BarcelonaDesprés d'una pandèmia en què la incertesa ha governat les decisions dels últims dos anys, les previsions han deixat de tenir el mateix valor que el 2019. Així i tot, les del sector aeri de cara a aquest estiu són optimistes, i encara ho són més les de la companyia que des de fa 11 anys és líder en volum de passatgers a Espanya. "Estem registrant unes xifres de reserves extraordinàries. L'ocupació dels vols està entre el 80% i el 90%", explica a l'ARA des de Madrid i en plena onada de calor la portaveu de Ryanair a Espanya i Portugal, Elena Cabrera. Ho diu amb la boca petita, però remarcant que els pròxims tres mesos els viuran molt a prop dels seus rècords de viatgers precovid.
"Els hàbits no han canviat gaire, la gent vol tornar a viatjar", destaca. Cabrera també assegura que els preus dels bitllets de Ryanair no patiran "un gran impacte" a conseqüència de la crisi energètica actual, ja que el cost de les comandes de fuel de l'aerolínia està blindat fins al març del 2023. "El mercat sí que tendirà a apujar els preus en general perquè hi haurà menys capacitat aèria", raona.
L'aerolínia de baix cost comença la temporada més intensa de l'any amb conflictes laborals oberts, igual que abans de la pandèmia. Els sindicats dels tripulants de cabina USO i Sitcpla han convocat sis dies de vaga a les bases espanyoles coincidint amb la primera part de l'operació sortida a partir del pròxim 24 de juny. "Pel que sabem, creiem que [les aturades] seran minoritàries. No tenim cap vol cancel·lat ni se n'espera cap. Tothom pot estar tranquil", insisteix Cabrera.
La reunió d'aquest divendres amb els representants dels treballadors per acordar els serveis mínims, però, s'ha acabat sense una entesa. El motiu és que, segons els sindicats, Ryanair demanava que es garantissin el 100% dels vols que ja estaven programats, fet que "buidaria de contingut el dret a vaga". "Amb aquests dos sindicats portem tres anys buscant un consens i encara no ha arribat. Els tripulants d'Espanya són dels pocs que no en tenen [de conveni]", lamenta Cabrera, per justificar l'acord que la low cost va signar fa unes setmanes amb CCOO, tot i que aquest sindicat no tenia representació al comitè d'empresa de la companyia.
La directiva considera que aquesta signatura és "un pas inicial per seguir millorant" i aconseguir finalment el primer conveni col·lectiu de la història de Ryanair en 20 anys a Espanya. "Nosaltres no hem acomiadat ningú durant la pandèmia, ens vam acollir a l'ERTO per a tots els tripulants de cabina i ens hem pogut recuperar molt de pressa", assegura.
20 anys d'activitat a Espanya
Sobre les indemnitzacions pendents per als tripulants de cabina acomiadats a les bases canàries, Cabrera promet que se saldaran tots els impagaments, que els treballadors ja han guanyat per la via judicial. "Està tot en mans dels jutjats perquè ens falta informació que no ens han proporcionat", explica l'executiva, precisament d'origen canari. En aquest sentit, també admet que Ryanair parla "contínuament" amb les institucions canàries i que la reobertura d'aquestes bases –el tancament de les quals es va argumentar per motius econòmics després del Brexit– està sobre la taula.
D'altra banda, Cabrera espera que les infraestructures aeroportuàries estiguin preparades aquest estiu per al repunt de la demanda turística i reitera el suport de Ryanair a una hipotètica ampliació del Prat. "Justament vaig anar a Dublín aquesta setmana i vaig passar pels controls de passaports de Barajas. No em va semblar tan dramàtic", afirma.
A finals d'any, Ryanair celebrarà dues dècades d'operativa a Espanya repetint el mateix vol amb què es va estrenar a l'Estat, una ruta entre Girona i Frankfurt. "Hem comès errors, però quan Ryanair va arribar a Espanya va ser una revolució. Al mercat ningú pagava per les maletes, ni els preus eren els que són ara. Sempre hi haurà una tendència a evitar els canvis o a rebutjar-los, però els passatgers segueixen agafant els nostres avions", reivindica Cabrera.
Així doncs, assegura que en els últims anys han fet un esforç per escoltar més els clients i han incorporat noves funcions com la de buscar vols només en funció del preu, sense importar la destinació.
El Govern dona un toc d'atenció per l'aturada
El departament d'Empresa i Treball de la Generalitat, a través de l'Agència Catalana de Consum, ha enviat un requeriment a Ryanair perquè informi de les mesures adoptades davant la vaga convocada pel personal de cabina els dies 24, 25, 26 i 30 de juny i 1 i 2 de juliol. Segons ha informat la conselleria, amb aquest requeriment el Govern vol "assegurar el compliment per part de la companyia de les seves obligacions amb els consumidors i garantir, al mateix temps, la prestació correcta del servei".
En concret, el requeriment exigeix informació sobre els vols amb origen i arribada en aeroports de Catalunya que es poden veure afectats per la vaga, el nombre de passatgers que han d'agafar aquests vols i les mesures que s'adoptaran, a més d'informació sobre l'atenció a les reclamacions que es presentin per aquesta situació. La Generalitat ha informat que Ryanair ha de donar resposta a aquest requeriment en el termini de cinc dies hàbils a comptar des d'aquest divendres.