Multa històrica de Brussel·les als fabricants de camions

La CE condemna MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco i DAF a quasi 3.000 milions d'euros per pactar preus

La N-340, carregada de camions / XAVIER BERTRAL
Ara
19/07/2016
2 min

BarcelonaBrussel·les imposa una multa històrica a cinc fabricants de camions per haver exercit com a càrtel durant catorze anys. La Comissió Europea condemna MAN (del grup Volkswagen), Volvo (de Renault), Daimler (Mercedes), Iveco i DAF a pagar quasi 3.000 milions d'euros per haver pactat els preus de venda dels seus vehicles i haver repercutit sobre els compradors els costos que té per a aquests fabricants complir la normativa en matèria d'emissions contaminants.

La multa de 2.930 milions d'euros que ronda aquestes grans companyies és la sanció més elevada que mai ha dictat la CE per a un càrtel. De fet, supera els 1.470 milions que van afrontar el 2012 els set fabricants de televisors per haver pactat una baixada de preus.

Volkswagen, perdonada per delatora

Els cinc fabricants sancionats han reconegut la seva implicació en aquesta conducta il·lícita, que va durar entre els anys 1997 i 2011, de manera que l'executiu comunitari ha acceptat reduir en un 10% les multes i fins i tot ha perdonat totalment la imposada a MAN, per ser la empresa que va confessar l'existència del pacte.

"Es tracta d'una multa rècord per a una infracció greu", ha advertit la comissària de Competència, Margrethe Vestager, que ha recordat en una roda de premsa que més de 30 milions de camions circulen per les carreteres de la Unió Europea. Vestager ha insistit que "no és acceptable" que un grup d'empreses que, en conjunt, fabriquen nou de cada deu camions de pes mitjà i pesat a Europa, s'uneixi per acordar els preus de venda "en lloc de fer-se la competència".

DAF haurà de pagar 752,6 milions, Volvo haurà de fer front a una multa de 670,48 milions, Iveco serà castigada amb 494,6 milions i Daimler, és qui rebrà la multa més alta, de més de 1.000 milions.

Les irregularitats més greus detectades per Brussel·les en la seva investigació es refereixen a l'acord entre els participants dels preus de sortida de fàbrica dels vehicles. També s'acusa les companyies d'haver ajornat la introducció de la tecnologia necessària en els seus vehicles per complir les normes comunitàries en matèria d'emissions contaminants.

El tercer factor tingut en compte per la CE en establir la multa és que les cinc grans marques van repercutir en els clients els costos d'implantar en els seus productes els sistemes per controlar les emissions.

stats