HOSTALERIA

La patronal d’Eivissa reclama eliminar l’impost turístic

El Consell manté que l’augment de preus dels hotelers, i no la taxa, ha causat la caiguda de reserves

Estand d’Eivissa a la fira turística ITB de Berlín.
Inma Saranova
30/03/2019
4 min

EivissaEivissa i Formentera varen acudir a la fira turística ITB de Berlín amb l’objectiu de promocionar-se entre el turisme alemany com a destinacions sostenibles i de procurar més reserves davant de l’estancament registrat per part del turisme germànic. A tal fi, el Consell d’Eivissa va incrementar amb 50.000 euros la partida de promoció de l’illa a Berlín, amb un total de 300.000 euros per a aquesta edició.

No obstant això, els esforços dels dos consells pitiüsos no varen acabar de concretar-se en resultats palpables en l’augment del nombre de reserves. Només a Formentera, han descendit entre un 4% i un 8%, segons les dades que varen oferir els principals touroperadors a la ITB de Berlín. En el cas d’Eivissa el descens s’estima entre el 4% i el 13%, i això malgrat els descomptes oferits pels hotelers que, en alguns casos, varen ser superiors al 30%.

Per tot això, les reaccions dels empresaris turístics eivissencs després de la ITB no es varen fer esperar i des de la Federació Empresarial Hotelera d’Eivissa i Formentera (FEHIB) varen tornar a exigir, una vegada més, l’eliminació immediata de l’impost turístic. Segons la FEHIB: “Els grans touroperadors alemanys estan renegociant a la baixa llits ja contractats, a causa de la disminució de la demanda cap a les Illes”, i afegien: “Els touroperadors preveuen una baixada del 15% del turisme alemany davant de l’agressiva competència de preus en mercats com Turquia o la incertesa del Brexit”, i criden l’atenció “sobre el llast que suposa per a l’oferta de l’Arxipèlag l’existència d’una taxa turística que grava en excés les pernoctacions”.

Els hotelers criticaven durament que el Govern duplicàs la temporada passada la quantia de l’impost, ja que suposa, en la seva opinió, un desavantatge per a la competitivitat hotelera balear, perquè deixa al marge l’oferta il·legal. La FEHIB assegurava que “resulta contradictori que mentre el Govern insisteix a mantenir sense canvis l’ecotaxa, l’executiu central, per boca de la ministra d’Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, asseguri que en cap moment no es plantegen establir un impost turístic pel valor estratègic del sector per a l’economia nacional”.

I la FEHIB no va ser l’única a expressar el seu malestar. El Foment del Turisme d’Eivissa va assegurar, després de la ITB, que durant la fira les agències de viatge majoristes havien assegurat que “el turista alemany no se sent ni estimat ni benvingut”, a causa d’un impost turístic que, en opinió de l’organització, “afecta greument la competitivitat de la destinació, per la qual cosa queda demostrat que va ser un error duplicar-la l’any passat”.

Eliminació de l’impost

Des de Foment, se sumaven, així, a la petició de la FEHIB de sol·licitar l’eliminació l’impost turístic o de reduir-lo a la quantia de 2017. Criticaven també que la recaptació es destini a incrementar els pressupostos generals i a temes que no tinguin una fi turística o mediambiental. “Cal fer urgentment una modificació de la llei, de manera que l’impost sigui exclusivament finalista cap a temes turístics”, insisteixen.

Legisltar el “tot inclòs”

Foment del Turisme d’Eivissa va expressar, a més, una altra de les seves preocupacions, en aquest cas per les informacions relacionades amb la pretensió de legislar el “tot inclòs”. Segons aquesta organització: “és innecessari i contraproduent pel dubte que planteja als futurs clients, tenint en compte que no produeix cap mena de problema de consum excessiu de begudes alcohòliques, ja que se sol·licita gairebé exclusivament per a turisme familiar”. Segons defensen, això és l’única cosa que els permet competir amb la resta de destinacions de la Mediterrània. Foment del Turisme obvia, no obstant això, que, més enllà de la lluita contra el “turisme de gatera”, els paquets de “tot inclòs” han estat criticats també per l’impacte negatiu sobre l’oferta complementària, cosa que els comerços d’Eivissa han denunciat durant les últimes temporades, ja que la tendència de despesa en llocs tan emblemàtics com la Marina d’Eivissa ha tendit a la baixa.

D’altra banda, Foment del Turisme alerta també que, malgrat que Aena ha informat de l’augment de trànsit a l’illa, aquest increment no es reflecteix en l’ocupació hotelera, per això asseguren que aquests turistes s’allotgen necessàriament en l’oferta il·legal, per la qual cosa sol·liciten un increment significatiu del departament d’inspecció turística a Eivissa.

La darrera entitat a sumar-se a les crítiques ha estat la Cambra de Comerç d’Eivissa i Formentera, el president de la qual, Carlos Marí Mayans, ha tornat a defensar la proposta de la seva organització que l’impost de turisme sostenible sigui gestionat per les Cambres de Comerç de les Balears i que es cobri directament als ports i als aeroports. La Cambra proposava la creació d’una comissió especial local encarregada de gestionar els plans que haurien de finançar-se amb aquest impost.

A més, Marí Mayans insisteix que la pèrdua de competitivitat que, en la seva opinió, l’impost suposa als hotelers, ja va ser prevista per la seva corporació l’any 2016: “El problema que prevèiem és que les empreses d’hoteleria perdrien competitivitat enfront d’altres destinacions i el resultat s’ha evidenciat en aquesta fira de la ITB”.

Davant les crítiques rebudes per part del sector empresarial, des del departament de Turisme del Consell d’Eivissa han defensat l’impost i han negat que el turisme alemany pateixi un descens del 15% en la contractació de llits per a aquesta temporada. A més, el director insular de Turisme d’Eivissa, Vicent Torres, Benet, ha apuntat al sector hoteler mateix com a part responsable del descens en el nombre de reserves, ja que, segons Benet, la recent reconversió hotelera cap al luxe i el gran luxe -el nombre d’hotels de 5 estrelles ha passat d’1, el 2015, a 15, el 2019- pot repercutir en el volum de visitants alemanys.

stats