L'associació BalearicYachtDestination ha promocionat les Illes Balears com a destinació per a superiots en l'àmbit internacional, en ocasió de la celebració a Palma de la 36a edició del Palma Internacional BoatXou. Sis de les vuit empreses més grans del món dedicades al sector de la nàutica de luxe tenen oficines a Mallorca, ha destacat la companyia.
Les empreses trien Mallorca com a destinació de temporada i el port de Palma com a punt per realitzar les reparacions i manteniments necessaris de les embarcacions. Durant la celebració d'aquesta fira nàutica, l'associació ha centrat els esforços a mostrar als capitans de superiots i als turistes que les Illes no són sols una destinació exclusiva per a la temporada de sol i platja, sinó que els seus serveis i infraestructures les converteixen en un lloc "perfecte" per a aquest tipus d'embarcacions.
El turisme de creuers tornarà a créixer aquesta temporada més d'un 10% i sumarà un 35% en quatre anys
L'Autoritat Portuària de les Illes espera un total de 2.682.000 turistes si es compleixen les previsions de les companyies
PalmaEl turisme de creuers augmentarà enguany prop d'un 10,3% a l'Arxipèlag fins a arribar als 2.682.000 turistes si es compleixen les previsions entregades per les companyies a l'Autoritat Portuària de les Balears. S'espera aquest destacat creixement, tot i que les previsions d'escales segueixen una evolució ben diferent, ja que davant els 859 vaixells rebuts el 2018, per enguany se n'esperen només 832, un descens del 3%. L'explicació d'aquesta divergència és la dimensió cada vegada més gran dels creuers que arriben a les Illes, bona part dels quals es consideren megacreuers, amb més de 4.000 passatgers de capacitat.
L'evolució del nombre de creueristes que arriben a la Comunitat sembla imparable si observam els darrers exercicis. Així, el 2015 es varen rebre a les Illes 1.974.460 viatgers d'aquest segment. Això vol dir que en només quatre anys el creixement de passatgers haurà estat del 35% amb només un 5,3% d'augment en el nombre d'escales, que varen ser 788.
Pel que fa als ports, aquesta temporada Palma preveu atendre 2.264.639 creueristes, un 10% més que els 2.051.782 de l'any passat. Maó, en canvi, després de les fortes pujades dels anys anteriors, passarà de 101.084 turistes a 51.834, una caiguda del 50%. Eivissa serà l'illa amb un creixement proporcional més gran, ja que passarà de 275.551 viatgers a 364.253, un 32% més. La pitiüsa rebia el 2015 només 190.308 creueristes, la qual cosa suposa que en quatre anys s'hi registrarà un augment del 91%.
Una de les raons d'aquest nou increment per al 2019 és l'aposta de MSC Cruceros, una de les companyies del sector més grans del món, pel port de Palma, ja que per enguany espera un augment del 12% en relació amb la seva activitat de 2018. L'empresa té previst recalar a Palma un total de 102 vegades davant les 91 de l'any passat. El MSC Fantasia, amb una capacitat pròxima als 4.000 passatgers, té aquesta temporada una sortida setmanal des de Ciutat.
De tota manera, la major polèmica pel creixement tan accentuat d'aquest segment se centra sobretot al port de Palma, que ha passat d'1,7 a 2,2 milions de creueristes en quatre anys. Les principals queixes són a causa de la concentració en un mateix dia de diversos megacreuers, que provoquen problemes de congestió al centre de Ciutat.
Tot i que aquest tipus de turisme és defensat per botiguers i restauradors, també aixeca crítiques per part d'altres col·lectius, principalment ecologistes i veïns. Des del Govern es reconeix que la coincidència al port de Palma de creuers amb quasi 10.000 passatgers no està en línia amb el model de turisme que es vol impulsar.
"Dins les competències que tenim com a Govern anam treballant per reduir l'impacte que tenen els creuers i que contribueixin a la prosperitat compartida i repartiment de riquesa que impulsam. Les competències autonòmiques ens han permès establir que, des de l'1 de gener de 2018, tots els creueristes paguin impost de turisme sostenible, independentment de quant de temps estiguin a les nostres illes. Cal recordar que fins al desembre de 2017, només el pagaven els passatgers dels creuers que entraven als ports balears per a més de 12 hores", expliquen des de la Conselleria de Turisme.