El Tribunal General de la UE avala els ajuts públics d'Espanya a les aerolínies

Rebutja així el recurs de Ryanair en el cas espanyol, tot i que dona la raó a l'aerolínia pel que fa als ajuts de Portugal i dels Països Baixos

Cap a la fi de les aerolínies espanyoles
2 min

Brussel·lesLa justícia europea veu justificats els ajuts públics que el govern espanyol ha concedit a aerolínies com Air Europa en el marc del fons de suport a la solvència de les empreses estratègiques espanyoles en dificultats pel coronavirus. És la quarta vegada que el Tribunal General de la UE avala els programes d'ajuts públics concedits en el marc de la pandèmia, després d'haver donat el vistiplau als de França, Suècia i Finlàndia. Qui va portar tots aquests casos als tribunals va ser l'aerolínia de baix cost irlandesa Ryanair, a qui la justícia europea no dona la raó. A través del fons de solvència vinculat a la SEPI (Societat Estatal de Participacions Industrials), Espanya va injectar 475 milions d'euros a Air Europa, 53 milions a Plus Ultra i té pendent aprovar un rescat de 103 milions per a Air Nostrum.

No obstant això, també aquest dimecres el mateix tribunal europeu ha anul·lat els programes d'ajuts de Portugal i dels Països Baixos a les seves aerolínies insígnia (TAP en el cas de Portugal i KLM en el cas neerlandès), perquè considera que la Comissió Europea no en va justificar prou l'aprovació. Ara bé, com que el jutge té en especial consideració les dificultats del context econòmic, no força les empreses a retornar els ajuts, sinó que dona temps a la Comissió Europea perquè reavaluï els programes.

En el cas d'Espanya, el fons de suport a la solvència, amb 10.000 milions d'euros, es va posar en marxa el juliol del 2020. Estava pensat expressament per a les empreses no financeres que es considerin estratègiques i estiguin domiciliades –o tinguin els seus principals centres de treball– a Espanya. Aquests programes es van posar en marxa arreu de la UE després que la Comissió Europea flexibilitzés les lleis que regulen les ajudes d'estat, prohibides abans de la pandèmia del coronavirus perquè distorsionen de manera artificial la competència i el mercat únic europeu. Aquesta flexibilització ha permès concedir ajuts emmarcats en una "greu pertorbació de l'economia d'un estat membre de la Unió", però Ryanair les va considerar injustes i va emprendre una ofensiva legal. "Es tracta efectivament de posar remei a una greu pertorbació ocasionada a l'economia espanyola pel covid-19", rebla el tribunal, que afegeix que "la importància estratègica i sistèmica dels beneficiaris" també ho justifica.

En el cas de Portugal i dels Països Baixos el tribunal considera poc justificada la decisió de la Comissió Europea d'aprovar els programes d'ajuts públics d'aquests dos governs, però suspenent la sanció que pertocaria dona una segona oportunitat a l'executiu comunitari perquè l'argumenti. És a dir, que ni TAP ni KLM hauran de retornar els diners, per ara. "Existeixen consideracions imperioses de seguretat jurídica que justifiquen la limitació en el temps dels efectes de l'anul·lació de la decisió", diu el tribunal en aquests dos casos, en què també recorda que forçar les dues aerolínies a retornar els diners "tindria conseqüències molt negatives per a l'economia i la cobertura dels serveis aeris en un context econòmic i social ja marcat per la greu pertorbació econòmica causada pel covid".

stats