El personal de terra d'Iberia al Prat convoca vaga per al 27 i 28 de juliol

Els treballadors protesten per l'excés de feina a l'estiu

Un avió d’Iberia en ple embarcament de passatgers a l’aeroport del Prat. Aquesta companyia, igual que Vueling i Level, pertany a la britànica IAG i, per tant, es veuria afectada per un Brexit no acordat.
Paula Solanas / Paula Clemente
11/07/2019
2 min

BarcelonaEls mesos d’estiu són els de més activitat als aeroports, però també aquells en què la vaga és més útil com a eina de negociació entre els treballadors i les empreses, que s’hi juguen el benefici de tot l’any. El comitè d’empresa d’Iberia Barcelona va registrar ahir una convocatòria de vaga per als dies 27 i 28 de juliol. La decisió es pren, segons comunica el sindicat UGT, davant la manca de diàleg amb la direcció de l’empresa pel que fa a la situació de sobrecàrrega de feina de la plantilla.

Aquest grup de treballadors està format pel personal dels mostradors, però sobretot pels que es dediquen al handling de maletes dins l’aeroport. Bona part de les companyies de l’aeroport -per exemple, Vueling- el contracten a Iberia i la plantilla de l’aerolínia d’IAG a Barcelona està formada per unes 2.000 persones. Així doncs, des del sindicat denuncien la falta de personal per cobrir el volum de treball i els incompliments “sistemàtics” dels acords assolits amb Iberia.

Els treballadors de la base de Barcelona -una de les més importants d’IAG a l’Estat-“segueixen esperant un pla industrial per al seu aeroport”, assenyala la UGT. Amb aquesta petició urgeixen l’empresa perquè faci una previsió de la contractació necessària en pics com l’estiu per alleugerir la sobrecàrrega de la plantilla. Cal tenir en compte que Iberia també gestiona moltes escales entre Barcelona i altres destinacions, en les quals és crucial que el transport de les maletes sigui ràpid.

De fet, el personal de terra d’Iberia ja va convocar una vaga per als dies 27 i 28 de juliol i 3 i 4 d’agost de l’any passat. Tot i així, el sindicat va donar un vot de confiança a Iberia i es va desconvocar l’aturada amb el compromís que l’empresa solucionaria el problema de l’excés de feina. Ara la UGT critica que les promeses van ser en fals i un any més tard els problemes persisteixen. “Els problemes continuen sent els mateixos, amb l’agreujament de l’increment de la càrrega de treball respecte a aquell moment i la manca de solucions pel que fa al dimensionament de la plantilla”, afegeix el comunicat de la UGT.

Justament fa una setmana els vigilants de seguretat del Prat van desconvocar la vaga que hi havia prevista a partir d’avui després d’una mediació amb Treball.

Més passatgers als EUA

Mentre la infraestructura intenta esquivar els conflictes laborals, la Cambra de Barcelona feia públic ahir que el Prat ha duplicat en els últims quatre anys (del 2014 al 2018) el nombre de viatgers entre la capital catalana i els EUA. Aquestes connexions amb l’Amèrica del Nord mouen ja el 40% dels passatgers que viatgen entre Espanya i el Canadà, EUA i Mèxic.

Concretament, la xifra de viatgers entre Barcelona i els Estats Units ha passat del milió el 2014 als dos milions el 2018, amb una taxa de creixement anual del 19%. De fet, aquesta dada ja iguala el volum de l’aeroport del Prat amb el de Barajas a Madrid. Nova York és la primera connexió en nombre de passatgers, seguida de Los Angeles i San Francisco.

stats