Jafar Jafari: "Un turisme de qualitat ha de suposar també una vida de qualitat per a la gent"
El president del Fòrum d'Intel·ligència Turística dona suport al Govern pel fet d'invertir els beneficis del turisme en la població balear
PalmaJafar Jafari, president del Fòrum d'Intel·ligència Turística, organitzat per l'Organització Mundial de Turisme, l'edició del 2018 del qual ha tingut lloc a Palma, ha manifestat suport a la inversió dels beneficis del turisme en la població balear que va defensar la presidenta del Govern, Francina Armengol, durant el seu discurs d'obertura el dimarts 12 de març. Jafari també és profesor d'Hostaleria i Turisme a la Universitat de Wisconsin-Stout; fundador de la revista acadèmica 'Annals of Tourism Research' i de la revista 'International Academy for the Study of Tourism', i guanyador del Premi Odisseu de l'Organització Mundial del Turisme del 2005. El Fòrum d'Intel·ligència Turística, que enguany també ha estat organitzat per la Universitat de les Illes Balears i pel conjunt Balears.t va acabar ahir, dia 14 de març. En tres dies de sessions, s'han intercanviat experiències i coneixements entre experts i directius de turisme d'Europa, Amèrica, Àfrica i Àsia.
Sobre les paraules amb les quals Jafar Jafari es va referir, davant tots els participants, a la intervenció de Francina Armengol del primer dia, el guru de la recerca en turisme ha manifestat que "no conec detalladament la política turística del Govern de les Illes Balears, però vaig sentir el discurs d'obertura de Francina Armengol i estic d'acord que qualsevol estratègia turística, la d'Espanya, França, o de qualsevol país del món, necessita tenir present l'objectiu d'augmentar la qualitat de vida de la destinació al mateix temps que millora la qualitat de les vacances dels turistes".
Respecte d'això, Jafari afegeix que, a parer seu, "el turisme és el centre i, a vegades, les societats locals són oblidades. Un turisme de qualitat ha d'implicar també una vida de qualitat per a la gent, i si el turisme deixa de contribuir al desenvolupament de la societat local, començarà a caure. Per tant, la primera cosa important és ser conscients que els nostres ciutadans són prioritaris i estic molt content que la intervenció de la presidenta Francina Armengol anàs en aquesta línia".
Durant la seva intervenció, el dia de l'obertura Jafari va manifestar que "l'estat espanyol és la capital del turisme del món i Mallorca és la capital del turisme de l'estat espanyol, i el laboratori de turisme més gran d'Europa".
D'altra banda, Armengol va manifestar que, "si volem ser capdavanters en turisme intel·ligent, hem de ser capdavanters en innovació" i "reduir l'impacte del turisme sobre el territori". La presidenta ha manifestat que el camí per aconseguir-ho és "apostar per la qualitat; per l'impost turístic, que millora la competitivitat del sector i, per exemple, construir una escola d'hostaleria a Eivissa i centres de formació. Cal fer de la sostenibilitat el nostre model de turisme, per la qual cosa feim feina per aprovar la llei de residus i la llei contra el canvi climàtic, amb mesures pioneres a Europa". Armengol ha manifestat que la riquesa generada "s'ha de compartir amb tots els residents amb convenis d'hostaleria, millores de serveis públics i amb la sostenibilitat" de les Illes perquè tot plegat sigui "un triomf col·lectiu".
A més de felicitacions i suports a les polítiques del Govern, l'executiu també ha rebut propostes com la del catedràtic d'Economia de la UIB, Antoni Riera, qui ha demanat que els esforços s'orientin no a augmentar el nombre de turistes, sinó a millorar la composició de la demanda.
En concret, Riera ha manifestat que "trobam que les destinacions turístiques mesuren l'èxit segons el nombre de turistes. Això és real en una destinació emergent, com han estat les Balears. Ara, quan parlam d'una destinació madura hem d'analitzar la composició de la demanda i els esforços s'han d'orientar a millorar-la i no tant a reduir la desestacionalització".
Segons el catedràtic, "això permetria generar un producte turístic de més valor i contribuiria a millorar el benestar i la sostenibilitat. No hem de separar la competitivitat de la sostenibilitat, però no podem tenir visions aïllades i parcials en temes de saturació, impacte... i crec que la manera de solucionar aquestes tensions és posar més èmfasi en la composició de la demanda. A hores d'ara sabem quants alemanys han vingut el 2017, però no quin tipus de perfil, renda o motivacions tenen. No hem de parlar de quants de turistes hi ha ni quants en sobren. Avui, per sort, la tecnologia permet fer analitzar la composició de la demanda, i això és el que hem d'estudiar i mirar de millorar".
La trobada d'aquests tres dies ha estat possible gràcies a les sinergies generades entre diversos agents internacionals com l’Organització Mundial del Turisme, el Consell Nacional de Recerca d’Itàlia, el Grup Pestana, Air Europa, l’Enterprise Europe Network i la Federació Empresarial Hotelera de Mallorca, entre d’altres. De fet, el congrés ha reunit referents acadèmics del sector a escala mundial.
Els eixos que han vertebrat la conferència se centren en la identificació de fonts de coneixement entre destinacions i estratègies de negoci, la creació de plataformes per a la difusió del coneixement i el foment d’accions per a la innovació turística. La trobada ha servit per debatre les tendències del mercat, reflexionar sobre les relacions entre turisme i govern i repensar els reptes de futur del sector, com ara l’economia compartida, les xarxes socials i les dades massives. També ha promogut la simbiosi entre empreses, organismes de gestió de destinacions i l'acadèmia, i ha presentat el turisme com un instrument de coneixement, un motor del progrés econòmic sostenible, compromès amb la cultura i integrat en el desenvolupament del govern inclusiu.