Alimentació

Nestlé i Coca-Cola porten a Espanya el seu divorci per Nestea

La multinacional suïssa manté la marca i la nord-americana, la fórmula del conegut refresc de te

Dues llaunes de Nestea.
3 min

BarcelonaDos gegants mundials de l'alimentació, la suïssa Nestlé i la nord-americana Coca-Cola, han ampliat aquesta setmana a Espanya el divorci que van iniciar el 2018 en relació amb la marca de refresc Nestea. Les dues multinacionals han anunciat que el contracte que compartien per a la comercialització de la marca de te fred expirarà sense renovar-se el pròxim 31 de desembre, de manera que Nestlé retindrà la marca i Coca-Cola, la recepta.

El trencament entre les dues companyies per Nestea es va iniciar fa sis anys amb la dissolució de Beverage World Partners (BWP), la societat que Nestlé i Coca-Cola compartien al 50% per comercialitzar el refresc de te arreu del món. A través d'aquesta empresa conjunta, Nestlé continuava sent la propietària de la marca Nestea, com indica el nom mateix, fruit de la fusió de Nestlé i la paraula tea (te, en anglès), un sistema de branding que va repetir amb la marca de cafè soluble Nescafé. Ara bé, l'acord contemplava que la fabricació, envasat i comercialització del refresc anava a càrrec de Coca-Cola.

Les dues multinacionals ja havien creat una primera joint-venture el 1991, el mateix any en què la nord-americana PepsiCo –competidora directa de Coca-Cola– i la britànica Unilever –rival de Nestlé– també van crear una empresa a mitges per comercialitzar diversos refrescos de te, entre els quals la marca Lipton, una col·laboració que encara es manté. En canvi, Nestlé i Coca-Cola van dissoldre la seva societat conjunta només tres anys més tard per discrepàncies entre els dos socis.

El 2001 van decidir repetir l'experiència, ara amb el nom BWP, que va durar fins al 2018, quan les dues multinacionals el van trencar davant el desig de Nestlé de recuperar el control total sobre el producte. No obstant això, en alguns mercats –entre els quals hi havia Espanya, Andorra i Portugal– Nestlé va cedir la llicència de Nestea a Coca-Cola fins a enguany, que ja no s'ha renovat. Així, entre el 2017 i fins a finals d'aquest any el grup nord-americà ha continuat fabricant i venent la beguda, en aquest cas a través de Coca-Cola Europacific Partners, la seva embotelladora a la península Ibèrica, segons han confirmat a l'ARA fonts de Coca-Cola.

Temors sobre la desaparició

A principis d'aquesta setmana, diversos mitjans de comunicació espanyols van publicar que, a causa del final del contracte entre les dues multinacionals, Nestea desapareixeria de les botigues i restaurants espanyols. Si haguessin sigut certes les informacions, hauria suposat el final d'un refresc molt consolidat que Nestlé va introduir a Espanya el 1993, primer comercialitzat directament per la mateixa empresa, després per BWP i, des de fa sis anys, per Coca-Cola a través de l'esmentada llicència.

La companyia suïssa, però, va desmentir aquest extrem: "Nestea continuarà comercialitzant-se al nostre país, un cop finalitzi el contracte actual en vigor que manté Nestlé amb Coca-Cola", va indicar la filial espanyola de Nestlé en un comunicat emès dimarts mateix. "El consumidor podrà continuar trobant Nestea als seus comerços habituals a partir de l'1 de gener del 2025", va afegir a la nota, en la qual recordava que es tracta de la marca de refresc de te "líder de mercat" a l'Estat i que mantindrà totes les seves variants, envasos i gustos sense alteracions.

Consultada per aquest diari, Nestlé ha declinat explicar si buscarà un soci similar a Coca-Cola per mantenir Nestea al mercat espanyol o si n'assumirà directament la producció i comercialització, com tampoc ha volgut donar detalls de l'operativa per portar Nestea als lineals dels supermercats a partir de l'any vinent. Pel que fa a Coca-Cola, assegura que, amb el final de la col·laboració amb Nestlé, manté "la fórmula original" del producte, però que no utilitzarà la marca, que és propietat del grup suís.

Les informacions sobre la falsa retirada de Nestea de l'Estat van aparèixer arran de la presentació d'un nou sabor de Fuze Tea, la marca de te fred que Coca-Cola va introduir el maig passat al mercat espanyol i que ja comercialitza en uns 90 països arreu del món. Segons dades de Nielsen citades per Coca-Cola, el mercat de refrescos de te ha augmentat un 6,3% en els últims cinc anys i el sector de l'alimentació estima que es duplicarà en el període 2023-2030.

stats