El turisme global trontolla per la caiguda de Thomas Cook

El sector tem un efecte dòmino per la fallida de l’empresa que portava el 8% de turistes a Espanya

Avions de la companyia Thomas Cook ahir a l’aeroport de Manchester.
Carles Tudurí / Maria Garcia / Quim Aranda / Albert Martín
23/09/2019
3 min

Palma / Girona / Londres / BarcelonaEra el segon grup turístic del món i per les seves ramificacions i dimensió la seva caiguda serà un terratrèmol per al sector turístic a escala mundial. Les veus més pessimistes ja apuntaven aquest dilluns la possibilitat que la fallida de Thomas Cook pugui arrossegar altres empreses i propiciar un efecte dòmino en el sector.

Les xifres ajuden a comprendre la magnitud d’aquesta fallida. L’any passat Thomas Cook va portar a Espanya 7,1 milions de turistes: vuit de cada 100 turistes que van visitar l’Estat ho feien de la mà de l’agència de viatges més antiga del món. Només dilluns es van cancel·lar 46 vols a Espanya, i el Regne Unit treballa ara en la repatriació de 600.000 turistes arreu del planeta. La caiguda de l’empresa -amb 22.000 treballadors- servirà de lliçó i simulacre del que pot representar un Brexit dur. Ahir administracions i govern d’arreu es van afanyar a fer el càlcul de quin impacte tindrà aquesta bancarrota en els seus territoris. I Catalunya, de moment, sembla que se’n sortirà millor que altres grans pols turístics com són les Balears o les Canàries, on la patronal parlava ahir de “tragèdia”.

A Palma el sisme es va notar amb intensitat. Els hotelers de Mallorca van afirmar que la crisi serà d’una “magnitud sense precedents”. De moment, la fallida treu del mercat aeri de les Illes més de 350.000 seients fins al final de la pròxima temporada d’estiu.

Les patronals de les Illes van demanar l’actuació de l’administració pública per compensar les pèrdues. La dimensió de Thomas Cook és tan gran que el govern balear va afirmar que va mediar perquè s’acceptés una oferta d’hotelers espanyols per convertir 100 milions de deute en capitalització per al grup.

Els 12 vols previstos d’arribada de l’operador turístic dilluns ja no van operar. En canvi, els de sortida van començar a repatriar la diàspora de turistes que el grup té distribuïts per tot el món i, per coordinar l’operació, ahir arribaven a les Illes 25 treballadors del govern britànic.

L’ambient, malgrat els nervis d’alguns turistes afectats, era de tranquil·litat a l’aeroport de Palma. Es demanava als viatgers que seguissin amb les seves vacances i els asseguraven que tenen el vol de tornada assegurat. Els hotelers també van insistir que els que han comprat un paquet turístic estan coberts per una assegurança.

A la seu que Thomas Cook té a Palma, que dona servei a l’operativa de tot el grup, es feia feina amb normalitat. Els empleats van explicar que els han dit que tenen el sou d’aquest mes assegurat.

Els transportistes d’autocars xifraven en cinc milions d’euros les pèrdues, però govern i hotelers encara fan comptes: l’any passat les dues aerolínies que van deixar d’operar ahir van portar a Palma gairebé 400.000 viatgers, uns 60.000 el mes de setembre.

El Govern evita ser alarmista

El govern de la Generalitat també feia números. Els primers càlculs parlen d’un impacte mínim de deu milions d’euros pel lucre cessant en dotzenes d’hotels i empreses turístiques a la Costa Brava i a la Costa Daurada. Actualment hi ha a Catalunya 5.000 turistes britànics que havien contractat el seu viatge amb l’operador turístic.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, demanava no ser “alarmistes” davant la fallida i afirmava que no necessàriament ha de propiciar “un impacte massiu” en infraestructures com l’aeroport d’Alguaire.

En el cas dels hotels, cada establiment té contractes diferents amb Thomas Cook: n’hi ha que cobren per avançat, d’altres tenen pactats un pagaments periòdics, alguns ho cobren després de la sortida de cada client o ingressen la totalitat dels imports al final de temporada. Per això ahir alguns establiments, com un hotel de Lloret de Mar, informaven als clients de Thomas Cook que haurien d’abonar la seva estada des d’ahir.

També per precaució, una companyia del grup Moventis va donar l’ordre als seus treballadors d’anul·lar tots els viatges contractats amb els britànics. I és que els paquets de vacances de la companyia tenen una assegurança que cobreix l’allotjament i els vols dels usuaris, però no queda clar què passarà amb les factures dels proveïdors anteriors a la data de fallida.

Les causes de la caiguda de Thomas Cook són diverses. El 2007 es va fusionar amb Going Places per intentar esdevenir el gegant turístic més important d’Europa. Però les seves finances ho van patir. De fet, el 2011 quasi va fer fallida i va quedar molt tocada en un mercat en canvi constant per la venda d’internet i la irrupció de les companyies d’aviació de baix cost.

En els últims mesos, la incertesa del Brexit, la falta de confiança dels britànics, un període excepcional de bon temps al Regne Unit i la caiguda de la lliura han afavorit que no sortissin massivament a l’estranger: ha sigut la tempesta perfecta que ha enfonsat l’empresa.

“No sé com tornarem, però espero que dilluns siguem a casa”

Mel Davis, de 73 anys, va arribar dissabte a Lloret de Mar per passar una setmana de vacances amb la seva família. Les va contractar, com feia durant anys, amb Thomas Cook. La sorpresa, però, va arribar ahir quan van veure que l’operador havia fet fallida. “No sé com tornarem a Anglaterra… però el guia de l’empresa ens ha dit que contractaran un vol amb una altra companyia o que aniríem amb un xàrter”, va explicar a l’ARA. A diferència d’altres turistes, no està excessivament preocupat per la tornada perquè està jubilat: “Si m’obliguen a quedar-me més dies, no em farà res”. Tot i així, reconeix que el seu fill i la seva jove sí que estan amoïnats perquè dilluns han d’anar a treballar. “No sabem si tornarem dissabte, tal com ho teníem contractat, ni si haurem de fer escala a Amsterdam o a alguna altra ciutat, però espero que dilluns puguem ser a casa”.

stats