El Barça negocia la permanència de Rakuten
La junta de Joan Laporta vol que la multinacional japonesa continuï vinculada al club com a patrocinador global
BarcelonaQuan Josep Maria Bartomeu va dimitir, el 27 d’octubre del 2020, les relacions entre el Barça i el seu patrocinador principal, Rakuten, s’havien esguerrat. La multinacional japonesa considerava que el club blaugrana no l’estava tractant adequadament i que fins i tot li havia faltat el respecte en alguns moments. Un exemple d’això va ser que cap jugador de la primera plantilla va anar al Liceu a l’estrena de Matchday, que es va estrenar a Rakuten TV. Per la seva banda, el Barça se sentia lligat de mans i peus perquè la marca japonesa havia inclòs al contracte una llista negra de desenes d’empreses amb les quals no podia tenir cap lligam mentre fos el seu patrocinador principal, cosa que treia de polleguera al departament comercial.
Amb aquesta situació es va trobar Joan Laporta quan va arribar a la presidència del Barça, durant la primavera del 2021. Malgrat que el nou dirigent va intentar aproximar posicions amb Rakuten, ràpidament es va adonar que seria impossible renovar el contracte per al frontal de la samarreta del primer equip masculí més enllà d’aquest 30 de juny. La multinacional dirigida per Hiroshi Mikitani no estava disposada ni a acostar-se a les condicions que demanava l’entitat, uns 60 milions d’euros anuals, sobretot després d’haver executat l’estiu del 2021 l’any extra del contracte rebaixant el preu fins als 30 més variables. Les quatre temporades anteriors el Barça havia percebut de Rakuten 55 milions més variables.
Així, el club blaugrana va treballar en altres opcions, fins que finalment va firmar amb Spotify, que el 30 de juny reemplaçarà Rakuten al frontal de la samarreta del primer equip masculí. Però, paral·lelament, la relació entre el Barça i Rakuten va anar millorant, fins al punt que en l’últim partit de Lliga, que l’equip de Xavi Hernández va perdre davant el Vila-real, les dues entitats es van fer una sèrie de picades d’ullet. Els jugadors del Barça van saltar al terreny de joc acompanyats d’onze nens i nenes escollits per Rakuten que portaven samarretes blaugranes en què s’hi podia llegir Arigato Barça (Gràcies, Barça). A més, a la llotja hi van estar presents quatre alts càrrecs de la multinacional japonesa: Masatada Kobayashi, Toshihiko Otsuka, Rahul Kadavakolu i Ryoichi Fukaya.
Rakuten, patrocinador global
Aquesta aproximació, i l’enorme necessitat d’ingressos del Barça, han portat la junta directiva de Joan Laporta i el departament comercial a intentar que Rakuten continuï vinculat al club com a patrocinador global, segons ha pogut saber l’ARA. La xifra que aportaria si finalment s’arribés a un acord estaria situada entre els 3 i els 5 milions d’euros anuals. L’entitat blaugrana considera l’empresa de Mikitani com un gran soci des del punt de vista reputacional, i fins i tot estaria disposada a oferir-li un patrocini regional a Àsia en cas que no acceptés el global.
En una situació molt semblant es troba Stanley, que aquest 30 de juny deixarà de ser el patrocinador del frontal de la samarreta del primer equip femení. La marca nord-americana també serà substituïda per Spotify en aquest actiu. Però, de totes maneres, el Barça vol que continuï sent patrocinador global, una condició que ja ha tingut des del 2018. De fet, segons va avançar el Què t’hi jugues, de SER Catalunya, aquest acord ja s’hauria tancat.
Sense pressa per la màniga
Aquestes negociacions estan encapçalades per Juli Guiu, el vicepresident de l’àrea de màrqueting, amb l’ajuda de Rafa Yuste, vicepresident esportiu i amic íntim de Laporta. Ells també s’estan encarregant de valorar les ofertes que arriben per la màniga esquerra de la samarreta de joc, lliure des de l’estiu passat. Han arribat ofertes importants d’empreses del sector de les criptomonedes, disposades a aportar entre 15 i 20 milions d’euros anuals. De fet, l’ARA ha pogut saber que dues de les ofertes formals que hi ha hagut venen de Polkadot i Binance. Però la junta, amb Laporta al capdavant, segueix sense veure clar associar-se amb aquest sector. Consideren que són negocis poc fiables i que podrien arribar a provocar una greu crisi en el club en cas que hi hagués un imprevist. Així, es prefereix continuar esperant que arribin altres propostes de sectors convencionals.