Mercadona ven un 5,5% més el 2020 i incrementa el benefici un 17%

La companyia valenciana perd mig punt de quota de mercat per l'efecte de la pandèmia

El president de Mercadona, Juan Roig, en l'acte de presentació a València dels resultats de la cadena del 2020.
3 min

BarcelonaLa cadena valenciana de supermercats Mercadona va tancar el 2020, un any marcat per les afectacions de la pandèmia sobre el consum i el comerç, amb un increment de vendes i, sobretot, de beneficis. Concretament, va tancar l'exercici amb un augment del 5% de la facturació total a Espanya i Portugal, els dos estats on treballa actualment, des del 25.500 milions d'euros del 2019 fins als 26.932 milions de l'any passat. En canvi, el benefici net, l'increment ha sigut més fort, del 17%, fins a arribar a 727 milions d'euros.

A més, Mercadona va dedicar 264 milions (un 24% superior a un any enrere) a pagaments d'impostos i cotitzacions empresarials a la Seguretat Social, i 409 milions en compensacions extraordinàries a la plantilla per l'esforç fet durant els mesos més forts de la pandèmia. L'empresa va tancar l'any amb una plantilla de 19.200 treballadors –5.000 més que el 2019–i una xarxa de 920 botigues. Pel que fa a la inversió, la companyia hi va destinar 1.500 milions –700 milions menys que el 2019–, repartits en 1.130 en obertures, servei de menjar cuinat i ampliacions de tendes, 225 milions en blocs logístics i 145 milions en digitalització. A l'acte de presentació de resultats, el president de la companyia, Juan Roig, ha qualificat el 2020 de l'any amb "la millor gestió de la història de l'empresa".

De cara al 2021, Roig preveu una facturació de 27.850 milions d'euros, que suposaria una pujada del 3,7%, amb 1.600 noves contractacions a la plantilla i un benefici d'uns 700 milions, semblant al de l'any passat. La inversió serà igualment de 1.500 milions.

Roig ha destacat l'esforç de la companyia en el servei de venda online, que gràcies a les restriccions i a la pandèmia ha doblat les vendes, tot i que encara representa aproximadament un 1% de la facturació total de Mercadona. "L'hem fet rendible. Avui venent online Mercadona guanya diners", ha assegurat el president del grup. A començament d'any, el servei era disponible només a València i Barcelona, però es va ampliar a Madrid a l'abril. De cara al 2021, la cadena no preveu ampliar el servei a cap altre indret, tot i que estudia en el futur implementar-lo en ciutats com Alacant, Sevilla i Bilbao.

Canvis per la pandèmia

El president també ha comentat els canvis en els consumidors causats pel coronavirus. Per exemple, el tiquet mitjà, és a dir, la compra mitjana, va ser de 29 euros, un 26% més que un any enrere, tot i que de mitjana el nombre de tiquets venuts diàriament per botiga va caure un 16%, fins a 1.869. Això vol dir que els clients van anar menys sovint a les botigues, però hi van gastar més.

El covid-19 també ha repercutit a nivell de tot el sector de supermercats en el pes de Mercadona en el mercat. Concretament, l'any passat va perdre mig punt de quota de mercat, que va ser del 26,4% a l'Estat. Les raons d'aquesta pèrdua, segons Roig, són diverses.

En primer lloc, la caiguda del turisme. "La falta de turistes ens ha afectat molt perquè som molt forts a la costa del Mediterrani, a les Canàries i a les Balears", zones amb una presència més forta de turistes, sobretot els mesos d'estiu, que altres parts de la Península. A més, l'empresa ha apostat per un canvi d'emplaçament general dels supermercats. "Ens n'hem anat del centre cap als afores", la qual cosa va comportar que les restriccions de moviments fruit de la pandèmia tinguin més impacte sobre l'afluència de clients a les botigues. A més, Roig ha admès que "alguns dels competidors" de Mercadona "ho fan millor que nosaltres".

Roig també ha valorat positivament la presència de la cadena a Portugal, on va vendre 186 milions en vint supermercats.

stats