Un Nadal (en principi) abastit
Excepte problemes puntuals habituals cada any, el comerç encara la campanya de Nadal sense temors a una possible escassetat de productes. Les empreses asseguren tenir prou estocs per acabar l’any i la preocupació se centra sobretot en l’encariment dels costos de transport i energia
Barcelona / Palma“Si hi ha desabastiment, just serà dels productes de fora de l’Estat”. Així preveu la campanya de Nadal Toni Fuster, president de la patronal del petit i mitjà comerç de Mallorca (Pimeco). El comerç enceta d’aquí a pocs dies el mes i mig més intens del calendari –primer amb el Black Friday i, després, la cursa de fons que passa pel pont de la Puríssima fins a arribar a Nadal i Reis– amb dubtes i rumors sobre el fort encariment dels productes i desabastiments.
El sector, però, intenta tranquil·litzar els consumidors amb un missatge senzill: els problemes de desabastiment, transport i logística no arriben de nou, sinó que “venen de la primavera” passada, explica Alejandro Lozano, responsable de béns tecnològics, bricolatge i ferreteria d’Aecoc, l’associació espanyola de grans empreses de comerç i distribució. Les companyies, grans i petites, s’han anticipat als problemes acumulant estocs des de fa mesos, una pràctica, d’altra banda, ja habitual abans de la pandèmia per encarar Nadal amb garanties. Unes festes, doncs, en teoria sense sorpreses, sempre que el coronavirus continuï sota control.
“Malgrat tot, dins el sector no hi ha psicosi o pànic”, explica Fuster, tot i admetre que l’increment de preus del transport “afecta tots” els sectors del comerç, igual que el caos logístic a escala internacional. En aquest sentit, Lozano recorda que el preu d’un contenidor ple ha passat dels 1.500 dòlars als 15.000 en qüestió de pocs mesos, cosa que ha provocat un increment important de costos a les empreses que importen a Europa productes de l’Àsia –com ara telèfons i roba–, sobretot les multinacionals que depenen d’aquestes cadenes logístiques.
Un altre mecanisme de les multinacionals per evitar escassetat de certs productes ha estat “obrir estocs a Europa”, indica Lozano. És a dir, les empreses unifiquen els estocs de tot el continent per evitar que algun país es quedi sense algun producte concret.
A banda de les dificultats logístiques, un altre factor de preocupació són les pujades del preu del petroli, que encareixen els combustibles i, per tant, encara més el transport. A això s’hi suma la forta pujada del preu de l’electricitat i del gas, que té repercussions directes en els costos de fabricants i comerços que podrien acabar repercutint-se en els preus finals dels productes.
De moment, les xifres d’inflació apunten que els colls de botella que pateix la indústria a escala global i l’encariment de l’energia no han impactat gaire en els preus de béns de consum: els preus varen pujar un 5,8% interanual a l’octubre a Espanya, però si se’n descompta l’energia i l’alimentació, l’augment és només de l’1,4%. “No hi haurà pujades de preus, però potser sí que hi haurà menys promocions”, explica el representant d’Aecoc.
Malgrat les dificultats, en general els comerciants encetaran la campanya amb cert optimisme. Fuster assegura que la majoria dels comerciants varen carregar els estocs al setembre, a l’inici del curs escolar, per la qual cosa la preocupació és relativa. I no detecten, en aquests moments, que els consumidors estiguin canviant els hàbits respecte d’altres campanyes abans de l’esclat del covid. “El consumidor té ganes de gastar”, comenta Lozano. A més, apunten que les compres s’han desconcentrat en poques setmanes.
Això és així especialment des que s’ha consolidat el Black Friday en sectors com l’electrònica i la moda, però igualment hi ha tradició de comprar altres productes amb antelació durant les festes, per exemple el menjar.
Ara bé, l’optimisme no amaga que hi ha sectors més ben posicionats que altres per tenir una campanya exitosa. Els que més s’exposin als riscos internacionals tenen potencialment més possibilitats de patir, però les empreses han tingut marge per preparar-se.
Joguines
Exhauriment habitual per Nadal dels productes més demanats
L’època de màximes vendes per als fabricants de joguines arriba enguany marcada per rumors de desabastiment d’alguns productes estrella. De fet, algunes cadenes han aturat temporalment o han instaurat llistes d’espera per adquirir algun producte, sobretot videoconsoles com la PlayStation. No obstant això, les ruptures d’estoc en productes amb molta demanda no són estranyes en les dates nadalenques. Fuster ha assegurat que només patiran els que importin joguines des d’Àsia, al contrari no hi haurà problemes.
Alimentació
El combustible, única variable que pot encarir el menjar
“El sector dels mercats ara mateix no està preocupat”, assegura Fuster sobre l’abastiment d’aliments aquest Nadal als comerços. El sector tem per una pujada dels costos del transport, tot i que des de Mascaró Morera indiquen que els costos de les navilieres des de la Península cap a les Balears no ha sofert cap canvi, perquè estan regits per contractes anuals que no varien.
Electrònica
Un dels sectors més afectats per la crisi, però amb estocs
Igual que amb les joguines, l’electrònica també té rumors de desabastiment a causa, entre altres factors, de l’escassetat de microxips, que ha afectat la producció de ple, i n’és un bon exemple la tensió del sector automobilístic. Tanmateix, a grans trets no hi ha preocupació, ja que en principi els productes estan garantits i les empreses s’abasteixen a “dades històriques de vendes i a estimacions de creixement”, apunta Lozano.
Moda
Normalització i afectacions pels problemes logístics
Després d’un 2020 de confinament i, per tant, de molta menys despesa en roba, el sector de la moda recupera les vendes, tant online –que varen ajudar a mitigar l’impacte de la pandèmia– com sobretot en botigues presencials. Si no hi ha altres onades de contagis que obliguin a aplicar noves restriccions, les botigues de roba, perfumeria i altres productes de moda hauran de normalitzar les vendes a nivells més similars als del 2019. Fuster considera que sectors com el tèxtil, el calçat, la moda i els complements no tindran afectacions. “Si fan feina amb col·leccions, les hauran rebudes a temps”. Ara bé, també alerta que “si les resposicions venen de Bangladesh, l’Índia o el Marroc, sí que hi pot haver problemes”.
Electrodomèstics
Pujades de preus, però també de qualitat dels productes
Premiumització és el fenomen que afecta directament les empreses d’electrodomèstics. L’exemple més clar es veu en les cafeteres elèctriques, explica Lozano: durant el confinament, les famílies varen poder gastar més en electrodomèstics i es varen “acostumar” a consumir més cafè a casa, per això ara estan disposades a pagar més per tenir una cafetera millor. Això fa que els preus pugin, però perquè la qualitat dels productes també ho fa. Els comerciants també noten aquest fenomen en productes de cura i higiene personal, com ara depiladores i màquines d’afaitar.