Automoció

Volkswagen planeja tancar tres fàbriques a Alemanya i acomiadar milers de persones

El comitè d'empresa dona xifres a un pla de reestructuració que la companyia vol engegar per ser competitiva a llarg termini

Una planta de Volkswagen a  Zwickau, a Alemanya.
28/10/2024
3 min

BarcelonaTerratrèmol a Volkswagen. La presidenta del comitè d'empresa de la companyia, Daniela Cavallo, ha explicat aquest dilluns que el fabricant d'automòbils planeja tancar almenys tres fàbriques a Alemanya i reduir la mida de la resta, cosa que portarà l'empresa a acomiadar desenes de milers de persones. L'anunci arriba en un context complicat per a la indústria automobilística europea, per la fluixa demanda en el Vell Continent –sobretot de cotxes elèctrics– i per l'entrada amb força dels competidors asiàtics. Aquest escenari ha motivat una dura política d'aranzels de la Unió Europea que també impacta als cotxes de marques europees fabricats al gegant asiàtic.

A més, el Grup Volkswagen pateix particularment la contracció econòmica del seu país d'origen. L'economia més gran d'Europa s'encamina aquest 2024 cap al segon any consecutiu en recessió segons les previsions oficials del mateix govern federal. L'anunci del fabricant d'automòbils més gran del continent tindrà un impacte en l'economia del seu país, igual que passa a Itàlia amb el grup Stellantis, que ha reduït un terç la seva producció italiana en el primer semestre del 2024.

Impacte superior al previst

"La direcció és absolutament seriosa amb això. No és una gesticulació en les negociacions", ha dit Cavallo aquest dilluns a centenars de treballadors de la planta més gran del fabricant d'automòbils a Wolfsburg. Volkswagen feia setmanes que negociava amb els sindicats sobre els seus plans per reduir costos, i el tancament de plantes era una de les opcions que per primera vegada en els seus 87 anys d'història estaven sobre la taula. Tanmateix, el pla anunciat és una revisió més profunda del que s'esperava. Les accions del fabricant queien només un 0,46% aquest dilluns.

La companyia ha dit que calen mesures de reestructuració integrals perquè l'empresa sigui competitiva a llarg termini. "És l'única manera de finançar noves inversions en el futur amb els nostres propis recursos", ha explicat en un comunicat. El fabricant alemany no ha donat detalls sobre aquest pla que, de moment, segons les paraules de Cavallo, només afectarà el seu país d'origen. No se sap quines de les deu plantes es veurien afectades pel pla ni quants dels 120.000 treballadors de la marca a Alemanya –la meitat dels quals a la planta de Wolfsburg– podrien ser acomiadats. El comitè considera que la d'Osnabrück és la que està menys ben posicionada.

Afectacions a Seat i Cupra

Després que Volkswagen admetés per primera vegada que tancar plantes i ajustar plantilla a Alemanya era una opció possible, el president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, va dir que no tenia per què afectar la planta de Martorell. Fonts de la companyia consultades per l'ARA expliquen que el seu posicionament no ha canviat. De fet, Seat ha reduït ja un 30% els costos fixos els últims anys, i també ha ajustat la seva plantilla. La companyia del Baix Llobregat fabrica un sol cotxe a Alemanya: el Cupra Born, a la planta de Zwickau. Abans també produïa el Seat Tarraco a Wolfsburg, però va deixar de fer-ho a l'abril.

En la mateixa línia ara, el president del comitè d'empresa de Seat i membre del consell de supervisió del Grup Volkswagen, Matías Carnero, ha dit en declaracions a l'ARA que aquest anunci era un "secret de domini públic" i que en principi no hauria d'afectar Seat a curt termini, tot i que també ha dit que això mai se sap. Tampoc preveu un impacte en la planta que té Volkswagen a Navarra, ja que fan plataformes –l'estructura del vehicle– diferents. "Estarem molt expectants a l'evolució de les negociacions perquè ja se sap que, quan Volkswagen esternuda, la resta agafa un refredat", ha afegit.

Retallar un 10% els sous

Ara està previst que la direcció de la companyia i la representació dels treballadors entomin un període de negociacions "dures", diu Carnero, durant el qual s'esperen possibles conflictes i vagues per defensar els llocs de treball. De fet, dimecres arrencarà una segona ronda de les negociacions salarials que van començar al setembre. El seu conseller delegat, Thomas Schäfer, ha dit en un comunicat intern dirigit als treballadors que en aquesta trobada la companyia "farà propostes concretes per reduir els costos laborals". Sobre la taula també hi ha retallar els sous un 10% i congelar els salaris els dos pròxims anys.

El Grup Volkswagen, que va tancar el primer semestre del 2024 amb una reducció dels beneficis del 14%, ja va anunciar un pla de reducció de costos de 10.000 milions d'euros fins a finals del 2026.

stats