LABORAL

El Prat esquiva la vaga del ‘handling’

Avui comencen les aturades de dos dies consecutius del sector del taxi i del personal de Ryanair

Imatge d'arxiu de col·lapse al Prat per altres vagues l'estiu passat
Natàlia Vila / Albert Cadanet
24/07/2018
3 min

BarcelonaEl personal de terra d’Iberia no farà vaga ni aquesta setmana ni la que ve. Els sindicats van decidir ahir per la tarda desconvocar les aturades previstes per als dies 27 i 28 de juliol i 3 i 4 d’agost després d’arribar a un “inici d’acord” amb l’empresa. Les negociacions es reprendran divendres. “Aleshores és quan posarem fil a l’agulla per tractar els temes més locals de Barcelona que l’empresa ha admès que havia de millorar”, va assegurar a l’ARA Omar Minguillón, portaveu de la UGT a la Iberia Services Airport a Barcelona, la filial de handling de l’exaerolínia de bandera, encarregada d’assistir els usuaris dels aeroports i la gestió de les maletes i de la resta de càrrega del avions.

El Prat esquiva així, pràcticament in extremis, una vaga que podria haver col·lapsat el principal aeroport català en uns dies clau per a l’inici i el final de les vacances. El personal de terra d’Iberia dona servei a tot el grup IAG (Vueling, Iberia, British Airways i Aer Lingus) i altres companyies: en total els sindicats asseguren que Iberia és la responsable del 60% de les operacions de terra que es fan al Prat.

Superat aquest estadi, doncs, la trobada de demà passat hauria de servir per tancar les millores que reclama el comitè d’empresa. “Estem parlant bàsicament del fet que l’empresa contracti el personal necessari, el mateix que vam demanar en les dues reunions anteriors”, resumia Minguillón. Els representants dels treballadors asseguren que cal més personal per solucionar la situació de sobrecàrrega de feina que pateix la plantilla, integrada per unes 2.000 persones. A més, reclamen més contractació estable i la reducció de les hores extra de compliment obligat i dels dies de presència, tal com permet, segons els sindicats, el conveni col·lectiu vigent.

El malestar del personal de terra del Prat se suma a les reclamacions que també fan les tripulacions de cabina de Ryanair (que han convocat vaga avui i demà) i al degoteig d’aturades dels controladors a Marsella, fet que han convertit els retards i les cancel·lacions en la tònica habitual de l’aeroport barceloní les últimes setmanes. En el cas de Ryanair, les protestes es repetiran de manera simultània a Espanya, Portugal, Itàlia i Bèlgica. Essencialment, els treballadors de l’aerolínia reclamen que s’aclareixi quin és el dret laboral pel qual s’han de regir els pilots i tripulants de l’empresa. La companyia assegura que el personal de cabina treballa sota el dret laboral irlandès, però els treballadors no ho consideren així. Davant la convocatòria de vaga, l’aerolínia va assegurar que ja havia pres les mesures pertinents. Segons la companyia, fins a 50.000 passatgers que tenien vols programats per a aquest dimecres i dijous ja han estat reubicats o se’ls ha reemborsat l’import del seu bitllet. L’operadora irlandesa ha apuntat que ja no espera més cancel·lacions durant la jornada d’avui, quan ha d’operar més de 2.400 vols a Europa i transportarà més de 450.000 clients.

Es manté la vaga de taxistes

Avui també comença una jornada de protestes que s’allargarà fins dijous. En aquest cas, la paralització del servei arrenca a les sis del matí. A diferència d’altres vagues, en aquesta ocasió “no hi haurà serveis mínims”, tal com va assegurar ahir Tito Álvarez, portaveu de l’associació Elite Taxi. A més, està previst que hi hagi piquets en diferents punts calents de Barcelona, entre els quals l’aeroport del Prat. La protesta dels taxistes arriba després que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya suspengués cautelarment la normativa de l’AMB, que exigia als conductors que operaven amb una llicència VTC tenir una autorització addicional.

stats