Jet2 i TUI es revaloritzen amb la caiguda del seu competidor Thomas Cook

Les empreses turístiques britàniques esperen ampliar els seus marges per compensar el preu del petroli i la baixada de la lliura

TUI-Fly, competidora directa de l'aerolínia de Thomas Cook
Guillermo Ximenis
26/09/2019
3 min

LondresLa fallida del touroperador britànic Thomas Cook ha impulsat les expectatives que rivals com TUI i Jet2Holidays millorin els seus resultats en el saturat mercat vacacional del Regne Unit, així com la cotització d'aerolínies de baix cost com EasyJet i Ryanair.

L'Autoritat d'Aviació Civil (CAA) britànica afronta aquest dijous el quart dia de l'operació per repatriar els 150.000 turistes del Regne Unit que estaven a l'estranger quan es va produir el col·lapse de Thomas Cook, que tenia prop de 19 milions de clients a l'any.

En el sector turístic britànic s'espera que la desaparició d'aquesta oferta augmenti els preus i millori els marges dels competidors restants.

En la Borsa de Valors de Londres, les accions de TUI s'han revaloritzat més d'un 10% des del tancament del passat divendres, abans de la fallida de Thomas Cook, mentre que les de la britànica Dart Group, propietària de Jet2Holidays, han pujat prop d'un 6,5%.

En aquest mateix període han avançat, així mateix, els títols de les aerolínies de baix cost EasyJet (6,7%) i Ryanair (4,3%), que esperen captar una part del negoci de Thomas Cook, que operava una flota de 105 aeronaus.

El grup IAG, matriu d'Ibèria, British Airways, Vueling i Aer Lingus, ha avançat per la seva banda aquest dijous que tractarà si es fes amb els 'slots' (autoritzacions d'enlairament i aterratge) que deixa el touroperador a l'aeroport londinenc de Gatwick.

El grup TUI ha sofert els darrers mesos les mateixes constriccions en els marges que varen donar la punta a Thomas Cook, i aquest any es va veure obligat a llançar una alerta sobre la seva previsió de beneficis.

TUI s'ha vist també afectat pels problemes dels avions Boeing 737 Max, però així i tot ha resistit millor que el seu rival i espera ara incrementar el nombre de clients.

"El nostre model d'integració vertical ha demostrat ser resistent, fins i tot en aquest ambient de mercat desafiador", ha assenyalat el conseller delegat de TUI, Friedrich Joussen, en un comunicat a la Borsa de Londres.

Millorar resultats

En reduir-se la pressió al mercat britànic, els actors que han quedat després de la fallida de Thomas Cook esperen mitigar una part dels efectes de l'augment del preu del petroli i de la caiguda del valor de la lliura esterlina provocada per la incertesa de la pròxima sortida del Regne Unit de la Unió Europea (UE).

Aquests dos factors s'han sumat els darrers mesos a la ja complexa situació d'un sector que ha vist com les contractacions de vols i hotels a través d'internet han reduït la quota de mercat dels touroperadors tradicionals.

Els britànics no han deixat de sortir a l'estranger –el 60% de la població va sortir del país per motius d'oci l'any passat–, però sí que han canviat els seus hàbits quant a la manera de contractar aquests viatges.

Tan sols un de cada set britànics es desplaça a una agència tradicional per contractar les seves vacances, segons l'Associació d'Agents de Viatges del Regne Unit (ABTA, en anglès).

Aquells que encara utilitzen els serveis d'aquestes agències tendeixen a ser majors de 65 anys i membres de grups de nivell socioeconòmic baix, per la qual cosa el seu impacte en els comptes de resultats de les signatures queda limitat.

Els darrers anys, en canvi, han pujat les contractacions en línia de vols amb aerolínies de baix cost i d'allotjament en portals com Airbnb i Booking.com.

El 81% dels britànics que varen contractar unes vacances l'any passat ho varen fer a través d'internet, segons l'ABTA, que considera que "el canvi cap a la contractació en línia s'ha estabilitzat".

Quant als paquets vacacionals, que solen incloure vols, desplaçaments, allotjament i altres serveis, són utilitzats per un 49% dels turistes britànics que surten a l'estranger.

L'altra meitat dels viatgers, en canvi, contracten els vols i els hotels pel seu compte, a través de canals directes de les aerolínies i els establiments, o bé a través de pàgines web d'intermediaris.

stats