TRIBUNALS

La pime valenciana que ha vençut Lidl

Un tribunal alemany dona la raó a Chufamix, que va demandar la multinacional per plagi

Andoni Monforte amb un Chufamix.
Daniel Martín
28/06/2020
3 min

ValènciaGuanyar un judici a una gran multinacional és un repte costerut que gairebé mereix l’adjectiu d’herculi si qui ho aconsegueix és una petita empresa dedicada a la venda d’estris per elaborar begudes vegetals a partir de fruits secs, llegums i tubercles. Aquesta és la fita assolida per Chufamix, una modesta companyia valenciana de només cinc treballadors que ha aconseguit plantar cara i fins i tot vèncer un gegant alemany com la cadena de distribució Lidl, capaç de facturar 81.000 milions d’euros el 2019.

L’impulsor i copropietari de Chufamix és Andoni Monforte, un idealista i combatiu emprenedor originari del municipi guipuscoà d’Arrasate, el bressol del grup cooperatiu Mondragón, i fill d’Andoni Monforte Arregui, diputat del PNB durant la Transició. L’empresari, resident des del 2003 a València, d’on és originària la seva mare, ha aconseguit que un jutjat de Mannheim, a l’estat alemany de Baden-Württemberg -on Lidl té la seu social-, hagi sentenciat en contra de la multinacional de la distribució. El jutjat considera que la cadena de supermercats de la corporació Schwarz, el segon grup de distribució més gran del món, només per darrere de la nord-americana Walmart, va plagiar el Vegan Milker, el seu estri de cuina, i que ara haurà d’indemnitzar la companyia valenciana en una quantitat encara per determinar.

El conflicte va començar el juliol del 2017, quan, un mes després que Chufamix aconseguís l’exclusiva del producte a l’Oficina Europea de Patents, Lidl va començar a vendre el seu Veggie Drink Maker. “Fins i tot van copiar els dibuixos del nostre manual d’instruccions”, denuncia Monforte.

“Lucrar-se d’una idea patentada perjudicant una xicoteta empresa va en contra de la llei, però demandar-la tres vegades aprofitant-se de la seua condició de companyia modesta denota, a més, una falta d’ètica tremenda”, es queixa l’emprenedor basc. Monforte afirma que l’estratègia de la multinacional, que primer no va contestar al requeriment de Chufamix perquè retirés el producte i, després, va respondre a la querella de l’empresa valenciana interposant-li tres demandes en contra, dues a Alemanya i una a Cerdanyola del Vallès -localitat on Lidl té la seu a l’estat espanyol-, ha posat contra les cordes una petita companyia valenciana amb pocs recursos.

Als costos judicials, de fet, Chufamix hi va haver de sumar la decisió de la majoria dels seus punts de venda de “cancel·lar les comandes”, atès que el grup alemany oferia el seu utensili a 6,9 euros, mentre que la petita empresa de begudes vegetals el venia per 35,9. “Els nostres components els fabriquen set companyies valencianes que posen per davant la seguretat alimentària, mentre que Lidl produeix a la Xina”, addueix l’emprenedor basc per justificar la diferència de preu. També al·lega l’estratègia del gegant alemany de la distribució de recórrer a productes ganxo, venuts per sota del cost de fabricació però que atrauen molts clients als seus establiments.

A conseqüència de la reducció de la facturació, Chufamix va entrar el 2017 en un cicle de pèrdues del qual no es va recuperar fins a l’exercici del 2019, quan va tornar a generar 40.000 euros de beneficis. Un creixement que es manté aquest 2020, amb 47.000 Vegan Milker venuts, “el 25% a través d’internet”.

Tot i les bones notícies, Andoni Monforte es nega a celebrar abans d’hora el resultat d’un litigi que encara no s’ha acabat. Tampoc tira la tovallola la companyia alemanya, que no ha aclarit si presentarà un recurs contra la sentència i que s’ha limitat a explicar a l’ARA que “valora els passos a seguir”.

Mentre espera la resposta, Monforte recorda la il·lusió amb què l’any 2013 va agafar la seva furgoneta Volkswagen California i va anar fins a Suècia a buscar establiments per vendre el seu producte. “Va ser tota una aventura”, explica l’emprenedor basc amb nostàlgia, conscient que el seu enfrontament amb Lidl potser encara no ha arribat a la fi i li espera un llarg camí.

Facebook, l’altre gran adversari

Lidl no és l’única corporació a la qual s’enfronta Andoni Monforte, perquè el també copropietari de l’empresa Món Orxata a l’octubre portarà Facebook al banc dels acusats.

La companyia valenciana va demandar el gegant tecnològic nord-americà per haver-li tancat la pàgina l’any 2016 sense previ avís ni donar explicacions, malgrat que era una de les principals vies del seu negoci. A aquest procés s’hi suma el que arrossega per la difusió del documental Tigernut, la pàtria de les dones íntegres, en què Andoni Monforte denuncia les condicions de les recol·lectores de xufa africanes i la participació en el negoci de productors d’orxata espanyols, sobretot del valencià Ramón Carrión. Les acusacions fetes a la cinta van generar denúncies dels empresaris.

stats