AUTOMOCIÓ

La detenció de Ghosn eleva la incertesa a Nissan Zona Franca

El president del grup automobilístic, investigat al Japó per no haver declarat gairebé 40 milions d’euros

Línia de muntatge de la furgoneta 100% elèctrica e-NV200 a la fàbrica de Nissan de la Zona Franca.
Xavier Grau
19/11/2018
3 min

BarcelonaCarlos Ghosn, un dels homes que durant els últims 20 anys ha tingut més pes en el món de l’automoció, va viure ahir probablement el final de la seva carrera com a guru del sector. El primer executiu de l’aliança Nissan-Renault-Mitsubishi va ser arrestat al Japó després d’una investigació de la fiscalia d’aquell país en la qual hauria col·laborat la mateixa Nissan. La detenció arriba en un moment delicat per a la filial espanyola del fabricant japonès, sobretot per a les fàbriques de la Zona Franca i de Montcada, que estan patint una situació complicada per la caiguda de la producció.

Des de Nissan es va assegurar ahir a l’ARA que l’impacte en la cúpula de l’aliança no hauria d’afectar el futur de la factoria de Barcelona. Un portaveu de la companyia es va remetre al comunicat oficial de Nissan, en el qual s’indica que l’empresa feia mesos que investigava Ghosn i un altre alt directiu, Greg Kelly, que “durant molts anys” van reportar a la borsa de Tòquio uns ingressos molt inferiors als que havien rebut. A més, de Ghosn es diu al comunicat que “se n’han descobert moltes males conductes, com l’ús personal d’actius de la companyia”.

A Catalunya, fonts del comitè d’empresa van indicar que el daltabaix a la cúpula de l’aliança era un element més que se sumava a la incertesa que plana sobre la fàbrica de Barcelona, que aquest any tancarà amb una producció de poc més de 80.000 vehicles, tot i que en pot fer 200.000: és a dir, el 40% de la capacitat. Les mateixes fonts van indicar que la detenció de Ghosn havia sigut “una sorpresa per a tothom” dins la mateixa empresa, tot i destacar que semblava que al darrere hi havia, a més del cas concret, “una lluita entre les diferents marques per posicionar-se a l’aliança”. El problema de Barcelona és la falta d’un pla industrial que li adjudiqui nous models, després de deixar de produir aquest any el Pulsar i la furgoneta Evalia, i amb la por que l’any que ve es perdi el model de motor de combustió de la furgoneta NV200, segons fonts del comitè d’empresa.

Nissan va recalcar que ha estat investigant i aportant informació a la fiscalia japonesa, i va deixar clar que tant Ghosn com Kelly serien apartats dels seus càrrecs. Ja hi ha data: dijous es reunirà el consell de Nissan per destituir-los. A França, Philippe Lagayette, administrador de Renault, en una breu nota, va dir que el consell de la marca del rombe es reuniria “com més aviat millor” per defensar els interessos de Renault a l’aliança.

Nissan absorbeix Mitsubishi

Renault va començar a pagar ahir mateix la detenció de l’home fort de l’aliança i va perdre a la borsa de París un 8,4% del valor. El president de França, Emmanuel Macron, va dir que es mantindria alerta respecte al grup Renault i va recordar que l’estat francès tenia un 15% del capital de Renault i s’esforçaria per donar estabilitat a la plantilla.

Els motius de la detenció

La detenció de Carlos Ghosn es va produir a Yokohama, al sud de Tòquio. Presumptament, l’alt executiu va deixar de declarar al regulador borsari japonès uns 5.000 milions de iens (38,7 milions d’euros) dels seus ingressos durant els últims cinc anys, segons l’agència local Kyodo. “Són fets que no pot tolerar la companyia”, va dir el conseller delegat de Nissan, Hiroto Saikawa, en roda de premsa. El màxim executiu de Nissan va demanar disculpes reiteradament i, malgrat no donar gaires detalls del cas, sí que va dir que les irregularitats es van allargar “molt de temps” i es van saber gràcies a delacions internes que es van posar en coneixement de la fiscalia.

Saikawa va descartar que el cas pugui afectar l’aliança, però va advertir dels riscos de la concentració de poder que havia tingut Ghosn. “Algunes coses s’han de corregir, com la concentració de poder en una sola persona”, va dir. Nissan va pagar a Ghosn l’últim exercici fiscal 1.098 milions de iens (8,52 milions d’euros), que és un sou rècord dins l’empresa.

stats