La llum: el servei amb el qual les llars estan menys satisfetes

Un estudi de Competència demostra que el subministrament elèctric és el que té una pitjor consideració, però les telecomunicacions generen més queixes

Per pagar  la llum hora a hora cal tenir un comptador intel·ligent amb lectura remota.
Xavier Grau
23/10/2015
2 min

BarcelonaEl subministrament elèctric és el servei que genera més insatisfacció a les llars de l'Estat, tot i que els serveis de telecomunicacions són els que generen més queixes. Aquesta és la principal conclusió d'un ampli estudi que ha fet la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), un estudi titulat 'Panell de les llars CNMC' que anirà repetint semestralment per prendre el pols del funcionament de les companyies de serveis.

De fet, l'estudi demostra que cap dels serveis satisfà la meitat de les llars espanyoles. Els millors registres els tenen internet mòbil i la televisió de pagament, que freguen el 49% de llars que els consideren satisfactoris o molt satisfactoris.

En el cas de l'electricitat, és el servei amb un grau de satisfacció més baix. Només el 34% de les llars creuen que el subministrament elèctric és satisfactori o molt satisfactori, mentre que una quarta part considera que és un servei molt poc o gens satisfactori. En aquest aspecte destaca molt, ja que el següent servei que dóna menys satisfacció és el de la banda ampla fixa (17%), seguit del gas natural (16%).

Les causes que generen més insatisfacció entre els clients són el preu i el rebut de la llum. Gairebé tothom pensa que el preu de la llum és massa elevat, ja que més del 92% de les llars creuen que l'electricitat és massa cara. Però no és l'única queixa sobre el subministrament elèctric, ja que més de la meitat de les llars (55,5%) opinen que falta claredat pel que fa als preus a les factures, i un 42% de les llars opinen que hi ha manca d'informació sobre les condicions de subministrament i dels contractes. El subministrament elèctric només treu bona nota en la qualitat del servei. Només el 22% creuen que no es suficient. Només el gas natural treu més bona nota en aquest aspecte –quasi el 16%–, mentre que es considera que donen una pitjor qualitat de servei la telefonia mòbil, la fixa, la televisió de pagament, la banda ampla fixa i l'internet mòbil.

insatis

Però tot i que les llars es queixen més del subministrament elèctric, el servei que provoca més reclamacions és la banda ampla fixa. Un 15% de les llars que tenen aquest servei han presentat una reclamació el darrer any. El percentatge de queixes en el cas de la telefonia fixa és pràcticament el mateix. En el cas de la telefonia mòbil les queixes baixen a una mica més del 10%, mentre que en el cas de la llum no arriba al 8% i en el del gas natural no arriba al 6%.

queixes

Aquest estudi de Competència també demostra que les operadores de telecomunicacions són més actives que les energètiques a l'hora d'intentar captar nous clients. Així, gairebé la meitat de les llars no han rebut cap trucada del seu subministrador energètic ni de cap altre competidor per oferir els seus serveis en millors condicions. En canvi, el 70% han rebut alguna trucada d'operadors de telecomunicacions, percentatge que s'eleva al 75% en el cas dels serveis de comunicacions mòbils.

El rebut va augmentar a l'Estat el doble que a la UE durant la crisi

stats