Seat dispara els seus beneficis

L’automobilística guanya 903 milions per la millora del negoci i la venda de la filial VW Finance

La direcció de Seat assegura que el 2016 ha estat "més que un bon any"
Natàlia Vila
24/03/2017
4 min

BarcelonaDe sis a 903 milions d’euros en un any. Aquest és el tomb que ha donat Seat als seus comptes. L’automobilística va presentar ahir els que, segons la direcció, són “els millors resultats financers de la seva història”. Els últims 12 mesos, Seat ha multiplicat fins a 150 vegades el benefici net de l’any anterior i ha assolit els 903 milions d’euros. Aquesta xifra, però, inclou els efectes extraordinaris -i, per tant, puntuals- fruit de la venda de la filial VW Finance. Sense tenir en compte aquesta operació, el resultat es queda en 232 milions, mentre que un any enrere n’havia obtingut sis, un resultat modest però que li va servir per deixar enrere els números vermells de set anys de crisi.

Seat dispara els seus beneficis

El president de la companyia, Luca de Meo, va explicar ahir durant la roda de premsa al Recinte Modernista de Sant Pau que els resultats s’han disparat gràcies “a l’augment de les vendes, a un mix més alt [una gamma més variada i de més valor] i a l’optimització de costos”. Tot plegat, la companyia va facturar fins a 8.597 milions d’euros el 2016, un 3,2% més. Aquesta xifra d’ingressos també és rècord i culmina un cicle de quatre anys consecutius de creixement de les vendes. L’automobilística va entregar 410.200 vehicles, un 2,6% més que l’any anterior, la millor xifra de la companyia des de l’any 2007.

Luca de Meo va destacar que el 2016 ha sigut “un any més que exitós per a Seat”. La direcció de la companyia també va remarcar que els bons resultats tenen molt a veure amb l’èxit del seu totterreny urbà, l’Ateca. Al mateix temps, De Meo va assegurar ahir que “la nova generació de l’Ibiza i l’Arona permetran a la companyia mantenir aquesta tendència positiva”.

Paga de beneficis a la plantilla

Els resultats també tindran un efecte positiu sobre els treballadors. Els sindicats van valorar molt positivament el fet que els comptes del 2016 permetin fer efectiva la paga de beneficis a la plantilla. La direcció de Seat va assegurar que els números permetran repartir més de 6,2 milions d’euros entre els treballadors en aplicació de la paga de beneficis que es va acordar en el dinovè conveni col·lectiu entre l’empresa i els empleats. Per a CCOO, l’anunci premia els esforços de la negociació i és una oportunitat per “redistribuir d’una manera més justa part dels beneficis empresarials entre la plantilla i posar en valor el factor treball”. Els sindicats, a més, remarquen que es tracta d’una pràctica que hauria de servir com a model a seguir per altres companyies.

Aquests 6,2 milions es repartiran de manera lineal, és a dir, a parts iguals entre tots els treballadors i no pas en funció del salari que perceben. Concretament, cada un dels prop de 14.000 empleats rebrà una prima de 480 euros, un fet que, segons la direcció, “ajudarà a millorar la situació dels que són a la part més baixa de l’escala salarial”. Aquest extra de sou implica una pujada d’un 1,3%.

Un altre model a la vista

Pel que fa a les previsions per aquest any, De Meo va insistir: “L’any no podia haver començat millor per a Seat -va dir, satisfet-. Ens movem en creixements de dos dígits en les vendes i estem entre els més venuts a Espanya”. La direcció de la companyia també va explicar que aquest exercici estarà marcat per la mateixa tendència en els resultats i dos anuncis clau.

D’una banda, s’espera l’arribada d’un nou model, que sortirà a la venda el 2018. Es tracta del germà gran de l’Ateca: serà un cotxe més gran, de set places, i també el primer model de la marca catalana que es fabricarà a Alemanya, a la planta de Wolfsburg. El grup Volkswagen vol aprofitar el creixement de Seat per posicionar aquest nou totterreny al mercat. La companyia no en va voler donar gaires més detalls i tampoc va revelar-ne el nom: “Encara no està decidit”, va afirmar ahir De Meo. El president de Seat es va mostrar convençut que poden ser competitius en aquest segment. “És un dels que té més creixement a Europa”, va explicar el president de Seat, i això els fa ser optimistes. “Ja hem demostrat amb l’Ateca que som creïbles en aquest segment; farem un bon cotxe i portarem una clientela molt interessant”, va assegurar l’executiu italià.

Trenta anys esperant un Seat amb nom catalàEn segon lloc, el 2017 també serà l’any de la inauguració de la primera botiga emblemàtica o flaghship de la companyia, que també s’instal·larà a Barcelona: Seat ja ha posat l’ull en tres ubicacions diferents al centre de la capital catalana, i ara estudia quin és el millor emplaçament. L’establiment de la flagship reforça la intenció de l’automobilística de vincular la seva marca amb la capital catalana, després que al febrer va tancar un acord per instal·lar el nou laboratori d’innovació a la seu de la Barcelona Tech City, al Palau de Mar de la ciutat, tal com va avançar l’ARA el passat mes de febrer.

stats