Tecnologia

Què és Nvidia, l’empresa més valuosa del món?

La tecnològica ha superat en capitalització Apple i Microsoft gràcies al boom de la IA

Seu o logo de l'empresa tecnològica Nvidia situada a Santa Clara, Califòrnia.
22/06/2024
4 min

"El que està passant amb Nvidia en l'era de la intel·ligència artificial (IA) és el mateix que va passar amb les pales quan hi va haver la primera febre de l'or". Així defineix el professor del màster en mercats financers de la Barcelona School of Management (UPF) Xavier Brun el fenomen que hi ha hagut aquest darrer any amb la tecnològica nord-americana, que s'ha evidenciat encara més aquestes últimes setmanes, quan Nvidia ha superat en capitalització Apple i Microsoft i s'ha convertit en l'empresa més valuosa del món.

De fet, actualment Nvidia està valorada en 3,2 bilions de dòlars, l'equivalent a dues vegades el PIB d'Espanya, i tot i que durant la setmana ha arribat a superar els 3,34 bilions de dòlars, per sobre del valor de Microsoft (3,32 bilions), a finals de setmana el seu preu s'ha moderat. Amb tot, Nvidia pràcticament ha duplicat el seu valor de mercat aquest any, tal com es pot veure al gràfic, i el 2023 va créixer un 235%. Els motius són, principalment, l'auge de la intel·ligència artificial (IA) i el fet que, per desenvolupar-la, Nvidia s'ha fet pràcticament imprescindible per a les tecnològiques, que hi acaben tenint una relació de dependència.

Nvidia es converteix en la companyia més valuosa amb l’auge de la IA
Valor de mercat en bilions de dòlars des del 2 de gener d’aquest any

3,5 B$

3,2

Microsoft

3 B$

Apple

2,5 B$

2 B$

1,5 B$

Nvidia

1 B$

gener

febrer

març

abril

maig

juny

3,5 B$

3,2

Microsoft

3 B$

Apple

2,5 B$

2 B$

1,5 B$

Nvidia

1 B$

gener

febrer

març

abril

maig

juny

3,5 B$

3,2

Microsoft

3 B$

Apple

2,5 B$

2 B$

1,5 B$

Nvidia

1 B$

gener

febrer

març

abril

maig

juny

Què hi ha darrere de Nvidia?

Nvidia és una empresa nord-americana fundada el 1993 i amb seu a Santa Clara, Califòrnia. És un dels principals fabricants de GPUs –processadors gràfics que serveixen per generar gràfics i visualitzacions en ordinador, essencials per a aplicacions que requereixen un rendiment gràfic d'alta qualitat, com ara els jocs i els programes d'edició de vídeo, i ara també per a la intel·ligència artificial–. Els productes més populars de Nvidia són les línies GeForce i nForce per a jocs, i la sèrie Quadro per a processament de gràfics.

La seva cara visible és Jensen Huang, que va cofundar l'empresa i actualment n'és el president i conseller delegat. L'impuls a les borses viscut dimarts va situar Huang com l'onzena persona més rica del món, amb un patrimoni de 118.700 milions de dòlars, una fortuna que ha augmentat en 114.000 milions de dòlars des del 2019 i que era de 21.000 milions de dòlars l'any passat. La companyia va començar a cotitzar a la borsa el 1999 i en els últims anys s'ha disparat gràcies al seu domini del mercat dels xips necessaris per al programari d'intel·ligència artificial.

Últimament l'empresa ha fet un split –com s'anomena en borsa una divisió d'accions, quan una empresa augmenta el nombre de títols sense diluir-ne el valor– que ha reduït el preu de les seves accions per sota dels 130 dòlars després de cotitzar per sobre dels 1.200 dòlars.

Les GPU, la clau de l'èxit

Nvidia va començar a posicionar-se en el mercat tecnològic amb les seves targetes gràfiques per a ordinadors –les GPU–, molt superiors a les CPU, que són els processadors estàndard. Això li va donar molt pes, perquè està molt lligat al consum de videojocs i amb l'audiovisual, que fa uns anys es va posar molt de moda. "Els videojocs s'han d'optimitzar amb una targeta gràfica, i totes les empreses que en feien anaven a Nvidia a comprar-ne", explica el professor Xavier Brun.

Nvidia anuncia el xip GH200 Grace Hopper, amb capacitat per connectar múltiples GPU i enfocada a la IA generativa, any 2023.
Nvidia presenta la seva arquitectura per a gràfiques Turing, que potencia les simulacions mitjançant IA i el traçat de raigs.

Després, l'empresa de Huang va veure un altre espai de negoci en els centres de dades, un sector en què ha crescut de manera exponencial des del 2015 fins ara. També en aquell moment es va popularitzar el bitcoin i la fal·lera per minar aquestes criptomonedes, per la qual cosa calia tenir processadors molt potents. Les targetes gràfiques de Nvidia eren bones per fer-ho, de manera que es va produir un altre boom de demanda dels seus productes.

I ara, amb la irrupció de la intel·ligència artificial generativa, Nvidia té un punt més a favor. Segons explica la mateixa empresa, les seves GPU són "fonamentals per a l'era actual de la IA generativa", ja que ofereixen "més velocitat i eficiència energètica" que els processadors tradicionals. "La rapidesa de computació de les targetes de Nvidia és molt superior que les altres, tracten moltes dades de manera molt àgil, i tenen aquest avantatge perquè s'han basat en targetes gràfiques per a jocs d'ordinador, tenen molta memòria i els aporta avantatge en el món de la IA", explica Brun.

Alhora, Nvidia té el seu propi software CUDA, necessari per programar amb les seves GPU, de manera que acaba creant una situació de dependència amb les tecnològiques que utilitzen els seus productes. De fet, explica Brun, "ara té entre el 70% i el 80% de la quota de mercat, i fa tan sols uns anys en tenia només el 20% o el 30%".

És per tot això que, segons Brun, "les targetes gràfiques de Nvidia són, en l'època de la IA, com les pales en l'època de la febre de l'or: tothom intenta fer acumulació de les seves GPU per poder seguir en aquesta cursa de la intel·ligència artificial", explica l'analista. "Això provoca un fort augment de la demanda i, per tant, del valor", afegeix. De fet, la manca d'oferta ha provocat que es comencin a vendre de segona mà per eBay, i un dels seus models més buscats, la targeta gràfica H100, es pot trobar al mercat de segona mà per més de 40.000 euros la unitat. Cal tenir present que cada centre de dades n'utilitza centenars.

Respecte a les perspectives de futur per a Nvidia, Brun és prudent: "No podem saber si continuarà pujant o si ho farà a aquestes velocitats, però generalment quan s'introdueixen productes nous al mercat, segueixen el recorregut de la corba S: inicialment creixen molt, però després, un cop ja s'han introduït al mercat i s'ha normalitzat el seu ús, el creixement es modera".

stats