MOTOR - MOTOCICLISME
Esports28/08/2017

I deu anys després, el motor Honda torna a dir prou

A Silverstone Márquez va trencar el propulsor de la seva moto per primer cop

Nuria García
i Nuria García

BarcelonaA diferència del que passa al Mundial de Fórmula 1, a MotoGP els motors Honda són sinònim de fiabilitat. La marca japonesa acostuma a ser molt curosa amb totes les modificacions que fa i, abans de muntar-les a les motos oficials dels seus pilots, fan un munt de proves tant a la fàbrica com durant els tests privats. Tot, per evitar ensurts. Per això sorprèn el que va passar diumenge a Silverstone quan, a falta de sis voltes per al final, la moto de Marc Márquez va dir prou. Un fum blanc va aparèixer de sobte darrere l’Honda RC213V del de Cervera quan anava tercer i intentava contactar amb Andrea Dovizioso. “Simplement s’ha trencat el motor. No havia notat res”, va dir Márquez, que va afegir: “Ha sigut un problema mecànic dins del motor i encara no sabem què ha passat, en sisena velocitat a fons s’ha trencat”. Honda analitzarà a fons aquest motor de Márquez i en traurà les conclusions per evitar que en el futur hi hagi més ensurts.

De fet, feia 10 anys que un motor Honda no es trencava. L’últim cop que va passar va ser al Gran Premi d’Austràlia, l’any 2007. El nord-americà Nicky Hayden, que llavors portava el dorsal 1 de campió a la seva moto, va trencar el seu propulsor quan perseguia Casey Stoner. Però des de llavors cap motor Honda havia fallat a la pista. Ni en cursa ni en entrenaments. “És el primer cop que tinc a MotoGP un trencament de motor, tant en cursa com en entrenaments. Honda sempre ha sigut molt fiable, però al final són màquines i són coses que formen part de les curses. La mala sort és que m’ha passat en plena cursa i en un campionat molt ajustat, per això fa una mica més de mal”, deia Márquez, que apuntava que se sentia com si hagués “caigut”. “És un zero per al campionat, una errada”, puntualitzava.

Cargando
No hay anuncios

Anys enrere sí que era més comú veure com un motor es trencava, però ara és poc habitual. Tot i això, encara està fresca a la memòria la imatge de Valentino Rossi al Gran Premi d’Itàlia de l’any passat, quan el propulsor de la Yamaha va dir prou. I hores abans, durant el warm-up, era el de Jorge Lorenzo el que es trencava. Yamaha va analitzar els dos motors i va donar explicacions: “Cap component estructural o del motor va ser el motiu del trencament. Va ser un problema del control electrònic”, es va dir des de l’escuderia. I més recentment, durant els entrenaments lliures dels divendres del Gran Premi d’Holanda, els motors de les Ducati de Danilo Petrucci i d’Andrea Dovizioso també van deixar de treballar.

Cargando
No hay anuncios

En la lluita

En la lluitaMalgrat el cop que suposa sumar el tercer zero de la temporada, Marc Márquez assegura que se sent “motivat”. “Les adversitats em motiven, ja que si al final aconseguim el campionat encara n’estaré més orgullós”, explicava. “Només queda pensar en positiu. No s’acaba el món, no estem a trenta punts, tan sols estem a nou de Dovizioso”, continuava. De fet, el coixí de punts que tenia respecte als seus rivals es va esfumar de cop, però tot i així el de Cervera es manté segon del Mundial. Márquez concloïa: “No hem de canviar res, només hem de seguir com estem, amb la mateixa mentalitat i la mateixa intensitat durant els caps de setmana que queden fins al final”.

Cargando
No hay anuncios

Canvis en el motor

Canvis en el motorPer a aquesta temporada, Honda havia decidit canviar el seu motor, després de treballar en el nou durant molt de temps. Era una reclamació dels seus pilots -Márquez i Pedrosa- des de feia tres anys: tots dos havien demanat a la marca un propulsor que els permetés entrar i girar més ràpid en els revolts i els canvis de direcció. Així, Honda va deixar enrere el motor screamer per muntar el motor big bang, el que porten la resta de marques que competeixen a MotoGP. La diferència entre els dos és que el big bang fa explosionar els quatre cilindres de dos en dos en comptes d’un en un com fa l’screamer. Això fa que el motor perdi una mica de potència, però en canvi la conducció de la moto és més suau, que era el que reclamaven els pilots. El propulsor nou no havia donat problemes fins ara i, de fet, abans de trencar-se no havia donat cap avís a Márquez. El de Cervera va haver de tornar al box, des d’on va veure com Dovizioso celebrava el triomf i el fet d’haver-li pispat el lideratge a falta de sis curses per al final.