Part dels empresaris volen menys saturació l’any que ve
L’any 2022 acaba amb un balanç molt positiu per part del sector turístic
PalmaL’any 2022 acaba amb un balanç molt positiu per part del sector turístic, amb prop de 13 milions de visitants, una xifra molt propera a la de l’any de rècords per excel·lència, que va ser el 2019. Hi havia molta por perquè, després de la temporada inexistent del 2020 i la regular del 2021, eren molts els empresaris que es mostraven esgotats després de molts mesos amb ingressos baixos, que tot i les ajudes públiques havien deixat els recursos propis al límit. Però els pronòstics d’aquells que asseguraven que, acabada la pandèmia, els europeus pujarien a l’avió en massa es varen complir. Durant la temporada alta, les Illes han penjat el cartell de ple i han assolit també les majors taxes d’ocupació, amb rècord de treballadors d’alta a la Seguretat Social.
Precisament aquest èxit ha recuperat el debat que ja hi havia els darrers anys abans de la pandèmia:on és el límit? Els empresaris de la Petita i Mitjana Empresa de Mallorca (PIMEM) han reclamat al Govern que, amb vista a l’any 2023 i a les temporades que vindran, “es gestioni la sensació de saturació que predomina durant la temporada alta” i que no només provoca la tensió dels residents, sinó també frustra expectatives de molts visitants a les Illes.
Per la seva banda, la patronal Exceltur també ha admès aquesta gran campanya estiuenca, però ha recordat que, tot i haver ingressat un 10%, el sector de l’allotjament no necessàriament ha pogut convertir aquests resultats en beneficis, a causa de l’increment dels costos.
Mentrestant, el camp viurà la dualitat de lamentar que el sector turístic li gira l’esquena i celebrar que 700 nous joves pagesos s’han incorporat els darrers anys. La indústria es mantindrà estable dins la seva escassa presència en el PIB i el debat públic.