ENERGIA

La prohibició del dièsel allarga la vida útil d’aquests automòbils

Els clients de botigues de vehicles i concessionaris demanen més cotxes de benzina

La prohibició del dièsel allarga la vida útil d’aquests automòbils
Antoni Oliver
29/07/2018
4 min

PalmaLa nova normativa sobre els vehicles dièsel, l’aplicació d’un impost estatal sobre aquest combustible i la supressió, en el cas de les Illes Balears, dels vehicles dièsel el 2025, mesura que preveu la Llei de transició energètica, preocupa el sector de vendes d’automòbil. Han augmentat les vendes de vehicles de benzina -que, per cert, se suprimiran el 2035-, però l’efecte més indesitjat és que, sobretot el client particular, opta per aprofitar al màxim la vida útil del vehicle i això dona com a conseqüència un envelliment de la flota de cotxes, que no és desitjable perquè pot tenir un impacte negatiu sobre la seguretat.

Vida útil

Apunta Antoni Vanrell, d’Autos Estelrich, “que la gent està molt mal informada. La realitat és una i és que quan un cotxe dièsel està matriculat, aquests cotxes continuaran circulant fins a la vida útil del vehicle”. En canvi, la reacció dels clients ha estat que “demanen cotxes de benzina”. Vanrell recorda que el que marca la llei és que a partir d’un cert any la matriculació d’un cotxe dièsel no sigui factible. Després “s’han de tenir en compte les normatives d’Euro 1 fins a Euro 7, que obliguen que cada vegada hi hagi menys emissions de diòxid de nitrogen”, que és el component més lesiu de les emissions.

Així mateix, destaca que, “no obstant això, hi ha cotxes de darrera generació de dièsel amb un índex de diòxid de nitrogen molt reduït, fins i tot està per sota del que obliga la normativa”. Quant a l’efecte sobre les vendes, apunta que la gent demana més benzina, sense tenir clara la normativa futura, perque ignora com entrarà en vigor i quan. Es curen en salut.

D’altra banda, Bartomeu Salom, gerent de l’empresa 500 millas, posa en relleu que l’anunci de la supressió del dièsel ha afectat la venda de vehicles. “La situació -assenyala- és que el client està despistat, no sap què ha de comprar. Hi ha 18 milions de cotxes dièsel circulant per Espanya. Nosaltres sempre hem venut més vehicles dièsel que de benzina”. A més, posa de manifest que els cotxes dièsel estan molt avançats perquè disposen d’unes prestacions que no tenen altres tipus de vehicle i són molt més econòmics que qualsevol altre. Per exemple, un tot-terreny dièsel gasta vuit o nou litres cada cent quilòmetres, mentre que un Land Rover de benzina se’n va als 25 o 29 litres cada cent quilòmetres. “La majoria de la gent no està acostumada a anar amb benzina”, afirma.

Es planteja l’alternativa del cotxe elèctric, però “ara per ara la utilització del cotxe elèctric no és factible del tot. Per començar, de moment, és molt més car, en alguns casos costa el doble que un cotxe d’hidrocarburs. Endemés, té encara bastants problemes: en primer lloc, l’has de carregar cada dia i no hi ha encara prou punts de càrrega. En segon lloc, el principal problema és l’autonomia”.

I afegeix: “La majoria de cotxes elèctrics ara tenen una autonomia màxima d’uns 200 quilòmetres. És a dir, que encara corres el risc -si no calcules bé- de quedar penjat sense poder carregar. No hi ha una infraestructura per endollar el cotxe i que es carreguin”. Per altra banda, apunta, “pens que si tots els cotxes fossin elèctrics no hi hauria producció d’electricitat a bastament”.

El lloguer i les vendes

Un altre emperò és “què faran els qui tenen grans flotes, per exemple de cotxes de lloguer; hauran de tenir una instal·lació suficient per poder carregar, per exemple, dos mil cotxes. No veig que això tampoc sigui possible”, destaca Salom. Les persones que han fet aquesta normativa “em sembla que s’han precipitat, no n’han calibrat bé les conseqüències”, conclou.

En referència a les vendes, subratlla que han baixat i recorda que abans es venien vehicles; nosaltres en compràvem als particulars, però ara no venen el cotxe perquè no saben què han de comprar. Allò que passa és que allarguen la vida útil del vehicle, amb el risc que això suposa de tenir una flota de cotxes vells i, per tant, no tan segurs com un cotxe nou”.

També s’ha de tenir en compte que “les fàbriques no deixen produir i els concessionaris tenen i acumulen cotxes dièsel en estoc que no tenen tan bona sortida com abans”.

En resum, hi ha bastants d’inconvenients. És un projecte de llei -de canvi climàtic i transició energètica- que no està ben pensat. Salom es demana “què faran les flotes de transports de càrrega, perquè els camions no poden anar amb energia elèctrica tal com avui dia estan les infraestructures. Hauran d’instal·lar punts de càrrega per tot Europa”. Tal vegada s’haurà d’innovar i trobar un sistema de “filtratge de diòxid de nitrogen -que són les partícules més contaminants- que sigui més efectiu i produir un dièsel menys contaminant”, assenyala Salom.

Transició

Per la seva banda, José Porras, gerent de Tahepor, concessionari de Peugeot, afirma que “no hi ha cap dubte que els motors Euro 6 no tindran problemes. Els que estan actualitzats des de fa dos anys tenen unes emissions molt traduïdes. No hem notat cap canvi. En tot cas, els particulars poden tendir a un canvi cap a la benzina”. Destaca que els percentatges de C02 és menor en els dièsel que en els de benzina. Pel que fa al diòxid de nitrogen, assegura que el proper mes de setembre entraran en vigor uns nous mesuratges. “Pens que amb aquests nous mesuratges hi haurà vehicles que avui no paguen l’impost de matriculació que a partir de setembre el pagaran. Crec que la cosa va per aquí. Intuesc que anirà més per la recaptació que per mesures a favor del medi ambient”, subratlla.

“No tenc dubtes en el sentit que la pujada de l’impost al dièsel és per suplir que hi ha vehicles que no paguen ara l’impost de matriculació”, afegeix.

Així mateix, recorda que la implantació d’aquestes mesures de reducció de vehicles dièsel serà progressiva. “Hi ha un parc mòbil que s’ha de renovar, perquè contamina per sobre de la normativa, però de tota manera passen les inspeccions tècniques (ITV). No obstant això, està clar que hi ha d’haver una renovació dels vehicles, perquè hi ha un parc mòbil envellit”, comenta.

D’altra banda, el president de l’associació de benzineres, Jesús Salas, manifesta que “veig complicada l’aplicació de la Llei de canvi climàtic i transició energètica pel que fa a la supressió del dièsel el 2025. Els legisladors no s’han plantejat tots els inconvenients que implica”.

stats