Economia29/06/2019

La temporada turística planteja grans interrogants per a Menorca, Eivissa i Formentera

El darrer estudi de Gadeso destaca l'escassa confiança dels empresaris de les illes menors amb vista a aquest exercici

Ara Balears
i Ara Balears

PalmaEl darrer estudi de Quaderns Gadeso obre importants interrogants pel desenvolupament de l'actual temporada turística a Menorca, Eivissa i Formentera, basat principalment en l'increment dels costos de les empreses i la caiguda de l'ocupació que s'hi espera.

"S'han reactivat les destinacions alternatives a la Mediterrània, amb preus a la baixa i un desviament de vols per part de companyies aèries rellevants. En qualsevol cas, no es pot parlar de recessió econòmica, sinó de decreixement de l'activitat, que obre grans interrogants, especialment a Menorca", destaca l'estudi.

Cargando
No hay anuncios

Segons explica l'informe, les rendibilitats empresarials baixen, encara que es mantenen en positiu, fonamentalment a causa de la baixa activitat i de la disminució dels preus de contractació, com també d'un augment relatiu dels costos de personal, com a conseqüència, en part, del nou conveni col·lectiu sectorial.

Allotjament

A Menorca, els empresaris que esperen una menor rendibilitat són un 14,8% més que els que l'esperen millor, mentre que a Eivissa aquest percentatge és d'un 5,8% i a Formentera d'un 6,8%. Pel que fa a l'ocupació, "encara que les xifres als allotjaments turístics siguin positives, els seus índexs seran, probablement, inferiors als de la temporada alta 2018 (Menorca -16 i Eivissa i Formentera -11)", s'hi destaca.

Cargando
No hay anuncios
Les debilitats del model turístic

L'estudi de Gadeso aprofundeix en les debilitats del model turístic illenc. Segons els enquestats, queda clar que la principal preocupació és l'excessiva estacionalitat. "El nostre model econòmic es basa en una temporada alta amb un 100% d'ocupació durant un parell
de mesos, mentre que la resta de l'any l'activitat queda reduïda al mínim", es comenta.

Un altre aspecte que genera força inquietud entre els empresaris turístics és la competència per part de les destinacions alternatives, força més competitives en matèria de preus, i l'escassa competitivitat. Això repercuteix, com no podia ser d'una altra manera, en la rendibilitat social.

L'estacionalitat suposa una elevada inestabilitat laboral, atès que només es treballa en els mesos de temporada turística. L'empresariat turístic de Menorca, Eivissa i Formentera considera majoritàriament que a la temporada alta 2019 no es crearan nous llocs de feina dins el conjunt de l'activitat turística.

Altres aspectes que es consideren negatius en aquestes illes són l'excessiva ocupació del territori i l'existència de zones turístiques obsoletes

Els preus de contractació també disminueixen (Menorca -11, Eivissa i Formentera -8).

Cargando
No hay anuncios

Però el que resulta més significatiu és l'elevat índex d'incertesa (Menorca 57%, Eivissa 55,5, Formentera 54,5). "És una realitat la disminució de la demanda, com també el desviament de determinades companyies aèries cap a les noves destinacions. Però no es té coneixement sobre quin serà l'impacte i la rellevància de les destinacions turístiques alternatives, especialment de la Mediterrània. Com es pot veure, els índexs que consideren que aquesta temporada serà igual o similar a la del 2018 són baixos (Menorca 24%, Eivissa 27% i Formentera 30%)", s'apunta a l'estudi.

Oferta complementària

Des de Gadeso s'explica que si volem competir amb les denominades destinacions alternatives, a més d'allargar la temporada, és necessari "crear una oferta especialitzada" destinada a segments concrets de la demanda.

Cargando
No hay anuncios

L'enquesta apunta que, d'alguna manera, aquesta tasca l'han feta a Eivissa i Formentera, per això els seus índexs sobre el que esperen els empresaris de la temporada (-7), encara que baixen, ho fan amb menys intensitat. En canvi, Menorca (-16), malgrat que té possibilitats de disseny i posada en valor d'una oferta especialitzada (reserva de la biosfera, espais talaiòtics, gastronomia, cultura...) , resta pendent la seva promoció en els mercats emissors.