La llei de l’habitatge ha evitat més de 200.000 talls de subministraments des del 2015

També s’han atorgat 184.000 ajudes d’urgència per pobresa energètica, segons l’APE

BarcelonaLa llei de l’habitatge catalana, la 24/2015, que va ser impulsada pels moviments socials per un habitatge digne, ha aconseguit evitar “com a mínim” uns 200.000 talls de llum, aigua i gas des que va entrar en vigor. Són xifres recollides en l'últim informe de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE), d’entre el 2015 i el 2020, que calcula que en aquest temps s’han protegit més de 100.000 famílies. “Es tracta de dades molt conservadores perquè a hores d’ara encara falten moltes dades que no es faciliten a temps i moltes famílies que no apareixen als llistats dels serveis socials”, ha assegurat Maria Campuzano, portaveu de l’APE.

L’estudi, elaborat per Enginyeria Sense Fronteres, l’ICTA de la Universitat Autònoma de Barcelona i la mateixa APE, recull dades del 73% dels municipis catalans, entre els quals hi ha incloses les quatre capitals. L’informe assegura que en aquests cinc anys l’administració ha dedicat 35,3 milions d’euros a més de 184.000 ajudes d’urgència, que han servit per fer front a factures impagades. “Llum i aigua van ser els subministraments més comuns, i és normal, perquè són els més bàsics”, assegura Sergio Tirado, coautor de l’informe i membre de l’ICTA. Segons Tirado, l’informe també ha tret a la llum que les administracions van destinar fins a 2 milions d’euros a fer contractes al mercat lliure, fet que “no té cap sentit perquè aquest tipus de contractes combinats de gas i electricitat són més cars que els de la tarifa regulada i, a més, no poden accedir al bo social, que és una eina fonamental per rebaixar la despesa de les llars”, apunta l’investigador de la UAB. 

Cargando
No hay anuncios

Aquests més de 35 milions d’euros destinats a ajudes representen uns 90 euros per any per cada llar afectada. Es tracta, segons l’APE, d’una “quantitat petita” tenint en compte que la despesa mitjana de llum i aigua és d’uns 700 euros a l’any per família. “Representa menys d’un 0,1% dels pressupostos municipals”, subratlla Tirado. Tot i això, l’APE recorda que les factures impagades no haurien d’anar a càrrec de l’administració pública, i per extensió dels contribuents: “És responsabilitat de les empreses subministradores assumir aquest deute”, insisteix Campuzano.

Sistematitzar la recollida de dades

“La llei funciona, i ara que el preu de la llum està en rècords històrics hem de visibilitzar que la norma és efectiva i hem de reclamar a l’administració i a les subministradores que siguin transparents”, diu Campuzano. L’APE admet que la recollida de dades encara és un problema: “En la majoria de casos –el 80%–, els serveis socials no poden arribar a localitzar les famílies que apareixen als llistats d’impagaments”, assegura la portaveu, que afegeix que “això passa perquè no hi ha protocols ni homogeneïtzació a l'hora de fer els llistats d’impagaments, ni en el traspàs de dades de les empreses cap a les administracions públiques i, més concretament, als serveis socials”. 

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit l’APE demana a la Generalitat un esforç en la recollida i la sistematització de les dades i més recursos per als ajuntaments amb l’objectiu de “monitoritzar la pobresa energètica a temps real”. També demana més convenis, com el que ja existeix amb Endesa, per aconseguir que el deute recaigui sobre les empreses subministradores –i no sobre els ens públics– i més mecanismes de comunicació entre les parts per garantir que la llei no deixa ningú desemparat.