"L'hivern del cotxe elèctric": els fabricants europeus es refugien en els models més barats
La indústria abaixarà preus per contrarestar la feble demanda i la competència ferotge de la Xina
BarcelonaAl sector ja es parla de "l'hivern del cotxe elèctric" i els fabricants d'automòbils europeus es preparen per sobreviure a aquest període. Les companyies del continent estan planejant produir desenes de models elèctrics assequibles l'any vinent, empesos pels nous objectius d'emissions de carboni de la Unió Europea (UE) i una competència cada vegada més ferotge de la Xina. Segons publica el diari Financial Times, de cara al Saló de l'Automòbil de París d'aquesta setmana, els grans fabricants europeus es concentren a recuperar la quota de mercat perduda amb vehicles nous.
L'analista de Barclays Henning Cosman estima que els fabricants mundials d'automòbils llançaran més de 100 models de vehicles elèctrics aquest any a Europa i uns 70 el 2025. Així i tot, l'expert explica al rotatiu britànic que uns preus més barats, necessaris per arribar als nivells de vendes desitjats, podrien provocar un "hivern de cotxes elèctrics". “Si ets un consumidor, gairebé tens la sensació que comprar un vehicle elèctric avui és un error perquè saps que en podràs aconseguir un de millor amb més autonomia i tecnologia més nova i molt probablement a un preu més baix ben aviat. Aquesta és realment l'espiral descendent", afegeix.
La pressió sobre la indústria tornarà a augmentar l'any vinent, quan entrin en vigor els nous objectius d'emissions de la UE. Això requerirà que els fabricants d'automòbils redueixin les emissions de carboni de les seves flotes, augmentant la proporció de vehicles elèctrics i híbrids. Si no ho fan, s'enfrontaran a grans multes, recorda el Financial Times.
Cap a la guerra de preus
"Podria haver-hi una guerra de preus, però no estic segur que els europeus siguin en la millor posició per guanyar-la", valora el consultor d'AlixPartners Alexandre Marian. A tota la indústria els marges bruts dels cotxes elèctrics són uns 15 punts percentuals inferiors als dels models de motor de combustió, segons Barclays. No obstant això, alguns models més barats ja es mostraran al Saló de l'Automòbil de París, com ara un cotxe de menys de 20.000 euros fabricat per Leapmotor, el soci xinès de Stellantis.
Com explica el diari britànic, Renault ja està començant a acceptar comandes del seu R5 elèctric, amb un preu d'uns 25.000 euros. D'altra banda, Citroën mostrarà models com el SUV compacte C3 Aircross, encara que només les versions no elèctriques tenen un preu d'uns 20.000 euros. Segons dades recollides per Renault, els fabricants d'automòbils de la UE necessitaran una quota del 20% al 22% en el mercat europeu per complir els objectius d'emissions. De moment, però, continuen atrapats per sota del 15%.