una altra que faci que les empreses apostin per la innovació i les energies renovables, "amb vista a un objectiu clar de visió-regió per a 2050, basat en la intel·ligència econòmica i les dinàmiques col·laboratives, un cop identificats processos i actors". El professor i catedràtic d'economia aplicada de la UIB ha remarcat la importància del prefix 're-' cap a una proposta regenerativa i de no prendre "solucions a curt termini que hipotequin el futur".

La jornada, que ha durat tot el matí i ha tingut la presència i representació entre d'altres de bona part de les 65 empreses que estan dins el projecte, ha estat inaugurada per la vicepresidenta de la plataforma i presidenta de CAEB, Carmen Planas, i closa per la cap de l'Executiu balear, Marga Prohens. Entremig, el tenista Rafel Nadal ha volgut donar la benvinguda al públic i ha agraït el treball d'Impulsa en l'estudi i transició del model econòmic turístic, a més "de l'estudi realitzat l'any 2017 per saber cap a on havia d'anar aquesta acadèmia", que ara ja disposa, a més d'una línia d'ensenyament tennístic i de docència internacional, de places hoteleres.

Cargando
No hay anuncios

"La visió cap al futur del sector que volem ha de ser compartida; amb una combinació de territori i les persones que el cohesionen. Per això és necessari que els coneixements i les noves tecnologies siguin les fortaleses i que així puguem plantar cara a les debilitats", ha dit Riera, que aposta pel valor afegit com a base d'un decreixement més enfocat al benestar de residents, empreses i turistes.

En una xerrada amb el fotògraf francès Jean-Marie del Moral s'ha destacat també la importància de la sensibilitat i de com "les societats molt sofisticades corren el risc de perdre la memòria i acabar molt malament. Hem de canviar perquè, si no, un dels nostres majors luxes acabarà sent el silenci". Posteriorment, el director de banca pública de J.P. Morgan a Espanya, Borja Astarloa; la directora de màrqueting de Microsoft, Carolina Castillo, i la responsable d'intel·ligència econòmica d'Impulsa, Aina Ripoll, han encetat un debat de com la intel·ligència artificial pot ajudar i donar noves estratègies de regeneració al turisme balear.

Cargando
No hay anuncios

'Èxit' turístic

La presidenta del Govern, Marga Prohens, ha dit que des de l'Administració comparteixen les metes de la Fundació Impulsa, de l'anàlisi de les amenaces i oportunitats com a eines per a la transformació valenta i profunda del model econòmic de les Balears. "És el moment de donar la passa", ha dit en referència també a la mesa per un pacte de sostenibilitat que Administració i experts han engegat. Al mateix temps s'ha referit al fet que durant aquesta temporada han augmentat un 6% el nombre de visitants respecte de l'any passat, "però han augmentat més del doble la seva despesa", cosa que Prohens ha qualificat d'èxit tot i que, precisament, fa anys que Impulsa explica que créixer en turistes, a les Illes, ja no significa més benestar.