Més d'un 15% dels supermercats de Mallorca no van aplicar la davallada de l'IVA
La Direcció General de Consum del Govern va iniciar 186 expedients sancionadors el 2022 i en va resoldre 207
PalmaProp d'un 16% dels supermercats de Mallorca no van aplicar la davallada de l'IVA: o bé van mantenir els preus o bé els van apujar, com en el cas d'Alcampo, segons ha informat aquest dilluns el director general de Consum de les Illes Balears, Fèlix Alonso. La Conselleria de Salut i Consum ha presentat aquest matí el balanç de les actuacions de Consum del 2022, en què es van posar sancions per valor d'1.340.902 euros
La major part de l'import correspon a sancions derivades de reclamacions fetes pels consumidors (847.600 euros), mentre que la resta prové de campanyes d'inspecció (493.291). En total, es van iniciar 186 expedients sancionadors el 2022 i se'n varen resoldre 207.
"Vam detectar que no ho feien bé entre un 15% i un 16% dels supermercats, xifra que per ser els primers dies [després de la davallada] no era tan elevada", ha declarat Alonso en relació amb l'IVA. El director general ha destacat que "les Balears som l'única comunitat que ha fet inspeccions" en aquest sentit, tot i no tenir "capacitat per fer controls en tots els productes".
En concret, "s'han fet controls a les set cadenes més importants, només a l'illa de Mallorca". Així, van analitzar els preus "abans que fos efectiva la norma i després de l'1 de gener", de manera que van detectar que "algunes empreses no havien davallat els preus, mentre que altres, fins i tot, els havien apujat", ha declarat el membre de la Conselleria. Alonso ha destacat que "som l'única comunitat autònoma" que ha fet controls i inspeccions en aquesta matèria, encara que la Conselleria no tengui competències per resoldre-ho, sinó que ha de ser la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).
L'oli d'oliva, el producte més sancionat
També dins l'àmbit de l'alimentació, el director general ha assenyalat que "la majoria de sancions encara són per a l'oli d'oliva, que venen com a verge extra i, realment, té una qualitat inferior". Aquest ha estat el producte "més sancionat en els darrers anys", fet que inclou "Borges i tots els grans, així com les empreses distribuïdores", ha especificat.
Per altra banda, les empreses de telefonia mòbil i les companyies elèctriques també es mantenen entre les més sancionades. Entre les principals reclamacions hi ha el fet que molta gent no rebia la factura i també a les telefonades de publicitat enganyosa que asseguren davallar-te el preu de la factura. Així mateix, han detectat que hi ha immobiliàries que, potser per pràctica interna o per ordre del propietari, estan pujant més d'un 2% els lloguers, fet que la norma prohibeix.
Reclamacions i denúncies
Quant a les reclamacions i denúncies, els professionals en van tramitar més de 7.400, la qual cosa implica un lleuger descens respecte del 2021, quan en van tramitar més de 7.700. Els sectors més reclamats van ser els béns de consum, seguits dels transports, les telecomunicacions i els serveis bàsics (electricitat, gas i aigua).
La Junta Arbitral de Consum va rebre 1.431 sol·licituds d'arbitratge, un centenar menys que l'any anterior. Els sectors més reclamats per aquesta via van ser la telefonia, l'electricitat, els mobles i els correus i paqueteria. Dels 1.255 casos resolts per la Junta Arbitral, 843 van ser per laude dels àrbitres i 412 per mediació. A més, l'any passat es van adherir 42 noves empreses a la Junta Arbitral, que ja en té 1.434.
Inspecció
Finalment, pel que fa al Servei d'Inspecció de Consum i Vigilància del Mercat, l'any passat els seus professionals van fer 3.848 actuacions i es van visitar 969 establiments. Arran de les actuacions dels inspectors, es van immobilitzar 11.720 unitats de productes diversos, sobretot juguetes, mascaretes i productes d'alimentació.
També es van notificar 62 alertes a la Xarxa Nacional d'Alertes, la qual cosa suposa un 8,69% de totes les alertes comunicades per les comunitats autònomes (713) i fa de les Illes Balears una de les regions que més notifiquen. Aquest servei també va dur a terme 49 campanyes d'inspecció, 21 d'àmbit estatal, 26 d'àmbit autonòmic i dues d'àmbit europeu. De les campanyes autonòmiques, cal destacar les 178 actuacions per al control de preus de benzineres i gasoils iniciades per verificar l'aplicació del descompte establert pel Govern de l'Estat.