Inditex supera els 5.000 milions de benefici en el segon any consecutiu de rècord
El grup tèxtil que presideix Marta Ortega assoleix per primera vegada més de 35.000 milions de facturació
BarcelonaInditex va tancar el seu exercici fiscal del 2023, el segon amb Marta Ortega al capdavant del grup tèxtil, com el millor any de la seva història per segona vegada consecutiva, superant per primera vegada els 5.000 milions d'euros de benefici i vorejant els 36.000 milions en ingressos.
Segons ha detallat a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) aquest dimecres abans de l'obertura de la borsa, el grup tèxtil fundat per Amancio Ortega va guanyar 5.381 milions d'euros en el segon any fiscal amb la seva filla petita com a presidenta del grup, cosa que suposa un 30,3 % més que el 2022. Aquesta és la primera vegada que el benefici net de la cotitzada espanyola més gran supera els 5.000 milions en un exercici fiscal (que tanca el 31 de gener) i també la primera vegada que la facturació supera els 35.000 milions.
Concretament, el grup propietari de Zara i Massimo Dutti, entre altres marques, va elevar un 10,4% les vendes fins a arribar als 35.947 milions, dels quals 9.064 milions es van facturar pel canal online, que suposa el 25% del total. Per marques, les vendes de Zara (i Zara Home) es van incrementar un 10%, fins a assolir els 26.050 milions, de manera que va aportar pràcticament el 72,5% de la facturació del grup. D'altra banda, la facturació de Pull&Bear va créixer un 10%; la de Stradivarius, un 13%; la de Bershka, un 10%; la de Massimo Dutti, un 15%, i la d'Oysho, un 19%.
"L'exercici d'Inditex el 2023 ha estat excel·lent. Els nostres equips han sabut aprofitar les oportunitats per continuar creixent de manera rendible. Estem invertint per impulsar el creixement futur i seguir oferint una remuneració atractiva als accionistes", ha destacat el conseller delegat del grup tèxtil, Óscar García Maceiras. El consell d'administració de la multinacional proposarà un increment del dividend del 28% fins a 1,54 euros per acció a la pròxima junta general d'accionistes. A més, Inditex invertirà al voltant de 1.800 milions d'euros al llarg de l'any, principalment en optimitzar el seu espai comercial, en la integració tecnològica i en la millora de les seves plataformes online.
Expansió logística
A això s'hi afegeix un pla d'expansió logístic, amb 900 milions per a cadascun dels pròxims dos exercicis per ampliar la capacitat logística. El grup preveu obrir un nou centre de distribució a Saragossa per a Zara, amb 286.000 metres quadrats; un per a Bershka, de 116.000 metres quadrats, i un altre per a Tempe, de 141.000 metres quadrats, tots dos al País Valencià, als quals se sumarà un increment de capacitat de 123.000 metres quadrats al centre de distribució de Zara a Lelystad, als Països Baixos.
L'expansió contínua de la companyia també implica continuar obrint botigues: l'any passat va inaugurar 192 establiments en 41 mercats i va completar 231 reformes, però també va tancar 315 locals. D'aquesta manera, a finals del 2023 Inditex comptava amb 5.692 punts de venda arreu del món. De cara a aquest any, i després de més de dos anys sense operacions a Rússia (el que fins aleshores era el seu segon mercat, després d'Espanya) i a Ucraïna, el grup té previst tornar a territori ucraïnès a partir del pròxim 1 d'abril.
Els bons resultats de la firma de moda van impulsar Inditex en borsa, on va créixer per sobre del 7%. Aquest impuls va situar l'Íbex-35 en màxims des del 2018.