Els subcontractes converteixen Son Sant Joan en un focus de precarietat

Tot i la millora d’alguns col·lectius, com els de neteja o seguretat, una part dels empleats cobra el salari mínim interprofessional i pateix dures condicions laborals

Els subcontractes converteixen Son Sant Joan en un focus de precarietat
Carles Tudurí
13/09/2019
3 min

PalmaL’aeroport de Palma és el centre de treball més important de les Illes, però tot i que genera una bona part dels llocs de feina d’alta qualificació que hi ha a la Comunitat també s’ha convertit en un focus de contractació precària, segons denuncien els sindicats. Sous baixos, torns flexibles, feines nocturnes, contractes temporals i parcials són alguns dels factors que contribueixen a la inestabilitat dels empleats de bona part de les empreses subcontractades per AENA per oferir un servei determinat.

“L’aeroport de Palma és un niu de precarietat. AENA carrega molt els preus que cobra per les seves instal·lacions i ajusta molt el que paga a les empreses que fan feina als aeroports, de manera que els sous són baixos”, explica Miquel Pardo, secretari general de CCOO de Construcció i Serveis a les Illes. A Son Sant Joan hi han treballat aquest estiu prop de 16.600 persones, només 555 de les quals són d’AENA. Durant tot l’any hi treballen prop de 12.000 persones, però durant l’estiu s’hi incorporen aproximadament uns 4.000 treballadors per reforçar els serveis i les zones comercials. L’aeroport de Palma funciona a l’estiu pràcticament les 24 hores del dia, i una bona part de la feina de les empreses subcontractades és nocturna.

La vaga dels controladors de passaports de Son Sant Joan és un altre exemple de protesta per les condicions laborals en empreses subcontractades que operen a l’aeroport. Amb un sou de poc més de 900 euros, aquests empleats han de cobrir torns que coneixen amb molt poca antelació i s’han de vestir en unes instal·lacions poc adequades, segons denuncia el delegat de CCOO a Acciona Facility, Hernán Nogués. Aquest sindicat també es queixa de les condicions dels anomenats “jaquetes verdes”, informadors, que són sobretot dones. Com d’altres grups de treballadors subcontractats el seu salari ronda els 900 euros al mes. En el cas de Palma, estan contractats per l’empresa Eulen. El sindicat ha denunciat AENA pel tipus de taulells oberts en què fan feina aquests informadors, ja que permeten que els usuaris exaltats per algun incident els puguin arribar a agredir.

Els auxiliars contractats per Visabren també tenen un sou pròxim al salari mínim interprofessional, tot i que alguns han de parlar anglès per dirigir-se als passatgers que assisteixen als arcs de seguretat o a les màquines d’embarcament automàtic.

Tot i que l’ARA Balears s’ha posat en contacte amb AENA, per conèixer la seva opinió sobre les condicions en què fan feina a l’aeroport els treballadors d’algunes empreses concessionàries, no s’ha obtingut resposta.

Serveis de terra

L’àmbit del handling -els serveis de terra- també es caracteritza per la precarietat, segons assegura el responsable de transport d’UGT a les Illes, José Cambrón. Pràcticament el 50% d’aquest servei l’ofereixen les tres empreses que operen a l’aeroport: Groundforce, Acciona i Iberia. La resta està en mans de les companyies que es procuren els seus propis serveis de terra: Ryanair, Easyjet, Jet2 i Norwegian. “El fet que hi hagi tantes companyies suposa que el 80% dels treballadors fa feina en precari”, destaca Cambrón, que assegura que un professional del sector ha de tenir molta sort per poder completar sis mesos de feina a jornada completa. El sou anual brut oscil·la entre 14.200 i 18.000 euros, però l’índex de parcialitat i temporalitat és molt alt. De fet, els treballadors solen estar contractats per unes quantes de les esmentades empreses per poder completar una jornada de 40 hores setmanals. Estan inclosos en aquest àmbit els maleters, els netejadors d’avions, els encarregats de l’embarcament i desembarcament dels avions...

Millores en neteja i seguretat

Tot i que el panorama dels subcontractes continua sent molt precari, segons els sindicats, s’han aconseguit recentment algunes millores per a determinats col·lectius. “El conveni de neteja es va millorar fa poc més d’un any”, diu Cambrón. El sou brut d’aquests empleats, principalment dones, ronda els 1.100 euros, però els treballadors han de fer front a horaris exigents. El conveni establia un augment d’un 12% del sou en quatre anys. Els vigilants de seguretat, contractats per Trablisa, també han registrat millores. El seu sou ronda els 1.150 euros bruts, tot i que els treballadors armats o els que han de controlar les maletes als arcs de seguretat poden arribar a cobrar uns 200 euros més.

stats