El preu d'una temporada atípica
Les veus del món de l'hostaleria difereixen amb relació a la política de preus
PalmaEls preus per a aquest inici de temporada turística estan envoltats d'una incertesa incipient. PIMEM Petits Hotels, a principi d'aquesta setmana, va emetre un comunicat en el qual assegurava que hi havia una guerra de preus que als seus hotels havia fet baixar entre un 40% i un 60% les tarifes d'una temporada normal. Però, malgrat aquesta visió tan clara i concisa, la majoria de les associacions hoteleres, incloent-hi la FEHM, ho ha negat amb rotunditat. De fet, en comparació amb el 2019, segons han explicat, els preus són molt similars, fins i tot una mica més elevats en segons quines ocasions.
Per Joan Manuel Ordinas, de l'associació Petits Hotels de PIMEM, el juny ha estat marcat per una guerra de preus generalitzada. Segons explicava, "et veus obligat a abaixar els preus per tenir competitivitat dins el mercat", a més de creure que s'esperava un mes de juny més explosiu, cosa que possiblement ha desencadenat aquesta guerra de preus, a parer seu. Aquesta pràctica d'abaixar tant els preus podria ser quelcom perillós, ha explicat l'exconseller de Turisme Celestí Alomar. "Els touroperadors estatals no tenen mercat a Mallorca i es queixen que els illencs només els fan cas quan hi ha crisi", explica Alomar. Aquests exigeixen rebaixes a l'hostaleria mallorquina i molts hotels estan disposats a fer-ho. Això fa que l'únic beneficiat sigui l'hoteler que fa negoci, mentre que perjudica els altres i, a sobre, crea un problema d'imatge gran, segons la visió de l'exconseller. Aquesta visió encaixaria molt amb les ofertes que es podran trobar per la xarxa, com viajesuniversity.com, que ofereix sis nits a l'Arenal, amb el berenar i els vols inclosos, per 199 €.
"Amb pinces"
Les pràctiques de venda que duen a terme aquestes agències de la Península no es veuen de la mateixa manera amb les mallorquines. El president de l'Agrupació Empresarial d'Agències de Viatges de les Balears (AVIBA) assegura que el seu sector "s'aguanta amb pinces", ja que el que facturen no els serveix per alliberar la gent de l'ERTO.
Les ofertes tan desmesuradament baixes poden indicar una incontinència empresarial, segons diu l'exconseller Alomar. Quan es va fer la prova pilot l'any passat a Magaluf, havia de durar dues setmanes i finalment només en va durar una. Segons explica Alomar, es va generar un caos i els líders europeus es varen plantar en contraposició al que havia desencadenat aquesta incontinència. Alomar augura que aquestes baixades de preus podrien provocar el mateix.
L'altra cara
El CEO i fundador de la consultoria Hotel Asset Management, Bernat Cañellas, creu que aquesta mena de pràctiques són molt negatives per al mercat, perquè devaluen la imatge del producte i això "ens pot dur a un tipus de client que no volem." Malgrat això, Cañelles no té tan clar que aquesta tendència de baixada de preus sigui empírica.
Així i tot, moltes altres veus diuen el contrari. La Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM) ho ha explicat clar: no han observat cap rebaixa. Comparteix la mateixa visió Jaume Horrach, el president de l'Associació hotelera d'Alcúdia, el qual accepta que sí que hi ha ofertes, però són completament normals. "Molts d'hotels acaben d'obrir i l'estímul més fàcil és el preu", però d'aquí a unes rebaixes com les que ha assegurat Petits Hotels, no. L'hotelera Isabel Vidal tampoc coincideix amb aquesta impressió de forta baixada de preus i explica que a la Platja de Palma han anat pujant i el que volen és acollir el públic familiar, "tot i que continuam veient conductes que no ens agraden", ha afirmat.