EFECTES DE LA NOVA LLEI DE CONTRACTACIÓ PÚBLICA

Les pime esperen un augment de la transparència

De moment, detecten algunes dificultats per concursar

Les agències de viatges critiquen els resultats de la nova llei.
C.t.
29/06/2018
3 min

PalmaTot i que no hi ha una valoració homogènia sobre la nova llei entre les petites empreses consultades, moltes coincideixen a destacar la voluntat d’una major transparència que podria facilitar el concurs d’aquest tipus d’empreses per treballar amb les distintes administracions.

Així, a Pimem reconeixen els aspectes positius que han introduït els legisladors en la nova normativa, “tot i que ja sabem que les petites empreses tenen problemes per poder guanyar determinats tipus de concursos”.

Fonts de l’entitat destaquen que la nova llei obliga a dur a terme una major previsió de les administracions que realitzen licitacions, ja que hi ha menys flexibilitat en el cas dels concursos de poca quantia, que no sobrepassen ara els 15.000 euros: “Abans, si la compra d’un producte, per exemple, no s’havia calculat bé i s’esgotava, es podia convocar un concurs per tornar a comprar aquest material. Ara, si s’ha arribat a la quantitat màxima d’aquell tipus de concurs, se n’ha de convocar un altre i l’adjudicatari anterior ja no s’hi pot presentar. Aquesta previsió a vegades és més complicada per a les petites administracions”.

Agències de viatges

Un dels sectors que s’han posicionat clarament en contra del resultat d’aquesta nova normativa és el de les agències de viatges. Així, Toni Abrines, president de l’Associació d’Agències de Viatges de les Balears (Aviba), reconeix que la nova llei és perjudicial per a petites empreses com les que representen, ja que amb l’eliminació de la contractació per negociat es fa més complicat que els diferents departaments de l’Administració Pública comptin amb els serveis de l’agència de viatges que han triat tradicionalment, “ja sigui perquè oferien proximitat, bon preu o bon servei.”, segons Abrines.

“És la mateixa dificultat que tenen els petits comerços per lluitar contra els grans magatzems, tot i que encoratjam les agències locals a participar en aquest tipus de licitacions, ja que, a vegades, poden oferir un servei més personalitzat que les grans empreses”.

Eticentre

A Eticentre, entitat a la qual principalment estan adherides petites empreses locals, consideren que “la contractació pública ha de ser modèlica a tots els nivells i consideram que ha de traspassar l’esperit del text normatiu per apostar de manera decidida per l’ètica en els negocis”. Per tant, consideren que, a més de la llei, fa falta que les administracions tinguin la voluntat d’afavorir una manera ètica de treballar. “S’entén, des d’Eticentre, que les empreses han de poder mantenir uns marges de negoci raonables, els treballadors han de tenir un sou digne respectant o millorant els convenis i els productes, obres i serveis resultants d’aquest contracte han de ser de la màxima qualitat perquè passaran a formar part del bé comú”.

Per això, no consideren la nova Llei de contractes una eina per prevenir la corrupció ni per garantir un procediment legal, ja que això s’ha de considerar sobreentès, sinó que creuen que ha de servir per aconseguir un model de relació idònia entre tots els grups d’interès.

Transparència

Els sindicats creuen que la llei és més transparent, ja que introdueix la possibilitat que tenen ells mateixos de recórrer contra una adjudicació si consideren que hi hagut algun tipus d’irregularitat, principalment una baixa temerària que acabaran pagant els treballadors de l’adjudicatari en forma de sous baixos o hores extres sense cobrar.

Deamicis, de Deixalles, creu que és prest per opinar, ja que tot es tracta de voluntat política, però considera necessari que un volum d’activitat econòmica com les licitacions públiques, “que a Espanya suposen el 20% del PIB”, ajudi d’alguna manera a promoure un altre tipus d’economia.

Viajes el Corte Inglés ofereix serveis a totes les conselleries

Un dels canvis que ha provocat la nova legislació a Balears és que el servei d’agència de viatges que demandava la major part de les conselleries del Govern ha quedat centralitzat recentment en una sola gran companyia, Viajes el Corte Inglés. “Abans teníem moltes petites agències que feien feina per l’Administració Pública, per la qual cosa el benefici estava repartit, però ara s’ha fet un concurs d’uns cinc milions d’euros que ha guanyat una gran empresa, per la qual cosa el benefici recau en una única empresa”, segons el president de la patronal d’agències de viatges de les Illes Balears Aviba, Toni Abrines, i només les grans agències de viatges tenen capacitat per licitar en aquests tipus de concursos. Això ha provocat un important canvi, ja que abans d’aquesta concessió, les conselleries tenien la capacitat de triar l’agència de viatges amb la qual treballaven i fixar els seus propis criteris de contractació. En el cas dels petits contractes, es feia a través de la figura del negociat, que ja ha desaparegut.

stats