Barça
Esports04/02/2024

Els tripijocs del Barça amb l'NFT d'Alexia Putellas

L'obra digital dedicada a la futbolista blaugrana es va vendre per gairebé 300.000 euros a una persona amb fil directe amb el club

BarcelonaLa subhasta que el Barça va fer de l'NFT d'Alexia Putellas Empowerment el juny del 2023 va contenir anomalies que l'ARA ha pogut comprovar. El comprador final va ser una persona que tenia fil directe amb el projecte Barça Vision, la divisió del club que gestiona l'univers audiovisual crypto, i que va acabar pagant 286.589 euros per l'arxiu digital col·leccionable dedicat a la dues vegades Pilota d'Or.

La subhasta, que va durar 48 hores, havia arribat a una oferta màxima 58.306 euros quan ja s’esgotava el termini. Va ser en l'última hora i quart que el preu es va disparar un 548% per una nova oferta d'aquesta persona vinculada amb el club –malgrat que només hi havia un altre compte interessat en adquirir l'NFT–. Tot i aquesta connexió, tant el comprador final –l'expert en blockchain Antoni Martín Bertran– com el Barça diuen que el procediment va ser el correcte. Tot plegat va passar en un moment en què el club buscava noves aliances per capitalitzar Barça Vision i, d'aquesta manera, generar fair play financer per poder reforçar la plantilla del primer equip.

Dos licitadors per l'NFT en una subhasta de 48 hores

Sota l'àlies amartinb, el comprador va participar en la subhasta amb la criptomoneda Ethereum (ETH) en un procés que va durar del 26 al 28 de juny. La primera oferta d'aquest usuari per l'NFT va ser de 3,6 ETH (8.395 euros); la segona, de 5,75 ETH (13.409); la tercera, de 13 ETH (30.318); la quarta, de 20 ETH (46.397); i la cinquena, de 25 ETH (58.306). Aquesta última era la més alta després de 46 hores i 45 minuts de subhasta i a falta de només una hora i 15 minuts perquè es tanqués.

Aleshores, el compte MoonPayHQ –vinculat a una plataforma de pagament darrere la qual hi podria haver un o diversos usuaris que es mantenien en l’anonimat– i que ja havia fet ofertes en aquesta subhasta, en va fer una de 120 ETH (204.699 euros), incrementant en un 380% l'última proposta d'amartinb, que va contraatacar apujant l'aposta fins als 162 ETH (286.589), la qual va suposar un increment d'un 35% més quan faltaven 19 minuts per tancar la subhasta. Ja no n'hi va haver cap més. Per tant, va passar a ser propietari de l'NFT d'Alexia, que va ser transferit a un compte anomenat AntonMart. "Els usuaris han mostrat el seu interès en l'NFT i hi ha hagut expectació durant les últimes hores fins a donar per acabada la subhasta", va proclamar el Barça en el comunicat que va publicar a la seva pàgina web per informar de la venda de l'obra digital de la futbolista blaugrana.

Una de les proves que mostren l'anomalia de la subhasta és que, quan quedava poc més d'una hora per al final, els comptes anmarber.eth (l'usuari d'Ethereum d'amartinb) i moonpay.eth (el compte d'Ethereum de MoonPayHQ) van ser propietaris de la col·lecció Gold Edition de l'NFT d'Alexia que Barça Vision encara no havia tret a la llum (ni ha tret fins ara) mentre estaven fent ofertes per l'NFT principal de la futbolista, que finalment es va emportar amartinb a les 16 h del 28 de juny. D'això es dedueix que darrere d'aquests usuaris hi havia persones vinculades al Barça, perquè el públic general mai ha tingut accés a aquesta obra digital.

Cargando
No hay anuncios

Zapper, que és una de les plataformes que conté els historials de les transaccions que han fet els usuaris a la Web3 (cadenes de blocs descentralitzades a Internet), permet comprovar que amartinb i MoonPayHQ van rebre el futur NFT de la col·lecció Gold Edition d'Alexia anomenada oficialment [Gold Edition] Masterpiece #2 - Empowerment. Aquesta peça segueix sense haver-se posat a la venda set mesos després.

L'ARA ha compartit la casuística amb fonts oficials del Barça, que sostenen que "el procés va ser correcte i sense irregularitats de cap mena". A més, afegeixen que el comprador de l'NFT, Antoni Martín, va trobar-se amb Alexia i va rebre les seves botes firmades com a obsequi.

Aquest diari també s'ha posat en contacte amb Martín, que admet que va pagar un preu molt elevat per l'obra tenint en compte que només hi havia dos licitadors (ell i MoonPayHQ, que també va posseir el protoNFT Gold Edition d'Alexia). Ho justifica dient que "feia temps que anava al darrere d'una peça com aquesta" i també, i molt important, que des de dins del Barça li van demanar que fes "un esforç extra" per apujar l'oferta "com a favor" al club. "Si hagués estat una subhasta pura i dura com altres, m'hauria quedat un Ethereum per sobre, no n'hauria pujat 40 [concretament, 42] de cop".

En la conversa amb l'ARA, Martín reconeix relacions directes amb responsables de Barça Vision que avui dia estan en nòmina a Aristides Maillol. De fet, explica que ha treballat amb l'entitat en altres projectes. Però puntualitza que els diners que va pagar per l'NFT d'Alexia són exclusivament seus. Sobre el fet d'haver aparegut com a propietari d'un futur NFT del Barça (el Gold Edition d'Alexia), el comprador es limita a mostrar la seva sorpresa i a deixar clar que no treballa al club.

L'operació va tenir lloc durant la revenda de Barça Vision

La subhasta va realitzar-se setmanes abans que el Barça revengués per 120 milions d'euros un 29,5% del 49,5% de Barça Vision que tenien Socios.com i Orpheus Media (la patrimonial de Jaume Roures) a Libero Football Finance i a un inversor anònim xipriota que operava a través de la societat NIPA Capital. Una maniobra que, malgrat l'impagament sostingut de Libero, va servir per inscriure Gündogan i Romeu i els renovats Araujo, Sergi Roberto i Marcos Alonso a temps per a l'estrena de la Lliga. L'ARA s'ha posat en contacte amb fonts oficials de Socios.com –el soci estratègic del club blaugrana en el negoci dels NFT– per conèixer el seu parer respecte a la subhasta de l'NFT d'Alexia i la resposta ha estat que no volen fer declaracions sobre l'assumpte.

Cargando
No hay anuncios

En el mateix anunci, el club també va comunicar la seva intenció que Barça Media (la nova dimensió de Barça Studios) cotitzés al Nasdaq amb una SPAC (empresa d'adquisició de propòsits especials) creada amb Mountain and Co. Els plans al parquet nord-americà encara no han prosperat, però l'entitat valora Barça Media en 400 milions d'euros que figuren com a actiu al seu últim balanç aprovat. Sense aquests diners sobre el paper, la seva situació econòmica seria molt pitjor.

El segon NFT que va vendre el Barça

L'NFT d'Alexia era la segona peça d'una col·lecció titulada Masterpiece ques'havia inaugurat el juliol del 2022 amb l'obra In a way, immortal,inspirada en Johan Cruyff. Segons va anunciar el Barça, aquest altre arxiu digital es va adjudicar a un anònim en una subhasta de Sotheby's per 678.377 euros durant la gira del primer equip masculí d'aquell any als Estats Units. Antoni Martín, per cert, reconeix a l'ARA que es va quedar a les portes de guanyar aquesta primera subhasta, i va finalitzar en segona posició entre els licitadors.

L'obra digital d'Alexia, creada per l'artista canadenca Rhi Madeline, va ser un homenatge a l'aleshores vigent Pilota d'Or i a la seva actuació en el rècord mundial d'assistència a un partit de futbol femení que es va assolir al Camp Nou en l'anada de les semifinals de la Champions 2021-2022 contra el Wolfsburg. De moment, no hi ha més notícies dels altres vuit NFT de la compilació Masterpiece.

--

Cargando
No hay anuncios

El Futbol Club Barcelona ha sol·licitat la publicació d’una rectificació en la informació que conté aquest article en el sentit que amb relació als passatges dels articles on es diu: “[...] (l'usuari d'Ethereum d'amartinb) i moonpay.eth (el compte d'Ethereum de MoonPayHQ) van propietaris de la col·lecció Gold Edition de l'NFT d'Alexia que Barça Vision encara no havia tret a la llum (ni ha tret fins ara) mentre estaven fent ofertes per l'NFT principal de la futbolista, que finalment es va emportar amartinb a les 16 h del 28 de juny. D’això es dedueix que darrere d'aquests usuaris hi havia persones vinculades al Barça, perquè el públic general mai ha tingut accés a aquesta obra digital” i "a més, s'afegeixen captures que mostren com el dia d'avui aquests arxius digitals de la Gold Edition d'Alexia han quedat descatalogats després que el Barça no arribés a posar-los mai a la venda per al públic general”.

El FCB vol deixar expressa constància que lo col·lecció Gold Edition de l'NFT d'Alexia, no ha estat promoguda per Barca Vision. De fet és una col·lecció no verificada i que no pertany ni al FC BARCELONA ni a cap de les seves filials i per comprovar-ho només calia revisar que aquesta col·lecció no esta verificada ni autentificada en lo plataforma OpenSea.

L'NFT subhastat pel FC BARCELONA incorpora en la pròpia web un sistema de verificació específic d'aquest lloc web (força similar al que ofereix la xarxa social X als usuaris verificats}, que acredita de forma fefaent que l'única subhasta realitzada pel FC BARCELONA és la Masterpiece #2; circumstància que es podia haver verificat fàcilment a través d'eines com Etherscan.

Aquestes col·leccions i captures de pantalla que apareixen en la informació publicada pel diari ARA (Gold Edition) són imitacions no oficials del NFT original publicades en diferents market places per intentar enganyar als usuaris amb la finalitat d'accedir als seus wallets o moneders i captar-ne el seu contingut de forma fraudulenta i/o aconseguir ofertes per NFT no originals i obtenir el corresponent benefici econòmic. Per fer-ho, imiten la peça del FC BARCELONA i per donar-li major veracitat fins i tot imiten els noms dels participants.

Per tant, cap vincle existeix entre els participants en la subhasta oficial del FC Barcelona ni de la imitació Golden Edition amb el club ja que ni tan sols coincideixen els sobrenoms d'usuari.

Per últim, indicar que el motiu pel que no apareixen a OpenSea referencies a aquesta Gold Edition és que OpenSea elimina tots aquells elements fake o scam en relació a productes subhastats quan els identifica. Per tant, el FC Barcelona no ha remogut ni eliminat de la venda al públic en general cap NFT sinó que va ser OpenSea qui va eliminar l'NFT fake per protegir als usuaris de la seva pròpia plataforma.

Respecte d’aquestes manifestacions, l’ARA es ratifica en el contingut dels seus articles i afegeix amb relació a les afirmacions del FCB Barcelona que:

Cargando
No hay anuncios
  • El mateix compte que va promoure l'NFT subhastat d'Alexia també va promoure altres col·leccions, com la Gold Edition. A més, els dos últims comptes que van fer ofertes a la subhasta van rebre aquesta Gold Edition abans que acabés la subhasta.
  • La Gold Edition és una col·lecció que mai es va posar a la venda i tampoc es va encunyar. Precisament per aquest fet, és una anomalia que els dos comptes que estaven licitant a la subhasta per emportar-se l'NFT d'Alexia rebessin aquesta Gold Edition abans que se sabés el guanyador. OpenSea la va descatalogar de la seva plataforma, però la persona que es va emportar l'NFT d'Alexia, Antoni Martin, encara apareix com a propietari de la Gold Edition.
  • Efectivament, l'única subhasta realitzada pel FC Barcelona és la Masterpiece #2; i l’ARA mai ha publicat el contrari. La Gold Edition no havia estat encunyada ni posada a la venda al públic general. Per tant, és evident que no es podia subhastar. D'aquí la pregunta clau: aleshores, com pot ser que el guanyador de la subhasta, amartinb (l'usuari d'Antoni Martin), sí que la tingués?
  • Les col·leccions que apareixen en la informació publicada per l’ARA (Gold Edition) no són "imitacions no oficials de l'NFT original". I les captures de pantalla són de la plataforma Zapper, que és de les més prestigioses per seguir les transaccions. A més, no imiten els noms dels participants sinó que són directament els noms dels participants.

Així mateix, el Barça sol·licita la publicació d'una rectificació amb relació al següent passatge: "Com va publicar aquest diari, MoonPayHQ és un compte d'OpenSea que va ser utilitzat per una persona anònima que va incrementar el preu un 380% de cop a última hora, circumstància que els experts consultats consideren 'anòmala' en una subhasta d'aquest tipus".

El FC BARCELONA vol fer constar que MoonPayHQ és un mètode de pagament ofert per OpenSea, perquè aquells participants en la subhasta, si així ho desitgen, puguin realitzar la seva oferta en format FIAT; és a dir, en una moneda comuna i convertir-la a la criptomoneda utilitzada en la subhasta. En aquest cas concret, MoonPayHQ va registrar diferents licitacions dins el procés de subhasta. Per tant, no va ser una única oferta de cop o a última hora la que va incrementar el valor de la subhasta, sinó que aquest increment es va produir amb diverses licitacions recollides dins d'aquest sistema.

En tot cas, el FC BARCELONA vol completar la seva informació, manifestant que no es van utilitzar de cap de les maneres perfils o usuaris anònims per incrementar de forma artificial el valor de les ofertes rebudes i que totes elles van ser realitzades per persones terceres alienes al FC BARCELONA.

Per últim, aquest tipus d'increments a darrera hora en el valor d'una subhasta no són una anomalia sinó que són fruit de la lliure concurrència dels diferents postors, que esperen a l’últim moment per fer l'oferta guanyadora i, per això, és força habitual registrar increments o pujades en els moments finals de les subhastes electròniques.

Respecte d’aquestes manifestacions, l’ARA es ratifica en el contingut dels seus articles i afegeix amb relació a les afirmacions del FC Barcelona que:

  • Sense perjudici que MoonPayHQ sigui o no un mètode de pagament, qüestió en la que els experts consultats per l’ARA tenen diferents opinions, el que és rellevant és que un usuari anònim darrere d'aquest compte (sigui o no un mètode de pagament) va fer una oferta a última hora que va incrementar el preu de la subhasta de cop un 380% en oferir 120 ETH (204.699 euros). És cert que MoonPayHQ va fer altres ofertes durant la subhasta, però van ser abans que el preu pugés desorbitadament. L'anterior oferta que havia fet només era de 21 ETH (44.837 euros).
  • No és cert que no es van utilitzar perfils o usuaris anònims per incrementar de forma artificial el valor de les ofertes rebudes ni que totes elles van ser realitzades per persones terceres alienes al Barça. El comprador de l’NFT, Antoni Martin, és CEO i fundador de l’empresa Polygon, que ha dut a terme diversos projectes amb el FC Barcelona i té una relació fluida amb l'àrea de recerca del club. Això és una vinculació.
  • Experts consultats per l’ARA són unànimes en considerar que els increments d’última hora descrits als articles són una anomalia. De fet, el mateix comprador de l’NFT va admetre que si la subhasta hagués estat "normal", només hauria incrementat l'oferta en 1 ETH respecte a MoonPayHQ en lloc de 42 ETH com va fer.