La pèrdua de l'Altea passa factura a Seat, que retrocedeix en vendes a Espanya
La filial de Volkswagen ha matriculat un 12% menys de cotxes fins a l'abril i espera remuntar amb l'arribada del totterreny urbà Ateca
BarcelonaL'any ha començat fluix de vendes per a Seat a Espanya. Les matriculacions del fabricant amb seu a Martorell acumulen fins a l'abril una caiguda del 12% respecte de l'any passat, segons les dades de la patronal espanyola Anfac.
L'empresa vincula el descens a la retirada del mercat de l'Altea, el seu tercer model més venut a Espanya i que va deixar de vendre l'estiu passat. Fonts de Seat, han explicat a l'ARA que confien que el llançament del totterreny urbà Ateca sigui un revulsiu en la segona meitat de l'any i pal·liï en part la caiguda.
La marca també es ressent de la caiguda de l'Ibiza, que va arrencar l'any amb menys producció per les obres de millora a la fàbrica, que van aturar la línia. Això també es recuperarà parcialment al maig i al juny amb els dissabtes de feina que ha programat l'empresa.
Seat va tancar el primer quadrimestre de l'any relegada a quarta marca més venuda, darrere d'Opel, Volkswagen i Peugeot. Al contrari que Seat, els competidors que li porten avantatge sí que acumulen increments des del gener. Volkswagen ha matriculat un 3% més que el 2015, mentre que Peugeot i Opel han millorat un 20%.
Tot i uns resultats magres a Espanya, les vendes de Seat al món resisteixen en l'arrencada de l'any. Les matriculacions a l'exterior van compensar el mercat interior i fins al març estaven gairebé plans respecte del 2015 (+0,2%).
El mercat espanyol creix
En termes globals, el primer quadrimestre ha estat el més bo dels últims vuit anys en vendes de cotxes i totterrenys al conjunt de l'Estat. Les matriculacions van créixer un 10% fins a l'abril, tot i que la millora va ser una mica més discreta a Catalunya, del 8,5%.
Un cop superat el parèntesi del març, amb la frenada arran de Setmana Santa, a Espanya es van matricular més de 100 mil nous turismes a l'abril, un 21% més. De nou, a Catalunya l'increment va ser més baix, del 10%, amb més de 15.600 unitats matriculades.
A aquest ritme, concessionaris i fabricants donen per fet que serà un bon any per al sector. "El primer quadrimestre ha estat positiu i el creixement del 10% de les vendes ens acosta a l'objectiu de vendre 1,1 milió de cotxes aquest 2016", sosté el portaveu de l'Anfac, David Barrientos.
El president de la patronal de concessionaris Faconauto, Jaume Roura, ha destacat la millora que es deixa notar a tota la xarxa de vendes, que està creant ocupació. Ha dit, però, que el sector està a l'expectativa de veure com es comporta el mercat en el segon semestre, que acostuma a ser més fort de vendes però que, aquest any, també tindrà el repte de respondre ja sense el pla d'ajudes PIVE que s'esgota a l'estiu.