Inditex supera Mercadona i es converteix en el primer grup de comerç espanyol

L'empresa factura 20.900 milions, un 15% més, i incrementa el benefici de manera similar, fins als 1.875 M€

Zara és la marca insígnia d’Inditex, el líder mundial de la moda.
Dani Sánchez Ugart
09/03/2016
2 min

Madrid'Sorpasso' en el comerç espanyol. Inditex, la companyia propietària de Zara, va superar Mercadona en facturació el 2015 per primera vegada i es va convertir en el primer grup de comerç espanyol en vendes –ja ho era pel que fa a beneficis i nombre d'empleats.

La companyia gallega presidida per Pablo Isla va facturar 20.900 milions d'euros l'any passat, amb un increment de vendes espectacular del 15,4% respecte de l'any anterior, segons ha informat aquest dimarts. Això suposa superar les vendes de Mercadona, que també va viure un 2015 molt bo, amb un increment dels ingressos del 3%, fins als 20.831 milions, incloent-hi l'IVA. Si s'exclou aquest impost, la diferència entre les facturacions de totes dues empreses és encara més gran, perquè la facturació de Mercadona supera per poc els 19.000 milions.

Més enrere en facturació queda El Corte Inglés, que fins fa cinc anys era el primer grup de comerç espanyol, però ha vist com les seves vendes baixaven durant la crisi, fins a quedar-se en els 14.592 milions en l'exercici del 2014 –El Corte Inglés no publica els resultats anuals fins a l'estiu–. Aquell any va ser el primer des de l'inici de la crisi que les vendes van augmentar, però res fa pensar que aquest 2015 el rendiment de les botigues pugui millorar prou per alterar el podi.

Pel que fa a les altres magnituds econòmiques, Inditex ja fa temps que supera els seus rivals espanyols. La companyia és la que més empleats té, i va incrementar la plantilla en 15.800 persones l'any passat, fins a les 152.854. Un total de 4.120 d'aquests nous llocs de treball van ser a Espanya. En segon lloc al rànquing d'ocupació hi ha El Corte Inglés, amb 91.437 empleats, i en tercer, Mercadona, amb 75.000. Cal tenir en compte, però, que Inditex és l'única d'aquestes tres empreses que té el negoci internacionalitzat. És a dir, gairebé tots els empleats dels altres dos 'retailers' són espanyols, mentre que a Inditex, amb botigues a 88 països, només ho són una minoria.

Campiona en benefici

On el grup fundat pel magnat Amancio Ortega arrasa la competència és en el benefici. L'empresa va guanyar 2.875 milions d'euros l'any passat, un 15% més, mentre que Mercadona, segona al rànquing, va obtenir un benefici de 611 milions. Més lluny es va ubicar El Corte Inglés, amb uns guanys de 118 milions.

El negoci de tots tres és molt diferent, i a tot el món les cadenes de supermercats treballen amb marges més ajustats, fet que no els permet tenir un percentatge de benefici tan elevat com a les marques de moda. En el cas d'El Corte Inglés, el model de gran magatzem, amb un assortiment molt variat, i el fet que no sigui un 'retailer' vertical, com Inditex i en gran part Mercadona –aquestes companyies produeixen la major part dels productes que venen i poden incrementar el marge–, també redueix el seu marge.

stats