Infraestructura

La 'nova Ricarda' de Foment: planteja una macropista sobre els aiguamolls per ampliar el Prat

La patronal catalana presenta 11 propostes per millorar la infraestructura i s'inclina per la que afecta l'espai natural del Llobregat

El president de la patronal Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, durant la presentació de les conclusions.
4 min

BarcelonaAllargar la pista més propera al mar en 840 metres –més que cap altra de les propostes anteriors– en direcció a l'estany de la Ricarda, però fer-ho amb una plataforma elevada amb pilones per sobre dels aiguamolls. És l'as a la màniga que encara guardava la patronal catalana Foment del Treball per ampliar l'aeroport del Prat, l'última de les onze propostes recollides per la seva comissió i l'única que surt directament de les reunions que ha mantingut aquest grup en els últims quinze mesos. També és la més ambiciosa, atès que la proposta d'Aena plantejava una ampliació de 500 metres d'aquesta mateixa pista, mentre que projectes posteriors ho rebaixaven a un allargament d'uns 300 metres.

El projecte d'ampliació

Terminal T2

Projecte inicial d'allargament en 500 metres

Nou projecte d'allargament en 840 metres

PISTA 1

riu Llobregat

Terminal T1

PISTA 2

Reserva Natural de la Ricarda

PISTA 3

Llacuna de la Ricarda

Projecte inicial d'allargament en 500 metres

Terminal T2

Nou projecte d'allargament en 840 metres

PISTA 1

Terminal T1

PISTA 2

Reserva Natural de la Ricarda

PISTA 3

Llacuna de la Ricarda

riu Llobregat

Projecte inicial d'allargament en 500 metres

Reserva Natural de la Ricarda

Nou projecte d'allargament en 840 metres

Llacuna de la Ricarda

PISTA 2

Terminal T1

PISTA 3

PISTA 1

riu Llobregat

Projecte inicial d'allargament en 500 metres

Nou projecte d'allargament en 840 metres

Reserva Natural de la Ricarda

Llacuna de la Ricarda

PISTA 2

Terminal T1

PISTA 3

PISTA 1

Encara que Foment volia evitar decantar-se per una sola de les solucions, l'informe de conclusions presentat aquest dilluns deixa clar que aquelles que considera més "adequades" impliquen estirar la tercera pista afectant l'espai natural del delta del Llobregat (en una forquilla que va des dels 300 fins als 840 metres), o bé obrir un altre meló encara més tabú: recuperar l'operativa de pistes independents, una mesura que augmentaria l'impacte acústic de l'aeroport sobre les poblacions veïnes.

"És ara o mai", ha repetit en nombroses ocasions durant el seu discurs el president de la patronal, Josep Sánchez Llibre. Foment del Treball s'ha encarregat que el debat sobre una futura ampliació de l'aeroport del Prat no morís del tot, després del trencament de l'acord entre la Generalitat i l'Estat per tirar endavant el projecte ara fa dos anys. "Són solucions que fan compatible l'augment de la capacitat aeroportuària amb un bon tractament ambiental, molt sostenible i que comportarà la protecció de la biodiversitat i la recuperació de la Ricarda, que avui és un espai degradat", ha dit el representant de les grans empreses catalanes.

Des de Foment han alertat de les conseqüències de l'opció de "no fer res" i han descartat de manera prou explícita algunes de les solucions recollides per ells mateixos: "És una bona proposta, potser d’aquí 200 anys és la necessària", ha dit sobre la construcció d'una nova pista sobre el mar el president de la comissió i president de la Cambra de Contractistes, Lluís Moreno.

Foment es basa en una premissa molt clara pel que fa a l'impacte mediambiental d'una futura ampliació de l'aeroport del Prat: que, en termes ecològics, la llacuna ja està malauradament "morta". Per això, en el seu document l'organització planteja la creació d'un nou "nucli verd" als voltants d'aquest enclavament. Concretament, serien 235 hectàrees de zona humida de prats inundables, que comportarien l'expropiació de 90 hectàrees que ara són terrenys agrícoles. Segons la patronal, aquesta solució també permetria atreure aus aquàtiques cap a aquest nou entorn, mantenir la funcionalitat hidrològica dels aiguamolls i crear un corredor ecològic entre la Ricarda i el Remolar.

Crítiques del Port

Al llarg de la presentació, la patronal ha incidit en el fet que és possible ampliar l'aeroport del Prat i convertir-lo en "el més sostenible i ecològic del món". Amb la seva onzena proposta, la que allargaria en 840 metres quadrats la tercera pista, Foment assegura que també es podrien fer servir pilones –com a la pista marítima– per enlairar la pista fins als sis metres d'altura i preservar els espais humits. Així i tot, adverteix que aquesta opció també tindria més afectació que cap de les altres sobre el Port de Barcelona.

L'altra infraestructura catalana clau ja ha deixat clar que no veu amb bons ulls aquesta solució. El seu president, Lluís Salvador, va enviar una carta a Sánchez Llibre divendres passat per advertir-lo que una ampliació com la plantejada "posa en risc el present i el futur del Port de Barcelona en la mesura que pot impossibilitar el funcionament de l'actual terminal de contenidors al Moll Prat". "Com bé sabeu, generar greus incerteses públicament sobre el futur d'una activitat privada impacta no només en la seva continuïtat a mitjà termini, sinó també en la presa de decisions empresarials estratègiques que s'estan debatent en aquests moments", ha etzibat el principal responsable d'aquest important equipament.

Les crítiques s'han repetit per part d'altres veus com la de l'Ajuntament del Prat de Llobregat. El seu alcalde, Lluís Mijoler, ha rebutjat les propostes d'ampliació plantejades per Foment i les ha titllat de "projectes caducs i fracassats" que representen el "negacionisme climàtic". "Tornarem una altra vegada amb el mateix, un projecte ja fracassat, que tant el govern de la Generalitat com el de l'Estat han abandonat. El lobi de Foment, el capital, els fons d'inversió i fons voltors continuen volent especular", ha sentenciat després de conèixer-se el document. Minuts abans que comencés la presentació també s'havia pronunciat a les portes de la seu de la plataforma Zeroport, que aglutina entitats ecologistes i veïnals contràries a les ampliacions del Prat i el port de Barcelona. El seu portaveu, Jaume Osete, ha considerat que Foment "s'ha atorgat un paper polític que no li correspon" –durant l'acte s'han fet diverses referències a què la seva postura era la de la "societat civil"– i ha augurat que la pressió de la ciutadania i la situació climàtica impediran l'ampliació de l'enclavament.

A més de les diferents variants d'allargament de la pista, les conclusions de Foment incorporen altres propostes com la construcció d'un nou aeroport als voltants de Vilafranca del Penedès (com va avançar l'ARA) o Igualada, una solució "més costosa del que pot aguantar el mercat". També hi apareix l'allargament de la pista transversal entrant fins al mar que va suggerir Josep Antoni Acebillo, el responsable urbanístic de Barcelona durant l'alcaldia de Pasqual Maragall, amb l'enginyer Albert Vilalta.

Sánchez Llibre ha avançat que farà arribar aquest informe a totes les autoritats implicades i al mateix gestor de l'aeroport, Aena, i ha insistit de nou en la necessitat que la Generalitat i el govern espanyol arribin a un consens per fer possible l'ampliació. "Estem davant d'una gran oportunitat i només depèn de nosaltres tornar a agafar aquesta gran empenta", ha remarcat el president de la patronal.

stats