Multa a un hotel per escanejar el DNI dels clients

La majoria d'establiments de les Balears coneixen i compleixen la normativa de tractar les dades sense escanejar-les

Hotels a la Platja de Palma
30/11/2023
2 min

PalmaL'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD) ha tornat a sancionar un establiment hoteler, en aquest cas del País Valencià, per haver escanejat els documents d'identitat sense permís. Aquest organisme dependent de l'Estat ha imposat una multa de 2.000 euros per una pràctica que ha recordat que està prohibida perquè vulnera el dret a la privacitat de les persones afectades.

La majoria d'hotels de les Balears asseguren que coneixen i que compleixen la normativa vigent al respecte, segons diferents fonts consultades per l'ARA Balears. "Avui dia hi ha mitjans tecnològics molt efectius que ens permeten passar els documents per un detector, que reben les dades de què sí que tenim obligació de disposar, però ignoren aquelles que no són necessàries", afirma Jaume Horrach, hoteler i membre de la Federació d'hotels d'Alcúdia i Can Picafort.

Un altre empresari de l'Arenal, que demana no ser identificat, afirma que "la majoria coneixen la normativa, i molts la compleixen. També és cert que hi ha alguns establiments que encara fan fotocòpies o escanegen. No s'ha de fer, però són pràctiques que es fan des de fa molts anys", assegura.

De fet, els empresaris han de mantenir un equilibri entre el compliment de les indicacions de l'Agència de Protecció de Dades i el compliment de lleis com l'Orgànica 4/2015 de seguretat ciutadana o la que regula el registre de viatgers a establiments (Ordre 1922/2003), que obliga a retenir dades personals com els noms i llinatges, les dates d'expedició i els números dels documents d'identitat dels viatgers. Però l'Agència, en la seva resolució contra l'hotel del País Valencià, recorda que el fet d'escanejar fa que es conservin dades que no són requerides i que l'establiment no ha de tenir.

"De vegades la frontera és molt fina, perquè la Policia i la Guàrdia Civil demanen dades d'alguns turistes quan hi ha algun problema, i la nostra obligació és aportar-les. Per aquest motiu, és important també conèixer bé la normativa i saber quines es poden retenir i quines no", diu l'hoteler Jaume Horrach.

Miguel Gomila, que fa més de 20 anys que treballa al mateix hotel, remarca que "durant molts d'anys s'han fet fotocòpies dels documents, perquè els primers que els demanen són els policies quan venen cercant algú". "Ara sabem que ja no es pot fer. Qui més qui manco té uns formularis que s'omplen i punt", assegura.

stats