Aerolínies

Vueling deixarà d'operar el pont aeri entre Barcelona i Madrid

Iberia i Air Europa continuaran oferint aquesta ruta, en què el tren ha guanyat la partida a l'avió

Un avió de Vueling enlairant-se al Prat
P.S.A.
12/02/2025
2 min
Regala aquest article

BarcelonaVueling cancel·larà les tres freqüències diàries que encara operava del pont aeri, la històrica ruta que uneix Barcelona i Madrid, a partir del 29 de març. Segons ha avançat La Vanguardia i ha pogut confirmar l'ARA, l'aerolínia ha reordenat les seves prioritats de cara a l'estiu i prescindirà d'aquesta destinació per centrar-se en d'altres. Fa temps que la connexió en tren, mitjançant l'alta velocitat, ha derrotat l'avió com a opció predilecta per viatjar entre la capital catalana i l'espanyola. Així doncs, l'últim vol de la low cost per connectar Barcelona i Madrid sortirà de l'aeroport del Prat a finals del mes vinent. Fins ara Vueling operava tres vols diaris i 21 vols setmanals en aquesta ruta.

Això no vol dir, però, que el pont aeri quedi desert a partir d'ara. Tant Iberia com Air Europa continuaran oferint el servei, malgrat la creixent competència del tren, en què de moment es reparteixen el pastís l'espanyola Renfe, la francesa Ouigo i la italiana Iryo. Fonts de Vueling insisteixen que els seus passatgers no notaran el canvi, ja que encara podran comprar bitllets per al pont aeri en vols de codi compartit amb Iberia a través de la seva pàgina web. Cal recordar que les dues aerolínies formen part del hòlding IAG, malgrat que cadascuna opera de manera independent.

Sobre la possibilitat que Iberia es quedi les rutes de Vueling a Madrid, fonts de la companyia madrilenya no responen a aquesta qüestió i asseguren que "com en totes les operacions, es prenen totes les decisions en funció del mercat". Des de Vueling remarquen que aquest estiu sumaran tres avions a la seva flota per reforçar rutes estratègiques. Per exemple, de cara a la seva temporada estrella oferiran 16 milions de seients només a Barcelona i ampliaran altres destinacions clau com les rutes entre la capital catalana i les Balears –que creixen un 7%– i les Canàries –amb un 21% més d'oferta.

Impacte en els preus

"Els preus que puguin oferir Iberia i Air Europa seguiran molt pressionats per l'alta velocitat, i Vueling podrà fer un ús més productiu dels seus avions i donar un millor servei en altres rutes", valora Pere Suau-Sanchez, professor de la UOC i la Cranfield University, especialitzat en el sector aeri. En aquest sentit, l'expert descarta que el consumidor hagi de patir una pèrdua de connectivitat ni un increment dels preus, perquè continuaran existint cinc competidors –tres de ferroviaris i dos d'aeris– per a aquesta connexió. D'altra banda, el pont aeri podrà seguir alimentant els vols de llarg radi d'Iberia i Air Europa per als viatgers que hagin de fer escala a Madrid abans d'agafar un vol cap a una altra part del món.

Segons les últimes dades publicades per la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMC), la quota del tren respecte a l'avió ha augmentat en tots els trajectes que s'ofereixen a Espanya fins a una mitjana del 85%, amb l'excepció del Madrid-Màlaga.

stats