Esports 24/05/2024

De Banyeres a Son Ripoll Vell, una caminada pel patrimoni rural del Pla

Itinerari planer entre Porreres i Montuïri, travessant turons i valls, per gaudir d’una part del paisatge interior del Pla de Mallorca

La ruta de la setmana

PalmaEn aquesta ruta voltam un turó baixet i allargassat, gairebé imperceptible, que s’estén entre Banyeres i Son Ripoll Vell i que es troba travessat per la partió del terme de Porreres i Montuïri. L’inici de la caminada se situa en el camí de Ciutat, entre l’oratori de la Santa Creu i el cementeri municipal de Porreres. Hi podem accedir amb transport públic, la línia 403 (tib.org) fa parada a la vila. En aquest punt, important cruïlla de camins, hi havia, a la primera dècada del segle XVIII, una senzilla creu de terme anomenada la creu d’en Net. A poc a poc es va anar creant una gran devoció entorn d’aquella creu, ja que, segons la tradició, tenia efectes miraculosos. Els possibles fets curatius tingueren molta ressonància a tot Mallorca. Arran d’aquesta devoció popular, dia 26 de juliol de 1722, es projectà un temple per acollir amb més esplendor aquesta venerada creu. L’oratori era molt visitat per gent de tots els pobles veïns, empesos pels miracles que s’hi produïen, la qual cosa va fer necessària una reforma del temple. Al llarg del segle XIX s’hi feren importants reformes i a principi del segle XX es decorà l’altar major.

[00 min] Ens posam a caminar pel camí de Banyeres, antic camí de Ciutat (oest), que s’obre pas entre l’oratori de la Santa Creu i el cementiri. Aquí, rere l’oratori, hi trobam el mur que esdevingué un dels llocs més significatius de la repressió feixista, un mes després del cop d’estat del juliol de 1936. Moltes de les víctimes eren tretes de presó o de les seves pròpies cases pels escamots de Falange i dutes fins al cementiri de Porreres –entre altres indrets de l’illa–, on eren afusellades. Deixam enrere el Racó de la Memòria [05 min] i avançam cap a la foravila porrerenca. [10 min] Abandonam per l’esquerra el camí asfaltat i continuam la caminada per un vial de terra, el camí del Rafalet (o del Passarell). Si no deixam el camí, podem seguir perfectament la nostra ruta. Però abans farem una petita volta per Son Bergues, per la qual cosa prenem el primer camí a l’esquerra [15 min], ens elevam uns metres i guanyam perspectiva sobre el comellar solcat per la síquia de Banyeres.

La cova de Son Ripoll és un antic espai agrícola catalogat com a bé d'interès cultural per l'Ajuntament de Montuïri. (1)

Al final d’aquest breu recorregut [25 min] entre garrovers i alguna garrigueta, sortim a un nou camí que prendrem cap a la dreta per recuperar el camí del Rafalet, ara cap a l’esquerra [30 min]. Aviat assolim una nova bifurcació, per la dreta ens dirigim al centre del comellar, que travessa de ponent a llevant, a prop ja de la partió municipal de Porreres i Montuïri. Passam un olivaret, extensos sementers i algun xaletet. A l’altura d’un pal d’electricitat giram novament a la dreta [35 min] i obrim bé els ulls, perquè hem de veure la síquia de Banyeres com travessa el camí [40 min], paral·lel a l’antic traçat ferroviari del tren de Felanitx (1897), al tram Montuïri-Porreres. Deixam el camí i seguim ara un senderó aferrat a la síquia que voreja un sementer. Al final d’aquest breu recorregut sortim a un nou camí, que aprofita un tram de 300 metres del vell camí de ferro, molt emprat ara per corredors i ciclistes.

A la dreta, al bell mig del sementer, emergeix un coll de pou que forma part del sistema de la font de Banyeres, ubicada a uns 160 metres del camí de Banyeres, antic camí de Palma, a l’altre costat de les cases homònimes. Es tracta d’una font del tipus pou albellonat situada just a la capçalera de la síquia de Banyeres (més avall es converteix en la síquia del Pla), de 6,6 quilòmetres de llarg. (Font: Fonts de Tramuntana)

[50 min] Sortim novament a l’asfalt sobre el camí de Ciutat que seguim cap a l’esquerra, ja dins Montuïri. Si giram la ullada a migjorn, podem apreciar la possessió d’Alcoraia, que s’alça sobre un petit turó. Un poc més endavant [55 min], a la dreta, topam amb un camí retolat com a ruta cicloturística (P2), per on prosseguim la nostra marxa. En alguns mapes consta com a camí vell de Porreres a Montuïri. Fins aquí hem gaudit d’una àmplia visió del paisatge i de les muntanyes que ens envolten, des del proper massís de Randa, cap a migjorn, o de la llunyana Serra, cap a tramuntana. [1 h 00 min] A una segona bifurcació prenem el camí de l’esquerra, que voreja una síquia amagada entre batzers a la nostra esquerra. Per aquest mateix costat toparem més endavant amb la sínia de Son Mut [1 h 05 min].

El pou de Banyeres, part d'un vell sistema hidràulic porrerenc d'on surt una síquia de 6 km de llarg.

Cova de Son Ripoll Vell

Aviat [1 h 15 min] trobam un camí asfaltat a la dreta (nord-est/est), per on ens desviam del vial que hem seguit fins ara. Gairebé al final d’una capamunta trobam a la dreta un camí de terra que avança entre paret seca cap a l’esplanada exterior de les cases de Son Ripoll Vell [1 h 25 min]. Un conjunt arquitectònic discret i efectiu, que conserva intacta la bellesa austera d’aquest tipus de construccions. A la part posterior de les cases s’hi ha desenvolupat un petit complex de turisme vacacional. Per accedir a la cova de Son Ripoll Vell (Can Cavaller), hem de prendre un camí que surt de davant el portal forà cap a una esplanada, una mena de collet dalt del turó, per on passa un altre camí de terra que connecta diferents xalets de nova planta. Baixam aferrats a un penyalar que ens queda a l’esquerra, davall el qual s’amaga la cova [1 h 30 min], inventariada per l’Ajuntament de Montuïri com a Bé d’Interès Cultural. Es tracta d’un espai –una mena de balma gegantina– clos amb paret de maresos, probablement usat com a magatzem agrícola i sestador d’ovelles.

Tornam enrere fins al camí asfaltat [1 h 35 min] i acabam de completar la capamunta. El camí acaba vora un xalet, a l’esquerra. Continuam tot dret per un tirany que travessa la paret seca que ens acompanya per la dreta i ens introdueix dins un sementer, amb una verdissa a la nostra esquerra, que haurem de travessar ràpidament per assolir el camí de Son Miró [1 h 45 min]. El seguim cap a la dreta fins que ens treu a la carretera nova de Montuïri a Porreres (Ma-5030). [2 h 15 min] Entram dins la via i avançam amb precaució 300 metres en direcció a Porreres fins a veure a la dreta un camí de terra que s’orienta cap a llebeig. El seguim fins al final, on trobam a la dreta un aljub amb un coll alt de cisterna amb capella [2 h 25 min]. Uns metres més endavant, a l’esquerra, neix un tirany a vorera de sementer que pren cap a migjorn. Passam per devora una casa en runes i el camí s’eixampla. Al final sortim vora l’agroturisme de Ses Vistes (Son Colomer), on enllaçam amb un camí que baixa al camí de Ciutat [2 h 45 min], tot fregant el tancat de Sa Vaqueria (Banyeres). El mateix camí de Banyeres, per on hem començat la ruta, ens durà fins a l’oratori la Santa Creu i el cementeri, on posam punt final a la volta [3 h 00 min].