Supermercats

Mercadona trenca la barrera dels mil milions de guanys

Juan Roig qualifica el 2023 del millor any de la companyia després d'aconseguir una quota de mercat a Espanya del 27,6%

El president de Mercadona, Juan Roig, durant la presentació dels resultats de la companyia el 2023.
12/03/2024
3 min

PaternaAdeu a l'impacte de la pandèmia i de la inflació i benvinguda a un benefici extraordinari de 1.009 milions. Aquest ha estat el balanç del 2023 de Mercadona, que va tancar un any de xifres rècord després de guanyar un 40% més que l'anterior, quan va assolir un benefici de 718 milions. Així ho ha explicat aquest dimarts el president de la companyia, Juan Roig, durant la presentació de resultats que ha tingut lloc a la seu de l'empresa situada a Paterna, a tocar de la ciutat de València.

L'augment dels guanys ha estat molt superior a l'increment de la facturació, que va créixer un 15%, i ha passat de 31.000 milions a 35.527. Aquesta diferència evidencia la capacitat de la companyia d'incrementar el marge de benefici, atès que l'augment dels guanys és gairebé tres vegades superior al creixement de les vendes.

Segons Roig, el 2023 ha estat "el millor any" de la història de Mercadona amb uns resultats "espectaculars" gràcies a haver assolit una quota de mercat a Espanya del 27,6%, un 0,6% més.

Entre els grans titulars de la companyia també destaca que el negoci de la cadena de distribució alimentària ja suposa el 2,1% del PIB espanyol i el 3,6% de l’ocupació de l'Estat. Pel que fa a les vendes a Portugal, on l’empresa és present des de fa quatre anys, Roig ha detallat que ja han aconseguit no perdre diners gràcies a assolir el 8% de la quota de mercat. També ha emfatitzat que estan “segurs” que el 2024 ja obtindran beneficis. A hores d'ara, del total de facturació de Mercadona, 34.124 milions corresponen al negoci a Espanya i 1.403 a Portugal. Tot i aquestes bones perspectives, l'empresari valencià ha afirmat que obrir-se pas a altres estats no és un dels objectius de la companyia, com a mínim, a curt termini.

Tampoc és segura l'evolució del negoci a internet, que suposa el 2% de les vendes de la companyia. Sobre si aquest percentatge creixerà, Roig ha admès que no ho sap. Això no obstant, ha destacat que, com a mínim, el negoci a la xarxa ja no genera pèrdues. Pel que fa a les previsions per a enguany, Roig s'ha limitat a assenyalar que l'objectiu de Mercadona és similar al del 2023 i que té previst incrementar en un miler de treballadors una plantilla que ja és de 104.000 empleats.

L'empresari valencià ha aprofitat la seva compareixença, l'única que fa a l'any, per tornar a defensar la seva política de preus. En aquest sentit, ha afirmat que el cost dels productes bàsics de Mercadona ha crescut menys que la inflació i s'ha refermat en el seu objectiu d'oferir preus baixos. En resposta a les preguntes dels periodistes sobre les queixes dels pagesos, que retreuen a la distribució alimentària la distància entre la retribució que percep el productor i el que paga el consumidor al supermercat, Roig ha negat qualsevol responsabilitat en aquesta diferència i s'ha limitat a assenyalar que ell vol que el productor "guanyi diners" i el seu negoci "sigui rendible". Tanmateix, ha defensat que aquest és un problema que excedeix les seves capacitats i responsabilitats.

"Quan una persona compra un cotxe, no pregunta el preu del ferro, perquè aquest ferro es transforma en un cotxe. El meló que hi ha al camp no és el mateix [que arriba al supermercat]. Cal afegir [el cost] de transportar [la fruita i la verdura] a un magatzem, netejar-la, seleccionar-la, transportar-la, posar-la al lineal, vendre-la i, després, les que no es venen, donar-les o llençar-les. Tot això són els costos de la cadena agroalimentària, que en productes frescos són molt alts", ha defensat.

stats