Subcontractes i un conveni bloquejat: Glovo arrenca un canvi lent de model laboral
L'aplicació d'entregues a domicili combinarà una flota de repartidors pròpia amb les d'empreses externes
BarcelonaUn dia abans que el seu conseller delegat, Oscar Pierre, declarés en un jutjat a Barcelona acusat d'un delicte penal contra els seus treballadors, Glovo enviava un comunicat en el qual prometia canviar finalment la seva manera de funcionar al llarg del 2025. La plataforma d'enviaments a domicili arrenca el nou any en ple procés de redirecció del seu model d'operativa actual, sostingut a través dels falsos autònoms, cap a un de laboral, en què els repartidors per fi estaran contractats com a assalariats.
Fonts coneixedores d'aquesta transformació asseguren que l'arribada de les subcontractes a Glovo és imminent. Segons aquestes veus, i tal com confirma la mateixa companyia en una publicació al seu blog, a partir d'ara combinarà una flota pròpia de missatgers en plantilla amb diferents empreses externes, a les quals l'aplicació catalana subcontractaria bona part de les comandes. El sector calcula que actualment Glovo compta amb uns 15.000 riders arreu de les ciutats on està disponible a Espanya, als quals caldria sumar els migrants sense papers que relloguen comptes d'altres missatgers.
Aquesta fórmula mixta és similar a la que ja fan servir competidors com Just Eat, que precisament va presentar una demanda contra Glovo a finals de novembre per continuar fent servir falsos autònoms. Cal recordar que una altra de les plataformes d'entregues a domicili que opera a l'Estat, la californiana Uber Eats, encara combina l'ús de flotes subcontractades amb els treballadors per compte propi, tot i la pressió judicial i l'entrada en vigor de la llei rider el 2021. Sota la condició d'autònoms, aquests renuncien a drets bàsics dels empleats assalariats com les vacances remunerades, les baixes per incapacitat o la negociació col·lectiva.
“Aquest nou model permetrà tant l'operació a través de contractació directa com l'exercici de l'activitat en empreses de logística de l'última milla, amb l'objectiu de donar la millor alternativa operacional en cada situació”, remarca Glovo en una publicació. En aquest mateix post, però, la companyia es reafirma en el “valor del model de repartidors autònoms", com va defensar Pierre en el seu testimoni davant la jutge, i justifica aquest canvi perquè han de pensar “en la visió a llarg termini de Glovo a Espanya”.
Noves condicions
De moment la companyia ja s'ha reunit amb alguns representants dels riders per començar a informar-los de les noves condicions. En aquestes trobades s'ha comentat, per exemple, que no es permetrà la col·laboració a través de cooperatives i que només es preveu l'opció de la laboralitat. Els repartidors que estiguin en plantilla només treballaran per a Glovo, mentre que els de les subcontractes ho podran fer per a altres plataformes. També es respectaria l'antiguitat dels missatgers que hagin repartit per a l'empresa entre el 2021 i el 2024, el període posterior a la llei rider en què ha estat vigent el seu últim model d'operativa. Encara queda per veure si hi haurà indemnitzacions per acomiadament per als que no acceptin continuar sota aquesta nova fórmula i, per tant, es quedin sense feina.
Fonts sindicals mostren dubtes sobre el tipus de contractes que acabarà oferint Glovo en el cas dels riders en plantilla, i les subcontractes de les flotes externes. “L'estratègia pot ser que molts d'aquests siguin de 20 o 25 hores, insuficients per a les persones que compten amb aquest mitjà com l'únic per sobreviure i que fins ara repartien durant 12 hores al dia per aconseguir un sou digne”, apunten. Empreses de l'última milla com Closer Logistics tenen publicades ofertes a la plataforma InfoJobs amb jornades que van de les 10 hores setmanals fins a un màxim de 30, vacants que venen amb l'anunci següent: “perfectes per compaginar amb els teus estudis i activitats”. En el cas dels contractes de 30 hores setmanals, amb salaris que van dels 450 als 900 euros bruts mensuals.
Pel que fa al conveni pel qual estarien regides aquestes relacions laborals, tot apunta que Glovo començarà aquesta nova etapa fent servir el de missatgeria. Aquest acord, amb una aplicació d'àmbit estatal, es va renovar per darrera vegada l'any 2006 i tenia vigència fins a finals del 2007. Per tant, es tracta d'unes condicions i unes taules salarials completament desfasades respecte als increments del salari mínim interprofessional (SMI), que situen el sou de la categoria de “conductor” en 751,05 euros quan la retribució mínima a Espanya està fixada ara en 1.134 euros bruts mensuals en 14 pagues. Aquestes condicions només s'han actualitzat a través d'un conveni extraestatutari del sector de la missatgeria, acordat entre la patronal i el sindicat USO per al període del 2022 al 2025. És per això que Glovo ja hauria promès als repartidors que es reunirà amb les organitzacions sindicals per començar a elaborar un conveni d'empresa propi.
Preguntats per l'ARA, fonts de la companyia barcelonina diuen que en les pròximes setmanes podran donar més detalls sobre el nou model laboral. Altres veus afirmen que "el més lògic" és que tot aquest procés acabi sent "llarg" i s'estengui fàcilment fins al juliol del 2025, ja que el canvi s'aplicaria de manera gradual de ciutat en ciutat.