Automoció

La xinesa Great Wall Motor, favorita per substituir Nissan

L'empresa asiàtica, que preveu produir 100.000 vehicles elèctrics a l'any, és la més ben posicionada

Seu de Nissan a la zona Franca de Barcelona
3 min

BarcelonaLa taula de reindustrialització de Nissan, que ha de decidir quina serà l'empresa que substituirà l'automobilística, encara la recta final quan falten tres mesos perquè les tres fàbriques que té la marca japonesa a Catalunya tanquin definitivament i deixin sense feina uns 2.500 treballadors.

La taula, de la qual formen part el govern espanyol, la Generalitat, els sindicats i la mateixa Nissan, té previst reunir-se aquest divendres per anunciar amb quina o quines de les cinc empreses que hi ha actualment sobre la taula negociarà el contracte final. Però segons ha pogut saber l'ARA, la companyia més ben posicionada per ocupar les instal·lacions de la Zona Franca, que és la planta de més gran dimensió, és el fabricant xinès de cotxes elèctrics Great Wall Motor. També apareix com a candidat amb fortes opcions el hub d'electromobilitat format per diverses empreses i liderat per la catalana QEV Technologies, amb seu a Montmeló.

Tant el fabricant xinès Great Wall Motor com el hub, que ja han tingut diversos contactes amb els governs espanyol i català, poden absorbir l'actual plantilla de Nissan al complet. El primer candidat, però, és el que més agrada a la taula. De fet, la companyia asiàtica, que en les últimes setmanes ha verbalitzat que vol fabricar cotxes a Espanya o Itàlia, ha desembarcat aquest mateix mes de setembre al Vell Continent. L’empresa, un dels fabricants xinesos de SUVs i camionetes més importants, va anunciar durant el Saló de l'Automòbil que es va celebrar a principis de setembre a Munic el llançament dels seus dos primers models al mercat europeu, que seran de les marques Ora i Wey. Es tracta de l'Ora Cat, un vehicle elèctric assequible, i el Wey Coffee 01, un híbrid endollable d'una categoria més elevada. Les primeres entregues dels dos models es faran a Europa durant el primer semestre de l'any que ve. L'objectiu de la xinesa seria produir 100.000 cotxes a l'any a la fàbrica barcelonina.

Pel que fa al hub, que es presenta amb la bandera de la descarbonització, el capitaneja QEV Technologies, empresa especialitzada en mobilitat elèctrica que ha desenvolupat cotxes esportius com l'interior de l'Hispano Suiza. La catalana s'ha aliat amb BTECH, que es dedica al desenvolupament de vehicles i la industrialització per a produccions en sèrie, i amb l'estatunidenca Ronn Motor Group (RMG), que ha sigut l'última a incorporar-se al projecte després d'abandonar la seva candidatura en solitari i que fabrica automòbils d'hidrogen. Els plans del hub, segons va especificar la mateixa QEV a finals de juliol passat, és dur a terme una inversió de 1.000 milions d'euros en els pròxims cinc anys i crear més de 4.000 llocs de treball directes, a més de 10.000 d'indirectes a través de proveïdors i col·laboradors. Entre la gamma de vehicles que produiria hi ha un cotxe elèctric petit per a ús privat, car sharing i repartiment de l'última milla, tres models de furgonetes elèctriques, un camió petit i diversos autobusos elèctrics de 8 i 12 metres.

En total el hub preveu la integració de més d'una desena de projectes, en els quals empreses com Volta, Inzile, Lupa o Quantron s'han mostrat interessades en col·laborar. El projecte també preveu continuar amb la producció de la furgoneta elèctrica e-NV200 de Nissan, però sota un nou nom. Perquè això sigui possible, però, la japonesa hauria de donar-los una llicència.

De les tres empreses que les fonts consultades situen com a descartades, el fabricant de motocicletes Silence, el grup belga especialitzat de components de l'automoció Punch i una companyia xinesa amb un projecte a més llarg termini, la primera podria ocupar la fàbrica de Montcada i Reixac, que igual que la de Sant Andreu de la Barca és de dimensions més petites. De fet, Silence formava inicialment part del hub de descarbonització, però finalment ha decidit presentar el seu projecte en solitari, que preveu una inversió de 30 milions d'euros i també incloïa la sol·licitud de la llicència de la furgoneta e-NV200.

Els treballadors aniran a l'atur

Un cop decidits els finalistes, ara s'hauran de negociar tots els aspectes del contracte final, entre els quals hi ha el nombre de treballadors que es necessitaran i de quina manera s'aniran incorporant a la feina, ja que fonts properes a les negociacions deixen clar que ho hauran de fer de forma progressiva. On tampoc hi ha dubtes és en el fet que l'actual plantilla de Nissan haurà d'anar uns mesos a l'atur, ja que es preveu que tot aquest procés per escollir la substituta de la companyia nipona finalitzi a finals d'any, i la data de tancament de les tres plantes és també el 31 de desembre. A més, l'empresa que acabi rellevant Nissan necessitarà uns mesos (potser fins i tot un any) per adequar les instal·lacions al seu model productiu.

stats