Automoció

Brussel·les aprova els aranzels contra els vehicles elèctrics de la Xina

Les taxes de duanes seran d'un màxim del 35,3% i estaran en vigor almenys cinc anys

Una planta de Volkswagen a  Zwickau, a Alemanya.
29/10/2024
4 min

BarcelonaBrussel·les ha aprovat de manera definitiva els aranzels contra els cotxes elèctrics xinesos. Després de confirmar en una investigació els "subsidis il·legals" de Pequín a la seva indústria automobilística, la Comissió Europea ha ratificat la pujada de les taxes de duanes als vehicles elèctrics que arriben de la Xina almenys durant cinc anys. Tot i això, segons asseguren fonts comunitàries, Brussel·les no tanca la porta a continuar negociant amb les autoritats del gegant asiàtic i trobar una "solució alternativa" a la guerra comercial en la qual han entrat la Xina i la Unió Europea.

Concretament, el nou impost, que podria entrar en vigor dijous si demà es publica al Butlletí Oficial de la UE, serà del 35,3% per a aquelles marques que la Comissió Europea considera que no han col·laborat en la investigació ni en les negociacions, com és SAIC, que té un 20% de Chery, la marca que juntament amb Ebro industrialitza l'antiga planta de Nissan a Barcelona. En canvi, la taxa serà més reduïda per a marques que s'han mostrat més predisposades a treballar amb Brussel·les com BYD (17%) o Geely (18,8%). Pel que fa als cotxes de Tesla que es fabriquen a la Xina, són els que hauran d'afrontar un gravamen més baix, del 7,8%.

Fonts de la Comissió Europea defensen la conveniència d'apujar els aranzels als cotxes elèctrics per "contrarestar" el fet que la indústria del gegant asiàtic juga amb avantatge perquè està "àmpliament subvencionada" en tota la cadena de valor. En aquest sentit, Brussel·les remarca que es tracta d'una "amenaça previsible i imminent" per a la indústria de la Unió Europea.

Tanmateix, la indústria xinesa i Pequín no s'ha pres gaire bé la imposició d'aquests aranzels i han amenaçat amb tornar-s'hi, cosa que pot aguditzar la guerra comercial que mantenen la Xina i la UE. En aquest sentit, el gegant asiàtic ja ha avançat que pretén apujar els aranzels dels cotxes que importa del club europeu, i ja ha llançat una investigació per cobrar taxes d'importació a la carn de porc, cosa que afectaria Catalunya, o algunes begudes alcohòliques, com el conyac o el brandi francès.

Per aquest motiu, diversos estats membres s'oposen a la pujada d'aranzels de la UE contra els vehicles elèctrics xinesos. De fet, l'economia més gran del bloc, Alemanya, que exporta molts automòbils a la Xina, va votar-hi en contra i, altres països, com Espanya, s'hi van abstenir per motius similars. Tot i això, la majoria d'estats membres van donar suport a la iniciativa de Brussel·les d'incrementar les taxes de duanes als cotxes xinesos.

La crisi automobilística d'Europa

L'anunci de la Comissió Europea arriba, precisament, l'endemà que el gegant alemany de l'automòbil, Volskwagen, donés una notícia inèdita en els seus 87 anys d'història. Fins a aquesta data, la companyia mai havia tancat una fàbrica al seu país d'origen, però el grup va anunciar que s'està plantejant clausurar-ne tres i retallar el sou dels seus treballadors en un 10%. Així ho explica aquest dimarts el diari Financial Times, que recorda que les mesures van ser anunciades en una reunió amb la plantilla per part del comitè d'empresa. La direcció encara no ha confirmat aquests detalls, però demà dimecres informarà dels seus resultats del tercer trimestre.

Com recorda el rotatiu britànic, el segon fabricant d'automòbils del món –que també és propietari d'Audi, Škoda i Seat, entre altres marques– ja ha llançat advertències sobre els seus beneficis dues vegades aquest any. Així i tot, Volkswagen no és l'únic fabricant d'automòbils europeu que es planteja fer retallades profundes i impopulars per a la seva plantilla. Stellantis –el propietari de marques com Opel, Fiat i Peugeot a Europa– està sotmès a una intensa pressió dels polítics i sindicats italians per mantenir en funcionament la seva fàbrica Fiat més antiga a Torí, malgrat la caiguda de les vendes.

Alhora, algunes línies de muntatge de vehicles a França ja s'estan traslladant a països amb menys costos laborals com el Marroc o Turquia. A principis d'aquest mes, diversos centenars de treballadors francesos van protestar davant del Saló de l'Automòbil de París per la deslocalització de la indústria de l'automòbil europea, que dona feina a prop de 14 milions de persones i representa el 7% del PIB de la UE.

Aquest sector, com explica l'anàlisi del Financial Times, s'enfronta a una tempesta perfecta. La demanda d'automòbils està disminuint tant a Europa com a l'estranger, mentre que els fabricants d'automòbils naveguen per una arriscada i costosa transició de diversos anys pel pas dels motors de combustió al cotxe elèctric. Tots aquests problemes s'estan agreujant per a la Xina, on la competència és ferotge i els vehicles elèctrics d'alta qualitat i de baix cost cada vegada s'exporten a Europa en major nombre.

Més incentius i infraestructura de càrrega

No hi ha solucions fàcils. De moment la UE ha seguit l'estratègia dels Estats Units i ha augmentat els aranzels als vehicles importats de la Xina. De totes maneres, dirigents de la indústria, com el conseller delegat de Stellantis, Carlos Tavares, o el de BMW, Oliver Zipse, ja han avisat que el proteccionisme només farà que els cotxes siguin més cars per als consumidors i accelerarà el tancament de plantes a Europa. Els fabricants han instat els governs a desplegar una infraestructura de càrrega per als vehicles elèctrics i introduir o restablir incentius financers per a aquests models.

Els cotxes elèctrics encara són cars de produir a Europa, sobretot a causa de l'alt cost de les bateries. Els consumidors volen vehicles elèctrics més barats i més estacions de recàrrega, i molts estan esperant a comprar-ne fins que les condicions millorin. Com a resultat, les vendes s'estan alentint alhora que les normes d'emissions de la UE s'enduriran a partir de l'any vinent i obligaran a un canvi més ràpid cap a vehicles més nets.

stats