Renault i McDonald's es venen els seus negocis a Rússia
Les sancions empenyen les dues multinacionals a abandonar el país de manera definitiva
BarcelonaLes multinacionals McDonald's i Renault han anunciat que es venen les seves filials i participacions en empreses a Rússia. Les dues companyies, que es troben entre les més grans del món en els seus respectius sectors, es veuen obligades a abandonar el país presidit per Vladímir Putin a causa de les sancions imposades per Occident arran de la invasió d'Ucraïna.
McDonald's portava més de 32 anys amb presència al mercat rus després de l'obertura del seu primer restaurant a Moscou el gener del 1990, abans de la caiguda de la Unió Soviètica. Així doncs, la marxa de l'empresa, un emblema del poder econòmic nord-americà i del capitalisme en general, té un punt simbòlic pel que fa al deteriorament de les relacions entre Rússia i els Estats Units.
La cadena de menjar ràpid ja va suspendre temporalment l'activitat en territori rus, on té més de 850 establiments. "La crisi humanitària provocada per la guerra a Ucraïna i l'entorn impredictible per operar-hi han portat McDonald's a concloure que el negoci a Rússia ja no és sostenible ni és consistent amb els valors" de l'empresa, segons un comunicat emès pel mateix grup aquest dilluns.
El comunicat cita el conseller delegat de la cadena, Chris Kempczinski, que afegeix que s'ha tractat d'una decisió "extremadament difícil", sobretot perquè afecta directament els més de 60.000 treballadors del grup a Rússia. Tanmateix, tot i que la decisió està presa, McDonald's encara no té un comprador per a les seves filials russes i està en procés de cerca.
Renault es guarda una opció de recompra
Qui sí que té comprador per al seu negoci a Rússia és l'automobilística francesa Renault, que també ha anunciat aquest dilluns la seva sortida del país. L'empresa és propietària de la romanesa Dacia i d'un 67,6% de la russa Avtovaz, de la qual ara es despendrà juntament amb la mateixa filial de l'empresa a Rússia. El comprador serà l'Institut Central d'Investigació i Desenvolupament d'Automòbils i Motors (NAMI), l'agència estatal russa de recerca de la indústria del motor.
"Avui hem pres una decisió difícil però necessària i estem fent una elecció responsable cap als nostres 45.000 empleats a Rússia", ha dit el conseller delegat de la multinacional francesa, Luca de Meo. La companyia és un dels principals conglomerats automobilístics del món, amb una facturació de 42.000 milions d'euros el 2021.
Encara que la marxa és en principi definitiva, al contracte de compravenda s'ha inclòs una clàusula que permet a Renault recomprar tots els seus actius a Rússia, els quals la direcció de l'empresa francesa podrà decidir si executa o no en fins a sis ocasions durant els pròxims anys.
Impacte de les sancions
Les dues multinacionals ja havien reduït l'activitat al país des que els països de l'OTAN i altres aliats van començar a imposar paquets de sancions econòmiques a Rússia quan les tropes del Kremlin van envair Ucraïna. Això ha provocat un fort deteriorament de l'economia russa, que està previst que aquest any s'ensorri més d'un 11% per culpa en bona part de les restriccions financeres i comercials imposades per altres països.
Davant d'aquesta situació, la majoria de multinacionals occidentals van cessar parcialment o totalment les seves operacions al país, però fins ara cap se n'havia anat de manera definitiva.
Les sancions no només van afectar empreses estrangeres, sinó també sectors estratègics per a l'economia russa, com la banca –els principals bancs russos han estat expulsats del Swift, el sistema internacional de transferències bancàries– i una part gran de la indústria que s'ha quedat sense poder comprar components fabricats a Europa, al Japó o als EUA. De fet, el país es troba en fallida parcial després d'intentar abonar amb rubles els pagaments d'un bo públic denominat només en dòlars nord-americans.
Les autoritats russes intenten mantenir l'economia com més estable millor i evitar una devaluació del ruble que encariria fortament les importacions i dispararia els preus de molts béns bàsics de consum.