Periscopi global

Nestlé dispara el seu benefici apujant el preu dels productes

Registra la millor xifra de negoci des del 2008 tot i el context internacional difícil

Seu central de Nestlé al municipi suís de Vevey.
24/11/2022
3 min

ParísMentre el creixement econòmic mundial frena per la crisi energètica i la inflació es dispara, hi ha multinacionals que mostren una sorprenent impermeabilitat al context internacional difícil, amb preus elevats i escassetat d'algunes matèries primeres. Hi ha grans empreses a qui les coses els van bé. Fins i tot, molt bé. Nestlé, líder mundial agroalimentari, ha augmentat el volum de negoci un 8,5% durant els primers nou mesos del 2022, en comparació amb el mateix període de l'any passat, amb 70.580 milions d'euros de xifra de negoci. El seu secret és una pujada generalitzada dels preus que ha permès a Nestlé sortir indemne de les dificultats derivades de la guerra a Ucraïna.

La multinacional suïssa ha optat per traslladar als consumidors l'alça de preus de les matèries primeres i de l'energia. Segons el diari suís francòfon Le Temps, des de la seva posició de líder mundial, Nestlé "té el poder de fixar els preus" sense que se'n ressenti en excés el volum de vendes. Del creixement del 8,5%, 7,5 punts està directament vinculat a l'encariment del preu de venda dels productes Nestlé, que agrupa una llarga llista de marques de xocolates, galetes, gelats, begudes i congelats –entre altres– com Nescafé, Kit Kat, Nesquik, Buitoni, Maggi, La Lechera, Perrier, o Chocapic.

El creixement durant els primers nou mesos de l'any és superior a l'esperat i ha obligat la multinacional suïssa a revisar a l'alça les previsions de beneficis per a aquest any. De fet, el 8,5% representa el creixement "orgànic" (sense tenir en compte l'efecte dels canvis de moneda ni les adquisicions d'altres societats) més elevat des del 2008, quan va esclatar la crisi financera. Els productes que han contribuït més als bons resultats són algunes marques de cafè, de xocolata i d'aigua; també els productes per a animals de la marca Purina.

Pujada de preu "responsable"

La multinacional admet que ha augmentat els preus, però sosté que ho ha fet de manera "responsable" en un context econòmic complicat. "Hem obtingut un fort creixement orgànic continuant ajustant els preus de manera responsable per reflectir la inflació", assegurava en un comunicat el conseller delegat de Nestlé, Mark Schneider.

Nestlé aconsegueix el millor creixement del negoci dels últims 14 anys en un any en què la multinacional s'ha vist esquitxada per la polèmica de la guerra a Ucraïna i per un escàndol de seguretat alimentària a França que ha afectat la marca Buitoni. La companyia va ser de les poques multinacionals a continuar operant a Rússia quan va esclatar la guerra i va rebre una allau de crítiques. Fins i tot el primer ministre d'Ucraïna, Denís Xmihal, es va reunir amb Schneider per demanar que Nestlé marxés de Rússia. "He parlat amb el conseller delegat i no ha mostrat cap comprensió. Pagar impostos a un país terrorista vol dir matar nens i mares indefenses. Espero que Nestlé canviï d'opinió aviat", va etzibar el cap del govern ucraïnès a Twitter.

Pressions per marxar de Rússia

La pressió que va patir a les xarxes socials amb crides al boicot dels seus productes va acabar per fer rectificar la multinacional suïssa, però només a mitges: pocs dies després de l'entrevista amb el primer ministre ucraïnès, Nestlé anunciava que retirava de Rússia els productes "no essencials" però mantenia els productes per a bebès o els aliments medicalitzats. L'empresa també ha deixat en l'aire les inversions previstes i ha suspès la publicitat a la televisió. Abans de la guerra, l'activitat a Rússia suposava un 2% de la xifra de negoci de Nestlé i la companyia tenia 7.000 persones treballant al país, xifres que s'han reduït dràsticament.

A França, Nestlé ha hagut de fer front a un greu escàndol sanitari per la presumpta contaminació amb el bacteri E.coli de pizzes congelades Buitoni procedents de la mateixa fàbrica de la multinacional a Caudry, al nord del país. Al març una cinquantena de persones van patir una intoxicació per E.coli després de consumir pizzes Fraîch'Up. Dos nens van morir. Setmanes després i un cop es va localitzar la fàbrica, mitjans de comunicació van destapar problemes de manca d'higiene, que l'empresa ha negat.

Tot i això, segons la premsa, diferents investigacions en els últims anys havien revelat greus problemes a la fàbrica, com "la presència de rosegadors" així com de teranyines i òxid. L'empresa assegura que la mort dels nens els "va trasbalsar tant com a tothom" i va obrir una investigació interna. La justícia també va obrir una investigació per homicidi involuntari i danys involuntaris, que segueix el seu curs. En qualsevol cas, l'escàndol no sembla haver tingut impacte als comptes de la multinacional.

stats