Pimem pronostica un creixement interanual d'entre el 8 i el 10% en el nombre de reserves a les Balears
Representants de la patronal i empreses turístiques asseguren que el turisme de "sol i platja" perd importància
PalmaLa Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Mallorca (Pimem) i diferents empreses tecnològiques del sector turístic han apuntat aquest divendres a les "bones perspectives" per aquesta temporada turística a les Balears, amb un creixement entre el 8 i el 10% en el nombre de reserves respecte a l'any anterior.
Així ho han indicat aquest divendres en una roda de premsa que han dut a terme representants de la patronal mallorquina de les pimes i companyies com ara Dingus, Roiback i HBX Group, per presentar el 8è Informe Turístic. Entre algunes de les claus que han assenyalat pel que fa a aquesta temporada, empreses com Fideltour i HBX Group han destacat que el sol i platja "perd importància" a les Balears, pel que fa a altres tipus de turismes com el de naturalesa, l'esportiu o el gastronòmic.
La representat de l'empresa d'anàlisi de dades hoteleres Dingus, Patricia Servera, ha detallat que aquesta temporada baixa (de novembre a abril), s'ha observat un increment del 8% en el nombre de reserves en relació al 2023. Pel que fa a Pasqua, la baixada la quantificat en un 24% respecte a l'any passat, però ha explicat que aquest fet sol ocórrer quan les dates cauen durant el mes de març.
Sobre el comportament dels clients, ha concretat que el 68% dels clients contracten una estada mitjana d'entre tres i set nits, gairebé el 35% reserven amb sis mesos d'antelació i el 36% contracten els serveis de mitja pensió. Així mateix, ha posat en relleu la pujada anual de les reserves a través turoperadors, d'un 5%.
La directiva de Roiback, Ana Ortiz, ha incidit en què la inversió en màrqueting digital de les empreses turístiques, ha generat una rendibilitat del 21% i en referència al comportament dels mercats, ha destacat el creixement constant tant del mercat espanyol, com el francès i s'aprecia una petita reducció de l'anglès i alemany. Des de Pimem, han reclamat l'actuació en matèria turística en set eixos, que té a veure amb la sostenibilitat, la inclusió de la cultura local i la productivitat del sector, entre altres.
Dades de la pròxima temporada
HBX Group ha afegit dades sobre la facturació en el que va d'any i assenyala que fins ara s'han incrementat un 10% respecte a 2023. Els mercats emissors emergents cap a les Balears estan encapçalats per Irlanda amb un +101%, Polònia, amb un +53%, i la Xina i Suècia, amb un 46%.
Així, apunten a algunes tendències del mercat turístic com la cerca d'experiències i productes sostenibles, ja que el 78% dels viatgers planegen reservar estades en allotjaments 'eco-friendly' enguany, així com gaudir de vacances que beneficiïn a les comunitats locals. Un altre aspecte a destacar és que els viatgers estan disposats a viatjar fora dels dies de més demanda i rutes habituals.
Entre algunes de les claus que han assenyalat del present any turístic, empreses com Fideltour i HBX Group han destacat que el sol i platja "perd importància" a les Balears, respecte a una altra mena de turismes com el de naturalesa, l'esportiu o el gastronòmic. D'altra banda, es posa de manifest la reducció dels viatges corporatius amb l'objectiu de lluites contra el canvi climàtic, així com la conscienciació d'utilitzar cada dia més transports sostenibles.
L'informe acaba amb una sèrie de conclusions, una d'elles és que es posa de manifest que "augmenta la sensació de massificació", tant per l'augment de residents com per l'augment de visitants i fa una crida al Govern a canalitzar la gestió de l'augment poblacional.
Un segon punt és la necessitat aportar innovació, qualitat i diversificació dins de la pròpia oferta turística. El tercer punt fa referència en fer valdre la indústria local no turística i rebre el màxim suport tant institucional com del propi sector turístic. En aquest mateix punt, destaquen la necessitat de reduir els costos d'insularitat, captar mà d'obra qualificada, rebaixar els nivells de burocratització a l'hora d'obrir noves empreses, habilitar sòl industrial i millor els programes d'innovació empresarial. L'últim punt que Pimem ha assenyalat és tenir consciència que l'economia balear ha de créixer "dins del marc d'un marc sostenible tant mediambiental com social".