Tecnologia

Fi del teletreball: Amazon ordena als empleats que tornin a l'oficina

L'empresa diu que la presencialitat fa que la feina sigui "més senzilla i eficaç"

ARA
3 min
Treballadors al centre logístic que Amazon té al Prat de Llobregat, a Barcelona.

Fi del teletreball. Amazon ha dit als seus empleats que han de tornar a l'oficina cinc dies a la setmana a partir de l'any vinent, segons explica el Financial Times, en una de les repressions corporatives més estrictes contra el treball a distància que s'ha convertit en habitual des de la pandèmia.

"Hem decidit que tornarem a anar a l'oficina com abans de l'aparició de la covid", va escriure dilluns el conseller delegat Andy Jassy en una nota als empleats de tot el món: "Hem observat que és més fàcil per als nostres companys aprendre, modelar, practicar i enfortir la nostra cultura; col·laborar, fer pluja d'idees i inventar és més senzill i efectiu".

"Abans de la pandèmia, la gent no podia treballar remotament dos dies a la setmana, i això tornarà a ser així d'ara endavant", va dir Jassy. I va afegir que hi haurà excepcions per als empleats amb un fill malalt, emergències familiars o projectes de codificació que necessitin un entorn més aïllat. Amazon també va dir que posarà fi a les cadires calentes -les oficines en què els empleats no tenen un lloc fix, sinó que qui primer hi arriba tria on s'asseu- i tornarà als plànols assignats als seus edificis dels Estats Units, tot i que la pràctica es mantindrà a Europa.

Inici de la fi del teletreball

A finals del 2023, l'empresa tenia uns 1,5 milions d'empleats a temps complet i a temps parcial, segons els documents reguladors. Tot i que la gran majoria són treballadors de magatzems per hora o conductors de lliurament, encara té centenars de milers de personal a l'oficina. Amazon ha estat a l'avantguarda de la tornada a l'oficina, cosa que la converteix en un exemple atípic entre les empreses tecnològiques que continuen oferint condicions més flexibles.

Google, per exemple, requereix que el personal assisteixi regularment a un dels seus edificis tres cops per setmana, però moltes empreses emergents continuen treballant completament en remot. El maig de l'any passat, Amazon va introduir una regla de tres dies per a tota l'empresa pel que fa a l'assistència a l'oficina i va controlar-ho de manera agressiva, supervisant quan els empleats entraven i sortien dels edificis i advertint els que incomplien la regla. "Els avantatges d'estar junts a l'oficina són importants", va escriure Jassy: "Aquests últims quinze mesos han reforçat la nostra convicció sobre els beneficis".

En altres sectors, com els serveis financers, hi ha hagut mandats de cinc dies, però normalment només per a determinats empleats, com ara comerciants i alts directius. L'any passat, JPMorgan Chase va dir als seus directors generals que havien d'assistir a temps complet per donar exemple a la resta de l'empresa i ajudar a formar joves.

Jassy, que és a Amazon des del 1997 i va substituir el fundador Jeff Bezos com a conseller delegat a mitjans del 2021, també va descriure una sèrie d'iniciatives destinades a impulsar el gegant del comerç electrònic. Ha creat una "bústia de la burocràcia" perquè el personal denunciï "processos o normes innecessàries i excessives que s'haurien de denunciar i extingir", explica.

Jassy també va anunciar l'eliminació de la direcció mitjana amb l'objectiu d'augmentar la proporció de "col·laboradors individuals" a directius en un 15% a finals del primer trimestre de l'any vinent. "En la mesura en què hem fet créixer els nostres equips d'una manera tan ràpida com ho hem fet els darrers anys, és comprensible que hàgim afegit molts directius", va escriure. "S'han creat situacions que ens agradaria canviar, per exemple, reunions prèvies a les reunions prèvies a les reunions de decisió, una cua més llarga de gestors que senten que necessiten revisar un tema abans que avanci", deia.

stats