Xuroa, la resposta menorquina per plantar cara a Amazon
La nova plataforma de comerç electrònic estarà operativa al maig i pretén disposar de 80 negocis de proximitat i 5.000 referències
Maó‘Xuroa’ és l’expressió col·loquial de la tercera persona del singular del verb ‘xoroiar’ o ‘xuruar’, que significa mirar d’amagat o espiar, segons el Diccionari Alcover-Moll. I ara també serà el nom d’un nou mercat virtual menorquí, creat exclusivament per als propietaris dels comerços de proximitat. La iniciativa, impulsada per l’Associació de Comerciants de Menorca (Ascome), té un objectiu senzill: aprofitar la nova tendència de compra digital i intentar competir amb grans operadors del comerç electrònic en igualtat de condicions. Hi ha moltes esperances dipositades en Xuroa i, després de la formació que Ascome ha impartit a comerciants, ja està gairebé tot a punt: d’aquí a dos mesos es posarà en marxa el portal que la mateixa associació defineix com “un Amazon menorquí”.
Xuroa s’hauria d’haver posat en marxa aquests dies, però problemes de darrera hora han obligat a ajornar-ne la inauguració fins al maig. “El procés d’implantació és més lent del que esperàvem, perquè no hem pogut pujar els productes a causa d’uns errors que ha donat la plataforma”, explica el president de la patronal de botiguers, Vicente Cajuso. Però el projecte, que va néixer en la darrera assemblea d’Ascome, continua endavant. La proposta la va fer un dels associats, que ja operava a través d’Amazon. “La idea és que el client pugui comprar a través d’internet diferents productes de diversos establiments i fer-ho amb només un clic”, diu Cajuso.
Així, Xuroa pretén que els menorquins puguin comprar des de casa a comerços autòctons. S’hi vendrà des de sobrassada fins a gin, passant per joguets, material d’oficina o fins i tot torradores. A més, les compres es duran directament a casa mitjançant un servei de missatgeria. El president d’Ascome assegura que el futur del comerç passa per aquesta via: “El creixement digital augmenta dia a dia i cal facilitar al consumidor un servei de comoditat durant els 365 dies de l’any i les 24 hores. Aquesta és la tendència i intentarem oferir el servei de la millor manera possible”.
Tot i que, estadísticament, les vendes per internet augmenten cada any, els comerços menorquins que tenen les seves pròpies botigues en línia individuals no aconsegueixen obrir-se mercat a la xarxa. Això sorprèn -a mitges- Cajuso. “Tenim la sensació que els menorquins no compren per internet, però som conscients que la realitat és una altra. Som un territori reduït i, si es vol comprar un determinat producte, van a la botiga física. La nostra lluita serà facilitar l’adquisició d’un ampli ventall d’articles i de diferents municipis de Menorca”.
De moment, Xuroa disposa d’una quarantena de comerços adherits, però l’objectiu és arribar a la vuitantena. Tot plegat, per incloure en el catàleg unes cinc mil referències. “Serà difícil, però cal fixar-nos objectius, tot i que després quedem a mitges”, assenyala Cajuso. La iniciativa menorquina és també pionera a l’estat espanyol, perquè és el primer marketplace impulsat per una associació de comerciants, segons el president de la patronal. “Sabem de l’existència dels grans operadors com Amazon, Ebay i Aliexpress, també de venedors d’un sol producte, com perfumeries o aparells electrònics, però no tenim coneixement d’una oferta mixta i procedent de petits i mitjans establiments”, diu.
Els productes que es comprin per Xuroa arribaran a través d’una empresa de missatgeria, i això, és clar, tindrà un cost. Però Ascome preveu fer gratuït l’enviament sempre que les compres superin una quantitat mínima. La patronal assumeix tota la inversió que, de moment, s’eleva a uns 10.000 euros. Amb vista al futur, el repte és aconseguir ajudes del Consell de Menorca i del Govern balear per minimitzar-ne els costos. “No estam parlant de quantitats desorbitades, però no tenim doblers. El més costós és el software i tenim una persona contractada a mitja jornada que ens fa tota la tramitació. També cal dur a terme accions promocionals i campanyes de publicitat per posicionar la pàgina”, destaca Cajuso.
Més de mil comerços tancats
La situació general del teixit comercial no convida a l’optimisme. Dels 35.000 negocis que han hagut de tancar a l’Estat durant els darrers quatre anys, més de 1.000 eren de Menorca, segons Ascome. Els municipis d’interior com es Migjorn, Ferreries i es Mercadal en són els més afectats. Però el problema també esquita les grans ciutats com Maó i Ciutadella. El president de la patronal reconeix que els comerços “han desaparegut de les barriades i s’han traslladat als nuclis antics”. I, malgrat això, als centres històrics també hi detecten “molt moviment”, perquè “hi ha negocis que són traspassats periòdicament i canvien d’activitat”.
A mesura que passen els anys, Menorca va perdent comerços físics en detriment dels electrònics. De fet, les vendes per internet creixen any rere any al voltant d’un 20%. Cajuso ho té clar: “Des de la crisi econòmica els salaris són els mateixos, han davallat les contractacions i els lloguers han augmentat. Els ciutadans tenen menys doblers per anar de compres i nosaltres tenim més competència”.
A LA RECERCA D’OFERTES A LA FIRA DELS ESTOCS A MAÓ
El recinte firal de Maó és aquest cap de setmana l’escenari de la setzena edició de la Fira dels estocs, un certamen que s’ha erigit en un referent per al sector i que reuneix més de 12.000 persones en recerca de les promocions i ofertes d’una quarantena d’expositors. L’objectiu de la fira pretén incentivar les compres dels clients, però també afavorir que els botiguers puguin desprendre’s dels productes en estoc per poder comprar els de la pròxima temporada.