El grup Volkswagen deixa en l'aire les inversions anunciades a Seat

El grup Volkswagen ajornarà totes les inversions que no siguin essencials i deixa en interrogant què passa amb els 3.300 milions promesos a Seat

Una imatge de la planta de Seat a Martorell. MANOLO GARCÍA
Elena Freixa
07/10/2015
5 min

BarcelonaLes cares llargues que es veien ahir a Wolfsburg, quan el president de Volkswagen, Matthias Müller, anunciava mesures “doloroses” per afrontar una de les pitjors crisis de la companyia es van estendre ràpidament fins a Martorell. L’ona expansiva de les mesures que prepara Alemanya per assumir la factura de l’escàndol sobre els motors trucats amenaça d’afectar Seat i ha deixat en l’aire les inversions compromeses per als pròxims anys, que sumen 3.300 milions d’euros.

Müller va dirigir ahir un discurs dur a la plantilla –davant de 20.000 empleats a Alemanya–, en el qual va assegurar que totes les inversions previstes seran revisades i algunes s’aparcaran. “Tot el que no sigui estrictament essencial es paralitzarà o s’ajornarà”, va dir el president de Volkswagen. Els treballadors, també a Catalunya, van rebre amb preocupació un altre dels anuncis de Müller: “Seré franc: això no serà indolor”.

El que ara està per veure és si tota la inversió compromesa a Seat (3.300 milions d’euros fins al 2019) entrarà en el paquet del que el consorci alemany considera intocable.

Tot està sota la lupa, segons va reconèixer ahir el president del comitè d’empresa, Matías Carnero, que era a Alemanya i va viure l’anunci de Müller en directe. Tant la UGT com CCOO van enviar després un comunicat a la plantilla de Seat on explicaven que a hores d’ara tot són especulacions i incògnites sobre com pot afectar aquesta crisi la companyia. “Hi ha temors perquè s’asseguri el futur de tots els llocs de treball”, va reconèixer el mateix president del comitè de Seat.

Nous models en l’aire

Les paraules de Müller van fer aparèixer fantasmes a Martorell després de l’horitzó optimista que havien obert els 3.300 milions d’euros que s’havien posat sobre la taula. Les paraules del ja expresident de Seat Jürgen Stackmann poc després que esclatés l’escàndol, en què defensava que les inversions no perillaven, ahir ja quedaven molt lluny.

“Volkswagen Espanya treballarà per mantenir el seu pla inversor”, deia ahir un portaveu de Seat a l’agència Europa Press. A banda dels milions de Seat, també estan en joc 900 milions més que han d’anar a la planta que Volkswagen té a Navarra.

En alguns casos els recursos que ha de rebre Seat ja tenien nom i cognoms. La marca va anunciar fa poques setmanes que la inversió havia de servir per al llançament de quatre nous vehicles en els pròxims dos anys.

Inversio VW

Es tracta d’una ofensiva al mercat que comença l’any que ve amb el primer totterreny urbà (SUV) de la marca, que és clau perquè els seus comptes entrin per fi en beneficis després d’anys de pèrdues. Aquest projecte, que ja està pràcticament enllestit, és l’únic que no entraria en aquesta revisió de Volkswagen, perquè la major part de la inversió ja està feta, segons explicaven ahir els sindicats.

En canvi, altres projectes a l’horitzó –com un totterreny urbà de mida més petita en el qual treballa Seat– ja no estan tan clars fins que el grup Volkswagen doni més detalls de quines són les inversions que no es toquen. “Entenem que les inversions de Seat tenen la categoria d’estrictament essencials per garantir la viabilitat de la marca i dels centres de treball”, deien ahir CCOO i la UGT en un comunicat.

Tampoc són clars els moviments de peces que tota aquesta revisió podria deixar en paper mullat. Seat donava per feta l’arribada a la planta de l’Audi A1, i s’especulava amb un possible adéu de l’Audi Q3 que es fabrica a Martorell. Ara res d’això està garantit, com van reconèixer fonts pròximes a l’empresa, que recorden que són decisions que havien de cristal·litzar en una reunió al més alt nivell el 9 de novembre i que ara ha quedat anul·lada.

En poques setmanes els ànims a la filial de Volkswagen han patit un revés. Ahir els treballadors van demanar claredat al grup sobre els seus plans. A més, la companyia viu també un moment de transició a la direcció, que ocuparà l'italià Luca de Meo a partir de l’1 de novembre.

El fins ara president, Jürgen Stackmann, marxa com a vicepresident de vendes i postvenda de la marca Volkswagen a tot el món.

Por a les fàbriques

Carnero va explicar ahir a l'ARA que la factura econòmica que es derivarà del cas del trucatge és incerta, i que encara és “incalculable” per a Volkswagen. Hi haurà sancions per les trampes fetes i possibles denúncies, a més dels costos de reparar els 11 milions de vehicles amb el programari que amagava emissions contaminants que ha reconegut haver distribuït a tot el món.

És per això que les paraules del primer directiu de l’empresa van fer tremolar els més de 20.000 empleats que ahir l’escoltaven a Alemanya. Però també la resta, perquè el grup alemany té 600.000 empleats a tot el món (incloent-hi els 14.000 de Seat). No està clara la factura que això pot tenir en termes d’ocupació.

El president de Volkswagen va dir que “lluitarà” per garantir els llocs de treball del grup. Una font sindical explicava ahir que el nerviosisme dels empleats de Seat és normal, ja que el centre de decisió és lluny de Martorell. “En crisis anteriors tots hem vist com el que afecta Alemanya acaba impactant primer a fora que als empleats d’allà”, va afegir.

Els treballadors, insistien ahir CCOO i la UGT, se senten “víctimes” de les males pràctiques d’uns quants executius del grup –les responsabilitats encara s’investiguen i hi ha uns quants directius suspesos– i no volen pagar els plats trencats amb “retallades”.

Preocupació internacional

Vuit dels onze milions de vehicles que Volkswagen reconeix haver equipat amb aquest programari capaç d’amagar emissions s’han venut a Europa. La xifra, que va avançar ahir el diari alemany 'Handelsblatt', és prou elevada i l’escàndol prou important perquè ahir l’Eurocambra dediqués una sessió de debat a l’assumpte. Els eurodiputats van demanar investigacions independents i ja preparen una moció de censura contra Volkswagen que s’aprovarà a finals de mes.

Tot i que les sospites s’estenen a tot el sector, la Comissió Europea ja ha advertit que no pot avaluar tota la indústria de l’automòbil sense tenir informes previs dels diferents estats membres. Ja n’hi ha diversos que han anunciat inspeccions per assegurar-se que –com defensa el ministre d’Indústria espanyol, José Manuel Soria– l’escàndol de Volkswagen és “un cas aïllat”.

Els moviments a Volkswagen continuaran avui amb una reunió del consell de vigilància. A la trobada es veuran les cares els accionistes –entre els quals hi ha el govern de la Baixa Saxònia–, hores abans que acabi el termini que el govern alemany va donar a l’empresa perquè li expliqui quins són els seus plans per afrontar la crisi.

stats