Menorca
Economia 20/06/2024

Vuit milions més d’inversió per al port de Ciutadella

El Govern anuncia una àrea logística i una nova estació marítima al dic, que en 12 anys ha triplicat el passatge, quadruplicat l’arribada de vehicles i dinamitzat el transport de mercaderies, amb un altre port a només 45 quilòmetres de distància

David Marquès
4 min
La posada en marxa del dic de Son Blanc ha triplicat en dotze anys el passatge que arriba per via marítima a Ciutadella.

MaóAquest mes de maig va fer 13 anys de l’entrada en funcionament del nou port exterior de Ciutadella, la major obra pública de Menorca, que ha suposat importants canvis en l’estructura socioeconòmica de l’illa. La seva construcció, després de gairebé un segle de reivindicacions, l’ha convertit en la segona gran porta d’entrada a Menorca, després de l’aeroport, i en una infraestructura que ha reactivat el turisme entre Illes i el transport marítim i de mercaderies amb la Península.

La posada en marxa del dic de Son Blanc ha triplicat en només dotze anys el passatge que arriba per via marítima a Ciutadella, que ha passat de 205.461 a 601.183 passatgers anuals. En el mateix interval s’ha quadruplicat també el transport de vehicles, dels 44.574 cotxes del 2012 als 181.422 comptabilitzats l’any passat.

Les connexions amb Alcúdia concentren el 60,9% de tot el trànsit marítim anual, prop de 370.000 passatgers, mentre que el 36,2% ve de Barcelona i el 2,8% restant, del port francès de Toló. El transport de mercaderies s’ha duplicat, així mateix, amb l’increment de rutes i freqüències. Si fa 12 anys van viatjar a l’interior dels vaixells 16.050 camions, l’any passat la xifra va assolir els 35.852.

En els cinc primers mesos d’aquest 2024 les dades són molt similars a les de l’any passat. De gener a maig han viatjat al port de Ciutadella 144.409 passatgers i s’han transportat 46.343 cotxes, 2.316 motos i 12.958 camions. El 70% dels camions que arriben carregats de mercaderies se’n tornen buits, el que demostra la dependència de l’illa de l’exterior. L’any passat n’entraren carregats 17.096 i en sortiren 5.257.

A conseqüència de l’activitat del port, el trànsit a la carretera també s’ha multiplicat. La intensitat mitjana de vehicles que passen per la general s’ha incrementat un 45%. S’ha passat dels 9.669 vehicles que el 2011 circulaven cada dia a l’altura del Mercadal, al bell mig de l’illa, als 14.075 de l’any passat, quasi 4.500 més. L’efecte ha estat tan gran que l’empresa líder en el transport logístic de les Balears, Mascaró Morera, ha comprat 23.200 metres quadrats de sòl industrial al polígon de Ciutadella per construir-hi un nou magatzem i evitar així la doble pèrdua, en temps i doblers, que li suposa el recorregut diari de desenes de camions fins a les seves instal·lacions al polígon d’Alaior.

Però, tot i el seu gran creixement estadístic, el nou port de Ciutadella encara arrossega algunes deficiències, que Ports s’ha compromès a resoldre definitivament amb una nova inversió de vuit milions d’euros en els pròxims tres anys. El director general Antoni Mercant anuncia que després de l’estiu es donarà prioritat a la millora de l’accessibilitat i, també, a la creació d’una àrea d’activitat logística, necessària per donar servei a les empreses de transport. Una carència que, des de fa una dècada, omple de tràilers el polígon industrial i obliga a estacionar els camions a una àrea de descans improvisada a la zona residencial de Son Blanc.

En els pròxims tres anys també es construirà una estació marítima definitiva, ja que la terminal que s’utilitza des de 2011 és tan sols provisional; es milloraran les passarel·les per a l’embarcament del passatge i es reforçaran els molls. De fet, l’estiu passat ja es van ampliar els molls amb la instal·lació d’estacades d’amarratge per permetre l’atracament simultani a Ciutadella de dos vaixells de fins a 190 metres d’eslora. “Tot el que feim –aclareix el director general– no és perquè vingui més gent, perquè les infraestructures ja estan gairebé al màxim de la seva cabuda, sinó per millorar el servei. El port ja té una activitat potent i convé que es pugui prestar amb millors condicions”.

El GOB s’oposà a aquesta darrera ampliació. Recordà que la infraestructura es construí dins una zona protegida com a Lloc d’Interès Comunitari (LIC), pels hàbitats que alberga, i com a Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA). I qüestionà que es continuï invertint en ampliar els molls quan “a només 45 quilòmetres hi ha el port de Maó que, sense haver de fer cap obra pública nova, accepta vaixells de fins a 245 metres. Com s’actuaria si aquesta demanda es produís al litoral peninsular? S’habilitarien inversions públiques cada 45 quilòmetres?”.

Des que el dic de Ciutadella està operatiu, Maó ha perdut passatge. El 2011 comptabilitzà l’arribada de 127.504 passatgers de línia regular i l’any passat tan sols en registrà 116.915. Per cada viatger que arriba a Maó, sis ho fan a Ciutadella. Es calcula que des de l’inici de les obres, ara fa 18 anys, el nou port de Ciutadella ha suposat una inversió pública de més de 120 milions d’euros.

L’obra, que el Govern Matas adjudicà a la constructora Ferrovial, Maties Arrom i la societat local Pedres Ciutadella per 50 milions, n’acabà costant 80 i duplicà el termini d’execució. Els sobrecostos i les posteriors millores que s’hi han duit a terme, com ara els vials d’accés, l’ampliació de l’espigó o la recent instal·lació d’estacades d’amarratge per tal d’allargar la línia d’atracament, n’han disparat la inversió. El port exterior està taxat actualment, segons Tinsa, en 102.481.310 euros.

stats